"> خودكشی سومین علت مرگ در جمعیت جوان جهان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خودكشی سومین علت مرگ در جمعیت جوان جهان

مهکام خودكشی سومین علت مرگ در جمعیت جوان جهان

سلامت روانی و بهداشت روانی

سلامت روانی و بهداشت روانی نوجوانان و جوانان یکی از موارد مهجور مانده اما مهم جامعه می باشد. مسلما آینده كشور عزیزمان در دست جوانان امروز می باشد. این جوانان هستند كه باید فردایی بهتر و پر از موفقیت را ترسیم نمایند.

اکنون بزرگ ترین بخش جمعیت بشری را افراد زیر 25 سال تشكیل می‌دهند. و از طرفی نیز بیشتر مسایل و اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی از  دوران نوجوانی شروع و تا بزرگسالی امتداد می‌یابد و اگر به فکر حل این معضلات نباشیم می تواند عواقب عاطفی و اجتماعی بسیار خطرناکی را به جامعه تحمیل کند.

پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان جوانان و تشخیص به موقع مسایل و اختلالات روانی جوانان بسیار مقرون به صرفه است و از عواقب فردی و اجتماعی اختلالات روانی در آینده نه چندان دور می‌كاهد.

اختلالات روانی و خودکشی

شیوع اختلالات روانی در بین جوانان موجب توسعه خودكشی در جهان شده است. سالانه حدود یك میلیون نفر دست به خودکشی می زنند ، میزان خودكشی در بین جوانان افزایش یافته است. به طوری كه در یك سوم كشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه بیشترین گروه در معرض خطر خودكشی را تشكیل می‌دهند. خودكشی هم اكنون سومین علت مرگ در جمعیت 15 تا 44 سال جهان است.

امروزه تغییرات سریع اجتماعی ناشی از توسعه و جهانی شدن، مهاجرت به شهرها، انزوای اجتماعی، بی كاری و فقر،‌ فشار و رقابت برای موفقیت در مدرسه، دانشگاه و كار، فشار و آزار همسالان ، بحران‌های فردی و خانوادگی و سرانجام شكست ارزش‌های سنتی جوامعه كه خود بر شكاف ارزشی و فرهنگی بین نسل جوان و خانواده‌هایشان دامن می‌زند سلامت روان جوانان را تهدید می‌كند.

پیشنهاد مطالعه:  هاشور ابرو وپاک کردن آن

در برابر چنین تهدیداتی كه سلامت روان جوانان كشورمان را تهدید می‌كند نباید سكوت كرد. در حال حاضر معلوم نیست چه دستگاهی متولی سلامت روان جوانان است یا اگر سازمانی برای این كار وجود دارد چه می‌كند و چه خدماتی را چگونه؟ كجا؟ توسط چه كسانی؟ در چه زمینه‌هایی؟ به چه قیمتی؟ با چه كیفیتی؟ به كدام جوانی؟ و با چه نتایجی ارایه می‌دهد اما ضرورت وجود چنین سازمانی بیش از گذشته احساس می‌شود، سازمانی برای كمك به جوانان در یاری خودشان، سازمانی برای آموزش همگانی جوان سالم و سازمانی برای انجام مداخلات موثر ارتقای سلامت روان در مدارس كشور.

آموزش مهارت های زندگی به جوانان

باید به جوانان كشورمان بیاموزیم كه چگونه از خود مراقبت كنند و دانش و مهارت شناسایی، توصیف و مدیریت استرس و مسایل عاطفی را در آنها ایجاد كنیم تا در مواقع استرس و بحران‌های عاطفی از این معلومات و مهارت‌ها استفاده كنند. علاوه بر این آنهاباید بدانند كه در چنین مواقعی باید به كجا و به چه كسی مراجعه كنند تا به خوبی و به درستی یاری شوند و از شر یاری كنندگان بدتر از دشمن در امان بمانند كه از چاله به چاه نیفتند.
در و دیوار محله و شهری كه جوانان در آن زندگی می‌كنند و تمامی رسانه‌های ارتباط جمعی مكتوب دیداری و شنیداری و دیجیتالی باید از فرهنگ توانمند سازی جوانان برای مراقبت از سلامت روان خویش حمایت كنند.
رهبران، مدیران و معتمدان محلات وشهرها باید نقش الگوی مثبت سلامت روان را ایفا كنند تا سلامت روان جوانان تامین و حفظ شود و ارتقا یابد. علاوه بر این باید به نقش فضای فرهنگی محلات و شهر در رفع انگ و تبعیض از اختلالات روانی نیز توجه نمود.

پیشنهاد مطالعه:  نقش خانواده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی ( قسمت دوم)

نقش مدارس در ارتقای سلامت روانی جوانان

باید به نقش مدارس در ارتقای سلامت روانی جوانان توجه نمود. باید مهارت شناسایی معضلات و بحران‌های روانی دانش آموزان را به معلمان بیاموزیم تا در توصیف و حل مشكلات دانش آموزان خویش با كمك والدین و اولیای مدرسه و خود دانش آموزان به كار بندند و در مواقع ضروری دانش آموزان را به مراكز تخصصی مربوطه ارجاع دهند. مدرسه بهترین موقعیت برای آموزش مهارت‌های زندگی، انعطاف پذیری وسازش و تصمیم گیری صحیح به دانش آموزان می‌باشند و توسعه چنین آموزش‌هایی نقش موثری در پیشگیری از خودكشی دارد. بهبود شرایط اجتماعی و فیزیكی مدارس در ارتقای سلامت روان دانش آموزان موثر است. راهبردهای كاهش خشونت و آزار در مدرسه، توسعه فعالیت تفریحی، تقویت همبستگی اجتماعی ونیز توسعه روابط و شبكه‌های حمایتی از مدارس در ارتقای سلامت جوانان موثراست.

در كنار اقدامات فوق، مراكز ارایه خدمات بهداشتی درمانی كشور نیز باید خدمات ویژه آموزشی و درمانی مورد نیاز جوانان را تامین كنند. برای این كار تقویت دانش و مهارت ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درزمینه ارتقای سلامت روانی جوانان ضروری است. خدمات ارتقای سلامت روان جوانان باید در جامعه صورت گیرد تا بهبود جوانان مبتلا تسریع شود. در تمام مراحل تشخیص، درمان و بازتوانی جوانان مبتلا به اختلالات روانی باید مواظب باشیم كه حقوق انسانی آنها رعایت شودو خشونتی علیه آنان اعمال نشود. در ارایه خدمات سلامت روان به جوانان باید فرصت مشاركت جوانان فراهم شود تا محیطی مطبوع و دوستدار جوانان فراهم شود تا محیطی مطبوع و دوستدار جوانان ایجاد شود و كیفیت و تاثیر خدمات افزایش یابد.

پیشنهاد مطالعه:  آسيب‌های اجتماعی در دختران از مقطع راهنمايي شروع می شود

لازم است كه سیاست‌های بهداشتی و آموزشی كشور با هدف ارتقای سلامت روانی جوانان بازنگری شود تا دانش، نگرش و مهارت موردنیاز برای ارتقای سلامت روانی جوانان در مدارس و مراكز آموزشی كشور در اولویت قرار بگیرد. و سیاست‌های حامی پیشگیری اولیه از معضلات روانی و حمایت از جوانان مبتلا در بخش سلامت كشور اتخاذ شود.

کدام جوانان از نظر سلامت روان آسیب پذیرهستند.

توجه به سلامت روان جوانان آسیب پذیر كشور ضروری است. جوانان اسیرفقر و بیكاری،‌خانواده‌های از هم پاشیده، ترك تحصیل كرده، حاشیه نشین، معتاد، اچ.آی.وی مثبت، بزهكار، قربانی خشونت جنسی، منحرف و … بیش از آنكه شایسته تحقیر و سرزنش باشند، شایسته حمایت هستند. سلامت روان چنین جوانانی بیش از سایر جوانان در معرض خطر است. ارایه خدمت ویژه سلامت روان به چنین جوانانی نه تنها یك ضرورت بلكه تلاشی برای جبرانی خطایی است كه جامعه در حق آنها مرتكب شده است. باید از انزوای اجتماعی آنها بكاهیم و فرصتی برای حضور دوباره در خانه، مدرسه، محل كار و جامع به آنهابدهیم نه فقط برای حمایت از آنها بلكه برای خلق فردایی كه بهتر از امروز باشد،‌فردای بهتری كه به اندازه ما، نیازمند حضور سالم و موثر آنهاست.

مهکام : امیدواریم با برنامه ریزی صحیح مسئولین و آگاه سازی و فعال تر شدن نقش والدین در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که گریبان فرزندان شان را می فشارد. بتوانیم نسل جوان متعهد و برومندی را تربیت کنیم که سرآمد تمام نسل های بشری باشد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×