"> درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی - مهارت های تحصیلی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی – مهارت های تحصیلی

درس خواندن با تمرکز فکر

چرا بعضی از دانش آموزان یا دانشجویان شکایت می کنند که :

موقع درس خوندن حواسمون همه جا هست جز درس ، موقع درس خواندن اصلا تمرکز ندارم ، حواسم اینقدر پرته که نمی فهمم چی خوندم ،

دارم کتاب می خونم یکدفعه می بینم صفحه تمام شده اما من هیچی نفهمیدم  ، چکار کنم حواسم به درسم باشه و …

 

درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی - مهارت های تحصیلی

درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی – مهارت های تحصیلی

اگر شما هم با مشکلات درس خواندن یا مسائل مشابه اینها مواجه هستید می توانید این مطلب که پیرامون درس خواندن با تمرکز فکر است را دنبال کنید. به یاد داشته باشید که تمرکز فکر یکی از مهارت های تحصیلی مهم می باشد.

تمرکز فکر نداشتن و تشتت فکری در سنین نوجوانی یکی از پدیده های شایع می باشد که دختران و پسران در دوره های دبیرستان و دانشگاه با آن مواجه و متاسفانه دچار افت تحصیلی نیز می شوند.

مطمئنا کسی که مطالعه می کند اما متوجه نیست که چه چیزی خوانده است مشکل تمرکز فکر دارد یا اینکه عوامل حواسپرتی دارد که باعث از بین رفتن تمرکز فکرش می شوند .

در زیر راهکارهایی برای از بین بردن عوامل حواسپرتی و متمرکز ساختن فکر و ذهن بر درس خواندن ارائه می شود .

 

راهکارهای درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی :

 

1) تمرین تمرکز فکر :

تمرین تمرکز فکر می تواند بسیار بسیار مفید باشد برای اینکه درس خواندن با تمرکز را خیلی زود تجربه کنیم .

در اصل مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که روزانه دو یا سه بار تمرین تمرکز فکر زیر را به مدت ده تا پانزده دقیقه انجام دهید .

بعد از مدت کمی متوجه می شوید که تمرکز فکرتان چقدر قوی شده و آنچه را که می خوانید می فهمید.

انجام تمرینات تمرکز فکر را سعی کنید همیشه انجام دهید حتی زمانی که به میزان تمرکز فکر لازم رسیدید. معمولا اگر تمرینات را مرتبا روزی دو یا سه بار انجام دهید حدود یک یا دو ماه بعد متوجه تاثیر شگرف این روش خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه:  روشهایی برای تقویت حافظه

بهترین زمان تمرین تمرکز فکر ، صبح ها بلافاصله بعد از بیداری بدون اینکه از رختخواب بیرون بیاییم و شب ها بلافاصله قبل از خواب دقیقا وقتی که به رختخواب می رویم که بخوابیم می باشد.

تمرین تمرکز فکر :

در جایی آرام دراز بکشید یا بنشینید بعد به آرامی سعی کنید به صدا و ریتم تنفس تان توجه کنید بعد هر بار نفس کشیدن تان را به آرامی در ذهنتان به صورت معکوس از 200 بشمارید . یعنی 200 ، 199 ، 198 و …

چند شماره نشمرده اید که ذهنتان احتمالا به جاهای دیگر پرت می شود اما اصلا مهم نیست حواستان را جمع کنید و از عدد 200 دوباره شروع کنید معکوس شمردن .

هر چند بار که حواستان پرت شد دوباره از 200 شروع به شمردن کنید. بعد از مدتی می بینید که دائما به اعداد پایین تر می رسید بدون اینکه حواستان پرت شود. و این یعنی موفقیت بیشتر در متمرکز کردن فکر و ذهن .

احتمال دارد شماره ها را اشتباه بگویید اصلا نگرانی ایجاد نکنید مهم نیست شمارش را ادامه بدهید.

احتمال دارد شماره ها را جا بیندازید بازهم اصلا مهم نیست شمردن را یاد خواهید گرفت !

زمانی خواهد رسید که شما از 200 به عدد یک رسیده اید ! بدون اینکه حواستان پرت شود بله شما که گاهی حتی دوتا شماره هم نمی توانستید حواستان را جمع کنید حالا 200 عدد را شمرده اید بدون حواسپرتی .

زمانی که به شماره یک رسیدید می توانید برای خودتان جشن بگیرید و به خودتان تبریک بگویید و از خودتان پذیرایی کنید.

بعد از این موفقیت می توانید در تمرینات بعدی تمرکز فکر از عددی بالاتر شروع کنید مثل 300 ، 500 ، 1000 و …

از مزایای مهم این تمرین ضد حواسپرتی این است که شما اضافه بر زمانها توصیه شده قبل و بعد از خواب می توانید در هر جایی و هر حالتی نیز تمرینات تمرکز فکرتان را انجام دهید . صف اتوبوس ، داخل مترو ، در حال پیاده روی و ….

راهکارهای درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی -مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

راهکارهای درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی -مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

2) جمع کردن حواس:

پیشنهاد مطالعه:  مهارت های تحصیلی-تمرین افزایش دقت در شنیدن

این شیوه ممکن است در ظاهر ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار موثر است. وقتی که حواستان پرت می شود مرتب به خودتان هشدار دهید که ” حواست را جمع کن “.

این روش کم کم باعث می شود که توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب گردد.

3) روش عنکبوتی:

اگر شما تار عنکبوتی را تحریک کنید، تار تکان می خورد و عنکبوت نسبت به جنبش تار از خود واکنش نشان داده و می خواهد علت حرکت را بیابد اما چیزی وجود ندارد و غذایی در کار نیست .

وقتی این عمل چندین بار تکرار شود، خواهید دید که عنکبوت دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می شود که حشره ای به دام او نیفتاده است.

این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. یعنی هر تکان حواس پرتی را بدون اینکه دنبال کنید رها کنید و نشان دهید که به آن عامل بی توجه هستید.

شما باید تمرکزتان را بر روی هدفی که در ذهن دارید، حفظ کنید.

 

4) فرصتی برای افکار مزاحم:

در طول روز زمان خاصی را به فکر کردن درباره مسائلی که به ذهن شما خطور می کند و تمرکزتان را بهم می زند اختصاص دهید.

به طور مثال ساعت ۷ تا ۷:۳۰ بعدازظهر زمانی است که شما می توانید به این افکار بپردازید.

هنگامی که این افکار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور کرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید که زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شود.

پیشنهاد مطالعه:  افت تحصیلی و افت تحصیلی همگانی چیست ؟

کسانی که از این روش استفاده کرده اند، توانسته اند ۳۵% از افکار مزاحم را در طول ۴ هفته در خود کاهش دهند و این تغییر بزرگی است.

 

5) چوب خط زدن برای افکار مزاحم:

کارت های کوچکی درست کنید و آنها را به سه قسمت مساوی برای صبح و بعد از ظهر و شب تقسیم کنید.

هر بار که حواستان پرت شد، یک خط در قسمت مخصوص بکشید و برای هر روز یک کارت برای خود تهیه کنید. به مرور متوجه خواهید شد که تعداد خط ها روز به روز کاهش می یابد و این واقعا جالب است.

 

6) زمان استراحت:

وقتی که ما برای مدت طولانی می نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه بدن یعنی پاها کشیده می شود. ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می کنند.

هنگامی که پس از نشستن راه می رویم، خون به طور یکنواخت به سراسر بدن می رسد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز شما می رسد و احساس شادابی و سرحالی می کنید.

 

7) عوض کردن موضوع:

بسیاری از دانش پژوهان به وسیله تغییر موضوع مطالعه به تمرکزشان کمک می کنند. شما هم می توانید با تغییر موضوع درس به تقویت تمرکز خود کمک کنید.

 

8) جایزه و پاداش:

زمانی که کاری را به طور کامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. کار شما ممکن است خیلی کوچک و یا بزرگ باشد.

شما هم می توانید متناسب با کارتان برای خود جایزه و یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می تواند خواندن یک مطلب جالب و دیدن یک فیلم و یا هر چه شما دوست دارید باشد.

 

نویسنده : حسن رامشینی

مشاوره آنلاین مهکام – مشاوره تحصیلی و کنکور – درس خواندن با تمرکز فکر

کلمات کلیدی : درس خواندن با تمرکز تمرین تمرکز فکر ,  تمرکز فکر ,  تمرین تمرکز ,  تمرینات تمرکز فکر ,  درس خواندن با تمرکز فکر ,  درس خواندن با تمرکز ,  درس خواندن ,  مهارت های تحصیلی ,  افت تحصیلی ,  روش های درس خواندن

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×