"> تکنیک 5 ثانیه - راهکارهای غلبه بر اهمال کاری قسمت سوم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تکنیک 5 ثانیه – راهکارهای غلبه بر اهمال کاری قسمت سوم

تکنیک 5 ثانیه به همراه دو تکنیک دیگر که سومین قسمت از مجموعه 8 راهکار غلبه بر اهمال کاری می باشد را با هم می خوانیم. اگر شما تازه به جمع ما پیوسته اید لطفا ابتدا مطلب 8 تکنیک غلبه بر اهمال کاری را بخوانید.

تکنیک 5 ثانیه - راهکارهای غلبه بر اهمال کاری قسمت سوم
تکنیک 5 ثانیه – راهکارهای غلبه بر اهمال کاری قسمت سوم

6-      تکنیک 5 ثانیه

 تا حال برای اکثر ما پیش آمده بخواهیم کاری را انجام بدهیم و با خود بگویم 5 دقیقه دیگر بلند می شوم یا

10دقیقه دیگر انجام می دهم یا 15 دقیقه دیگر شروع می کنم یا مثلا ساعت 7:30 قرار است از خواب بیدار شویم!

ولی همین که ساعت به  صدا در می آید بر حسب پیش فرض ذهنتان که همیشه دوست دارد در بهترین حالت باشد و کاری را انجام ندهد به  شما می گوید:

رختخواب گرم و نرم را برای چه می خواهید رها کنید 10 دقیقه دیگر بخواب، دیر که نمی شود، و این 10 دقیقه 5 دقیقه کل از برنامه ریزیتان را بر هم میزند.

خانم مل رابینز در کتاب قانون 5 ثانیه می گویند:

زمانی که می خواهید کاری را انجام دهید با شمارش 1 2 3 4 5  بلند شوید و آن کار را انجام دهید و اجازه ندهید پیش فرض مغزتان فعال شود و شما را منصرف کند.

امروزه در زندگیمان با شرایط ترس، سختی و بلاتکلیفی در گیر هستیم. ما انسانها برای زندگی نیازمند شجاعت درونی هستیم قانون 5 ثانیه به  ما کمک می کند شجاعت درونمان را افزایش دهیم و به  بهترین خودمان تبدیل شویم.

7-      وسایل جلب توجه کننده را کنار بگذاریم

اگر می خواهید نتیجه بهتر و کارآمدی را بگیرید باید وسایلی که حواستان را پرت می کنند و تمرکز شما را بر هم می زنند مانند:

پیشنهاد مطالعه:  فعال سازی رفتاری چیست ؟

گوشی تلفن، آی پد، گوشی موبایل، تلویزیون و در جمع نشستن را از خود دور کنید زیرا این ها همان کاری را که باعث می شوند شما به  سمت اهمال کاری بروید را بیشتر می کنند.

پس با خیال راحت هر کاری را که دارید انجام دهید و به  خودتان بگوید برای 1 ساعت یا دو ساعت در اتاقم می مانم و کارم را انجام می دهم و موبایل را هم به  هیچ  عنوان کنار خود نگذارید هر اتفاقی بیفتد شما فقط 2 ساعت دیرتر متوجه می شوید.

می توانید همکارانتان را یا خانواده تان را از ساعت هایی که مشغول به  انجام کارهایتان هستید مطلع کنید که مشکلی پیش نیاید.

خودتان را گول نزنید، مثلا گوشی را سایلنت کنید و در کنارتان بگذارید و مدام ذهنتان و چشمان روی صفحه گوشی باشد و منتظر پیام جدیدی باشید و همین که پیام جدیدی آمد به  سمت موبایلتان شیرجه بزنید. کار تان را انجام بدهید و آن وقت با خیال راحت گوشیتان را چک کنید.

حتی یک قلم و کاغذ در کنارتان باشد تا کار های که به  ذهنتان می رسد را یادداشت کنید و بعد از اتمام کار تان به  آن ها رسیدگی کنید.

نگذارید هیچ چیز شما را از سر جایتان بلند کند زیرا بعد از 20 دقیقه تازه شما درک درستی از کاری که می کنیم داریم.

یعنی موتور مغزمان آن موقع گرم می شود اما اکثرا قبل از 20 دقیقه حواسمان را به  چیز های دیگر می دهیم و کارمان را رها می کنیم حال که دلیل این کارمان را متوجه شدیم به  خودمان کمک کنیم و آن را مدیریت کنیم.

پیشنهاد مطالعه:  خطاهای شناختی را بشناسید تا بهتر فکر کنید

یکی از بدترکار ها این است که انسان خودش را گول بزند، هیج کس نمی تواند در این مواقع کمکمان کند.

8-      به  دیگران قول بدهیم

اگر هنوز برای انجام کار هایتان اهمال کاری می کنید باید بگویم به تر است دیگران را از امور مهم خود مطلع سازید و از آنها کمک بگیرید.

برای اینکه وقتی به  کسی دیگر قول می دهیم یک رودربایستی بیشتری نسبت به  خودمان داریم و باعث می شود آن کار را در موقع گفته شده انجام دهیم و تحویل دهیم.

مثلا به  دوستتان قول دهید یک کتاب را در مدت زمان یک هفته می خوانید یا پروژه ای را تکمیل می کنید و برای او عکس می فرستید و از او خواهش کنید از روند اجرا کارتان سوال کند و شما را تشویق کند کارتان را به  موقع انجام دهید تا روحیه تان بالا رود.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×