"> دانستنی­های مهم قبل از بارداری ویژه خانم ها - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

دانستنی­های مهم قبل از بارداری که هر خانمی باید بداند

دانستنی­های مهم قبل از بارداری :

در زیر نکات بسیار مهمی برای تمام خانم هایی که تصمیم به بارداری دارند آورده ایم که کمک می کند که بهتر بدانیم چگونه باردار شویم ؟ و چه ملاحظاتی را قبل از بارداری و حاملگی در نظر بگیریم تا نوزاد و  فرزندی سالم ، زیبا و خوشگل به دنیا بیاوریم  ؟

دانستنی­های مهم قبل از بارداری که هر خانمی باید بداند-www.mehcom.com

دانستنی­های مهم قبل از بارداری که هر خانمی باید بداند-www.mehcom.com

  • سن مادر برای بارداری: سن ایده­آل برای بارداری بین 20 تا 30 سالگی است چرا که در این فاصله سنی مادر از نظر جسمانی به حد رشد کامل رسیده و از نظر روانی نیز آمادگی کامل برای انجام وظایف مادری را دارد.
  • لزوم انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری به خصوص در ازدواج­های فامیلی: اصولاً ازدواج­ های نزدیک فامیلی مانند: پسرخاله دخترخاله و بالعکس، پسردایی دختر عمه و بالعکس، پسر دایی دختر عمه، و بالعکس و یا دخترعمو پسر عمو و بالعکس به علت امکان پیدایش و ظهور بیماری ژنتیک نهفته توصیه نمی­شود ولی در صورت وقوع چنین ازدواج­هایی بایستی زن و شوهر حتماً قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشاور ژنتیک مشورت نماید (برای توضیحات بیشتر به کتاب مشاوره ژنتیک رجوع نمایید).
  • واکسن سرخجه: تمام دختر خانم­ها قبل از سن بلوغ در صورتی که به بیماری سرخجه مبتلا نشده­ اند این واکسن را دریافت می­کنند به طوری که قبل از بارداری می بایستی ایمنی مادر در برابر سرخجه تأیید شود و در غیر این صورت حتماً واکسن سرخجه تزریق می­شود.

مادرانی که قبلاً بر علیه سرخجه واکسینه نشده­ اند و معلولیت ندارند اگر در حین حاملگی در معرض ابتلا به سرخجه قرار گیرند، ویروس سرخجه روی جنین اثر کرده و موجب ناهنجاری­های مادرزادی جنین می­گردد.

  • در صورتی که مادر باردار از ترکیبات خوراکی ویتامین A مانند قرص آکوتان استفاده می­کند، یکسال قبل از بارداری باید این داروها قطع گردند. زیرا اثر سوء جنین دارند. همچنین مصرف تتراسیکلین هم (برای درمان جوش­های صورت) پیش از بارداری باید قطع گردد.
  • عوامل محیطی مانند انواع اشعه، مواد شیمیایی و دود دخانیات از محیط زندگی حذف کرد. طبق مطالعات انجام شده مصرف هر نوع دخانیات، سیگار، قلیان و پیپ، مواد مخدر از سه ماه قبل از بارداری در پدر یا مادر باید قطع شود زیرا اثر سوء بر جنین دارد و منجر به اختلالاتی مانند : شکاف لب و کام، ناهنجاری­های قلبی و … می­گردد لذا ضروری است که والدین مصرف هر گونه مواد را قبل از بارداری قطع کنند.
پیشنهاد مطالعه:  تاثیر خواب بر مغز انسان

استعمال دخانیات و حتی در معرض دود آن قرار گرفتن نیز، می­تواند حداقل سبب نارس بدنیا آمدن نوزاد و وزن پایین هنگام تولد شود. نارسی نوزاد زمینه را برای معلولیت­ هایی مانند نابینایی و کند ذهنی فراهم می­کند. مصرف الکل به عنوان یک عامل شناخته شده در ایجاد ناهنجاری­های جسمی و ذهنی در جنین، به هر میزانی، حتی تفریحی باید اجتناب کرد.

  • مادرانی که سابقه صرع، آسم، میگرن و… دارند حتماً در زمان بارداری باید تحت نظر پزشک داروی مربوطه را مصرف نمایند و انتخاب داروی کم خطر با نظر متخصص مربوطه صورت می­گیرد.
  • مهم­ترین دارویی که مصرف آن از سه ماه پیش از بارداری توصیه شده، قرص اسید فولیک (1 میلی گرمی) می­باشد که از وقوع نقص نخاعی و نیز سایر نقایص مادرزادی در جنین جلوگیری می­کند. در خانواده­ هایی که سابقه نقص لوله عصبی و سایر نقایص مادرزادی وجود دارد اسید فولیک (5 میلی گرمی) توصیه می­شود.

قابل ذکر است که خوردن فولیک اسید یک روز در میان تأثیری ندارد. در موارد نادری که مادر به هیچ وجه قادر به تحمل اسید فولیک نیست، خوردن سبزیجات پهن برگ(به میزان زیاد) مانند اسفناج توصیه می­شود.

  • پاپ اسمیر در همه­ ی خانم­ها باید انجام شود تا با تشخیص عفونت­های رحمی و درمان آنها از ابتلاً نوزاد به عفونت در هنگام زایمان جلوگیری شود.
  • در برخی خانواده ­ها کم کاری تیروئید به صورت فامیلی مشاهده می­شود که قبل از بارداری و حتی در طول بارداری حتماً باید درمان صورت گیرد تا از تولد نوزاد با ضریب هوشی پایین جلوگیری شود به عبارتی دیگر بچه عقب مانده نشود.
پیشنهاد مطالعه:  آشنایی خانواده ها با بلوغ پسران

 مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق- دانستنی های بارداری

 منبع:مجموعه کتابهای آگاه سازی

آموزش تربیت فرزند دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش کامل تربیت فرزند از پروفسور دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی – با داشتن این مجموعه کامل می توانید هر جایی که هستید حتی در حین رانندگی ، آشپزی و … اصول تربیت فرزند و نکات مهم تربیتی را از دکتر فرهنگ هلاکویی بیاموزید  ادامه مطلب »

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم سیما عمرانی کارشناس برنامه خانواده – می توانید فنون و روشهای ، طراحی برش و دوخت را یاد بگیرید و با کمترین هزینه به یک خیاط ماهر تبدیل شوید  ادامه مطلب »

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و نگهداری نوزاد تا 2 سالگی کودک

راهنمای کامل دوران بارداری و بچه داری و نگهداری نوزاد از بدو تولد و حتی حاملگی تا 2 سالگی کودک- اگر قرار است که ما فرزندی داشته باشیم چه خوب است که بهترین بچه دنیا مال ما باشد … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×