"> خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده

خطاهای رایج والدین در فرزندپروری

برخی والدین برای اینكه كودك احساسات منفی را تجربه نكند بمحض اینكه كودك ابراز ناراحتی می كند به سرعت احساس ناراحتی او را انكار می كنند و به او اعلام می كنندكه كه چیزی نیست و سعی میكنند سریعا او را خوشحال نمایند.

والدین كودكان فرزندخوانده ممكن‌است در شیوه‌های فرزند‌پروری خود خطاهایی داشته‌باشند كه منجر به شكل‌گیری یا تشدید مشكلات رفتاری در كودك شود. اینكه والدین در روش‌های فرزندپروری خود اشتباهاتی داشته باشند اختصاص به فرزندخواندگی ندارد و همه‌ی والدین ممكن است گاهی اوقات اشتباهاتی مرتكب شوند.

بنابراین لازم است این‌گونه خطاها را شناسائی كنیم و سعی نمائیم از بكارگیری این شیوه‌ها در فرزندپروری اجتناب كنیم. در این قسمت برخی از مهمترین خطاهای رایج را در فرزند‌پروری كودكان فرزندخوانده مورد بحث قرار می‌دهیم.

خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده-www.mehcom.com

خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده-www.mehcom.com

خطای اول: محبت افراطی

ممكن است والدین تصور كنند كه باید نهایت لطف و محبت را به فرزند خود داشته‌باشند به این منظور به تمامی خواسته های آن‌ها هرچند غیرمنطقی پاسخ مثبت می‌دهند و یا برای اینكه آن‌ها دچار استرس نشوند در محیط تربیتی قانون وضع نمی‌كنند و هیچ محدودیتی برای فرزند خود قائل نیستند.

گاهی ممكن است یكی از والدین بخواهد محدودیت‌هایی تعیین كند ولی والد دیگر مانع می‌شود. این نوع تعامل با كودك خود منجر به شكل‌گیری بد رفتاری در كودك و یا تشدید بدرفتاری های قبلی می‌شود و اصطلاحا كودك” لوس” بار‌ می‌آید.

داشتن قوانین و وضع محدودیت‌های منطقی و متناسب با سن، برای كودك می تواند منجر به احساس امنیت بیشتر در او شود. نشان‌دادن محبت و ابراز دوست داشتن نسبت به كودك از اصول اساسی و اولیه فرزند پروری است كه باید در مورد همه‌ی كودكان و نوجوانان انجام شود ولی این به‌معنی افراط در محبت نیست.

محبت كردن به این معنی نیست كه ما تمامی ناملایمات را از سر راه كودك برداریم و فضایی عاری از استرس را برای كودك فراهم نمائیم بلكه لازم است در عین محبت كردن، امكان مواجهه كودك با ناملایمات معمول زندگی و تجربه‌ی درجاتی از ناكامی را برای وی فراهم سازیم.

این تجربیات می‌تواند منجر به رشد توانائی كودك برای سازگاری بیشتر شود. البته در این موارد باید به سن كودك و توانائی‌های ذاتی وی برای تحمل استرس نیز توجه نمود.

پیشنهاد مطالعه:  دلیل خشن بودن پسرم چیست؟

خطای دوم: عذرخواهی بیش ‌از حد

خطای دیگر برخی والدین، عذرخواهی بیش از حد از فرزندشان است. هرچند در سمت مقابل والدینی قرار دارند كه معتقدند نباید از فرزندشان عذرخواهی كنند. هر دو سوی این رفتار اشتباه است. عشق و محبت به این معنی نیست كه فكر كنیم در مورد فرزندمان همواره كوتاهی كرده‌ایم.

اگر واقعا آزارشان دادیم و یا خطائی مرتكب شده‌ایم مثلا قضاوت نادرستی در مورد آن‌ها كرده‌ایم كه بعدا متوجه شدیم درست نبوده‌است خوب است عذرخواهی كنیم. هنگام عذرخواهی توضیحات اضافه ندهید و برای جبران اشتباه خود برای آن‌ها چیزی نخرید.

خطای سوم: حفظ نكردن حد و مرز‌ها و حریم خصوصی خود

داشتن حریم خصوصی یكی از نیازهای اساسی افراد است. لازم است والدین برای خود حریم خصوصی داشته‌باشند و حد و مرز‌های آن را برای كودك مشخص كنند. مثلا لازم است وسایل شخصی شان قابل دسترسی برای كودكانشان نباشد، زمان‌هایی برای پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه خود و همسرشان داشته‌باشند.

برخی والدین بین حریم خصوصی خودشان و فرزندشان مرزی قائل نیستند، اوقات خصوصی برای خودشان ندارند و هرگاه بخواهند با همسرشان دو نفره گفتگو یا تعامل كنند كودك شان در كنار آن‌ها حضور دارد و در برخی موارد نیز كودك جریان تعامل دو نفره را برهم می زند.

این یكی از خطاهای شایع والدین است. اگر شما تمام وقت‌تان را به كودك‌تان اختصاص دهید دیگر وقتی برای پرداختن به نیاز‌های خود نخواهید داشت و دچار مشكل خواهید شد. بنابراین لازم است این حد و مرزها مشخص باشد و وقتی كودك بزرگتر شد خود او نیز می‌تواند حریم خصوصی برای خودش داشته باشد.

خطای چهارم: نادیده گرفتن احساسات كودك

برخی والدین برای اینكه كودك احساسات منفی را تجربه نكند بمحض اینكه كودك ابراز ناراحتی می كند به سرعت احساس ناراحتی او را انكار می كنند و به او اعلام می كنندكه كه چیزی نیست و سعی میكنند سریعا او را خوشحال نمایند.

مثلا به كودكی كه بخاطر خستگی و خواب الودگی نق می زند می‌گویند كه چیزی نیست و سعی می كنند به سرعت او را خوشحال كنند. این یكی از خطاهای رایج است كه امكان بروز هیجان را از كودك گرفته و در عین‌حال به كودك اجازه‌ نمی دهد كه خودش این هیجان را مدیریت كرده و برای رفع آن تلاش كند.

پیشنهاد مطالعه:  باورهای نادرست در مورد فرزندخواندگی و فرزندخوانده

در این شرایط باید احساس واقعی كودك را به او انعكاس داد و او را راهنمائی كرد تا خودش راه كاهش احساس منفی اش را پیدا كند و می توان به او گفت‌: من متوجه شدم كه تو الان ناراحتی و به نظر می رسد خسته‌شده‌ای فكر می كنی چطور می توانی احساس ناراحتی و خستگی تو برطرف كنی ؟ اگر كودك چیزی نگفت آنگاه می توان به او روش رفع خستگی كه همانا خوابیدن است را معرفی نمود.

نویسنده :

دكتر جواد محمودی قرائی

فوق تخصص روان‌پزشكی كودك و نوجوان

منبع:iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-اصول تربیتی کودکان فرزندخوانده

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  چگونه با کودکم صحبت کنم ؟

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×