"> خصوصيات و مسئوليت‌هاي مراجع در مشاوره - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خصوصيات و مسئوليت‌هاي مراجع در مشاوره

خصوصيات و مسئوليت‌هاي مراجع

 مراجعان به هر دليلي كه به مشاور مراجعه مي‌كنند، بايد مسئوليت‌هايي را بپذيرند. آماده ساختن مراجع براي پذيرش مسئوليت، از وظايف مشاوره است كه براي دستيابي به آن، بايد از فنون مختلفي استفاده كند.

در اين قسمت، خصوصيات و مسئوليت مراجع مورد بحث قرار مي‌گيرد.

الف- خصوصيات مراجع:

مراجعان به دلايل مختلف براي مشاوره مراجعه مي‌كنند.

اهم خصوصيات مراجعان را مي‌توان به شرح زير بر شمرد:

مراجعاني كه براي گزينش شغلي يا رشته تحصيلي مناسب مراجعه مي‌كنند.

مراجعاني كه به علل ناسازگاري‌هاي رواني و عاطفي، دچار مشكل هستند.

مشكلات و گرفتاري‌هاي خانوادگي نيز يكي ديگر از مواردي است كه باعث مي‌شود مراجعان به مشاوره رو آورند.

مراجعاني كه پدر يا مادر هستند و درباره مسائل رواني، تحصيلي و رفتاري فرزندان خود، به مشاوره رو مي‌آورند.

– جواناني كه در همسر گزيني یا انتخاب همسر مناسب دچار مشكل هستند.

– كساني كه در روابط اجتماعي مشكل دارند.

– كساني كه از مشكلاتي نظير كم رويي، ترس‌هاي موهوم، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس و … رنج مي برند.

خصوصيات و مسئوليت‌هاي مراجع در مشاوره

خصوصيات و مسئوليت‌هاي مراجع در مشاوره

ب- مسئوليت‌هاي مراجع:

مراجعان ، از هر يك از دسته هاي فوق كه باشند و براي مشاوره مراجعه كنند، بايد مسئوليت‌هايي را بپذيرند. اهم اين مسئوليت‌ها عبارتند از:

1- مراجع بايد براي انتخاب مشاور ، سعي و كوشش لازم را به عمل آورد و مشاوري را انتخاب كند كه به او اطمينان كامل داشته، و او نيز شرايط لازم را دارا باشد.

2- پس از آن كه مشاور را انتخاب كرد، بايد مشكلات خود را به تمام و كمال مطرح سازد و چون مشاور را با اطمينان كامل برگزيده، از بيان رازهاي خود او دريغ نورزد و در نظر داشته باشد كه بيان تمام جوانب مشكل، به مشاور در رفع مشكل او كمك خواهد كرد.

پیشنهاد مطالعه:  پدیده انتقال متقابل در جلسه مشاوره چیست ؟

3- بايد مسئوليت‌هايي كه مشاور به او واگذار مي‌كند، بپذيرد و با تمام توان نسبت به انجام دادن آنها اقدام كند. مراجعه به منابع، جمع آوري اطلاعات، يا اقدام به تصميم‌گيري، از مواردي است كه مراجع بايد به پيشنهاد مشاور انجام دهد.

4- اگر مشاور به جايي برسد كه در تخصص او نباشد و بخواهد مراجع را به شخص ديگري ارجاع دهد، مراجع بايد در مورد مشاور جديد اطلاعات لازم را كسب كند و در صورتي كه او را واجد شرايط بداند، به وي مراجعه كند.

5- چنانچه مشاوره به جلسات متعدد نياز داشته باش، مراجع بايد تا دستيابي به نتيجه، به شركت در جلسات ادامه دهد.

6- مراجع كه مشاور را شخصاً برگزيده، نبايد به نظرات او بي‌اعتنايي كند يا پس از پايان گرفتن مشاوره، او را به عدم صلاحيت يا امور ديگر متهم سازد.

7- مراجع بايد علاوه بر بيان تمامي آنچه كه در ذهن او جريان دارد براي مشاوره، براي رسيدن به بصيرت و بينش لازم در جهت رفع مشكل خود، به مطالب و راهنمايي‌هاي مشاور توجه و دقت كند و سعي كند تا آگاهي‌هاي مورد نظر را به دست آورد.

8- چون شرط اصلي در توفيق مشاوره، ايجاد رابطه حسنه بين مشاور و مراجع است، از اين رو، همان طور كه مشاور بايد با استفاده از فنون مختلف، در ايجاد چنين رابطه‌اي اقدام كند، مراجع نيز بايد در ايجاد اين رابطه با دستيابي به اهداف مشاوره، همكاري لازم را بكند.

9- و سرانجام، چون حق تصميم‌گيري با مراجع است، وي به هيچ وجه نبايد منتظر آن باشد كه مشاور به جاي او تصميم بگيرد يا تصميم خود را به او ديكته كند. مراجع بايد پس از به دست آوردن بصيرت لازم، خود به تصميم‌گيري بپردازد و به عملي ساختن تصميمي كه گرفته، اقدام كند.

پیشنهاد مطالعه:  مشاوره چیست ؟ تعریف مشاوره با 32 دیدگاه روانشناسان

بازگشت به فهرست  کلی اصول و فنون راهنمایی و مشاوره

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سبز ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×