"> تفاوت های کلامی زن و مرد شاید بتوان گفت یکی از تفاوت های مهم زن و مرد
مشاوره آنلاین مهکام

تفاوت های کلامی زن و مرد-همسرداری در خانواده موفق

تفاوت های کلامی زن و مرد

شاید بتوان گفت که یکی از تفاوت های مهم زن و مرد که دائما هم در محیط خانوادگی ما بین زن و شوهر مشکل ایجاد می کند بحث تفاوت های کلامی زن و مرد است . چقدر با مردانی برخورد کرده ایم که زنان را وراج و پر حرف می دانند و زنانی که مردان را گنگ و لال فرض می کنند !

قلب-عشقبرای آقایان، حرف زدن و گفتگو برای تبادل اطلاعات است و تا این امر در میان نباشد حرف نمیزنند. اما برای خانمها، حرف زدن وسیله ای است برای تخليه هيجانات و فشارهای درونی، صمیمی شدن، برقراری ارتباط و ابراز علاقه؛ و گوش دادن، نشانه توجه و دلدادگي طرف مقابل است.

این تفاوت توضیح میدهد که چرا آقایان در خانه زیاد اهل حرف زدن نیستند و چرا زنها از کم حرف بودن شوهرشان ناراضی اند. همچنین توضیح میدهد که چرا زنها زیاد حرف میزنند و چرا مردها از پر حرفی همسرشان گلایه دارند.

البته این سخن به معنای آن نیست که زنها از صحبت کردن برای انتقال اطلاعات استفاده نمیکنند؛ چراکه یک زن برای انجام امور روزمره اش نیازمند به گرفتن و دادن اطلاعات است؛ مثلاً مگر میشود زنی به مغازه پارچه فروشی برود و با صاحب مغازه صرفاً به احوالپرسی بپردازد؟! بلکه نیاز به اطلاعاتی از قبیل جنس، رنگ، دوام و قیمت پارچه دارد.

مرد هم به صمیمیت، آرامش و عواطف انسانی نیاز دارد و مطمئناً هیچ وسیله ای بهتر از گفت و گو، او را به این مقصد نمی رساند. بنابراین، نه در مورد آقایان و نه در مورد خانم ها، مسئله گفتگو برای تبادل اطلاعات یا صمیمیت، مطلق نیست.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر ایرانی-رازهای همسرداری موفق

قلب-عشقب. مردها غالباً بدون مقدمه و زمینه چینی قبلی، شروع به گفتگو و صحبت میکنند و به عبارتی دیگر، به طور مستقيم آنچه را باید بگویند میگویند، نه زیاد و نه کم؛ در حالی که خانم ها به خاطر آنکه صحبتهای شان بار عاطفی و احساسی دارد، بیشتر مواقع، در هنگام شروع صحبت، لازم میبینند که ذهن شنونده خود را با یک مقدمه چینی آماده کنند.

برای مثال اگر قرار باشد هدیه ای به خاطر موفقیت درسی فرزندشان بخرند، احتمالاً خانم به جای آنکه مستقیم به شوهر بگوید:

«برای هدیه رضا پول لازم دارم، لطفاً 5 هزارتومان بدهید»، چنین خواهد گفت: «میدانی رضا امتحاناتش را خیلی خوب پشت سر گذاشته و مدرسه هم از او تقدیر کرده است. بهتر نیست ما هم هدیه ای برایش بخریم؟ من فکر میکنم با 5 هزار تومان بشود چیز جالبی برایش خرید؛ نظر شما چيه؟».

این خصوصیت خانم ها را بيشتر میتوان در سلام و تعارفهای طولانی آنها ملاحظه کرد. از آنجایی که گفت و گو در نزد خانم ها، بیان صرف اطلاعات نیست، مدت زمان تعارفهای خانمها که در حقیقت نشانه محبت و بیان احساس است، طولانی تر است.

تفاوت های کلامی زن و مرد-همسرداری در خانواده موفقwww.mehcom.com

تفاوت های کلامی زن و مرد-همسرداری در خانواده موفقتفاوت های کلامی زن و مرد-همسرداری در خانواده موفقwww.mehcom.com

قلب-عشقج. زنها با توجه به ويژگي هايشان بیشتر سؤال میکنند. به اعتقاد بعضی از پژوهشگران، میل به سؤال کردن، نشانه علاقه آنها به صحبت با دیگران است. سؤال کردن آنها نشانه این است که دوست دارند با طرف مقابل به صحبت کردن ادامه دهند.

پیشنهاد مطالعه:  آیین همسرداری در احادیث اسلامی - اخلاق زن و شوهر

مردها در مقایسه با زنها کمتر سؤالات خصوصی مطرح میکنند و برای این رفتار خود منطقی هم دارند: «سؤال برای چه؟! اگر بخواهند، بدون سؤال هم حرف میزنند.» اما منطق زنها فرق میکند: «اگر سؤال نکنم، میگویند آدم بیتوجهی هستم.»!

در نظر مردها، پرسش، گاه به مفهوم دخالت در جنبه های خصوصی زندگی دیگران است، اما برای زنها، بیشتر نشانه محبت و ابراز علاقه است.

قلب-عشق  د. آقایان به دادن و گرفتن آمار و ارقام علاقه نشان میدهند و با دقت به آن توجه میکنند؛ در حالی که خانمها علاقه چندانی به آمار و ارقام ندارند؛ مگر در محیطهای موظف کاری، چرا که آمار، وسیله انتقال اطلاعات است که اين بیشتر مورد توجه آقایان است.

مثلاً اگر از یک آقا بپرسید: «در محیط کار شما چند نفر سیگار می کشند؟» احتمالاً جواب ميدهد: «درصد». ولی اگر همین سؤال از یک خانم بشود، احتمالاً جواب خواهد داد: «بیشتر مردم».

قلب-عشق  ه. زنها برای تشویق دیگران به صحبت، تلاش بیشتری میکنند و هنگام گوش دادن، بیشتر از مردها؛ مثلاً از طریق سر تکان دادن، احساسات به خرج میدهند. و حال آنکه بيشتر مردها از این واکنش تنها در موافقت با گفتههای همسرشان استفاده میکنند و هنگام گوش دادن (بدون ابراز موافقت یا مخالفت) فقط سکوت میکنند.

برای زنها، سر تکان دادن و توجه کردن، تنها نشانه گوش دادن است. بنابراین، شوهر ممکن است این نشانه گوش دادن همسر را به حساب موافقت او با خودش بگذارد و اگر بعداً به این نتیجه رسید که زنش با نظرات او موافق نبوده، رنجیده خاطر شود. او متوجه نیست که سر تکان دادن و توجه فعال همسرش تنها نشانه گوش کردن بوده و این گوش کردن به معنای موافقت با نظرات او نیست. به همین شکل، زنی که شوهرش با او موافق است و با این حال، به دلیل خصوصیت مردانه اش، هنگام گوش دادن حساسیت بروز نمیدهد، ممکن است خود را شتاب زده به نادانی متهم سازد.

آیا شوهر شما هم گوش هایش نمی شنود !! اصول همسرداری موفقwww.mehcom.com

اصول همسرداری موفقwww.mehcom.com

قلب-عشق  و. تفاوت دیگر، در طرز استفاده از استعاره ها و انواع صفات عالی و تعمیم های مبالغه آمیز است که آقایان به خاطر آنکه گفت و گو را بیشتر، یک وسیله انتقال پیام میدانند تا وسیله انتقال احساس، کمتر از صفات عالی استفاده میکنند. در حالی که خانمها برعکس آقایان هستند و این امر، باعث ایجاد سوءتفاهم میان زن و شوهر میشود.

به چند نمونه زیر توجه کنید:

* همه مرا نادیده میگیرند.
(پیام پنهان: من احساس میکنم مرا نادیده گرفتهاند، پس نیاز به عنایت و توجه بیشتری دارم.)

تفسیر آقایان: این طور نیست؛ مطمئناً کسانی به تو نیز توجه دارند.

* همیشه دیر به خانه میآیی.
(پیام پنهان: ما به تو علاقهمندیم و دوست داریم زود به خانه بیایی.)

تفسیر آقایان: بعضی وقتها دیر میآیم، چرا همیشه؟!

* هیچ کس به حرف من گوش نمیدهد.
(پیام پنهان: من نیاز به توجه بیشتری دارم، ولی کسی به من توجه نمیکند، لطفاً تو توجه کن.)

تفسیر آقایان: ولی همین حالا من دارم به حرفهایت گوش میکنم.

قلب-عشق  ز. خصوصیت کلامی دیگر آقایان این است که هرجا برای بیان اطلاعات، ضرورتی وجود نداشته باشد، خاموش و ساکت هستند و این باعث ناراحتی خانمها میشود، چرا که آقایان وقتی در خانه هستند بيشتر وقتها ساکت هستند و یا جواب های کوتاه میدهند، در حالی که زنها با آغاز صحبت به دنبال گفتگوی صمیمانه و ابراز احساسات هستند.

پیشنهاد مطالعه:  همسرداری پیامبر اکرم (ص) - بهترین آموزش خانواده

مثلاً به این مکالمه توجه کنید:

زن: خب چه خبر؟ (منظور خانم شروع گفتگو و ایجاد صمیمیت و همدلی است).
مرد: هیچی، کارهای همیشگی. (آقا جمله خانم را از دید خودش تفسیر میکند؛ یعنی میبیند اتفاقی که گزارش آن به درد خانم بخورد، وجود ندارد. بنابراین جواب منفی میدهد).

زن: یعنی هیچ چیزی برای گفتن نداری؟ (خانم که میبیند گفتگویی که میخواست با آن به صمیمیت بیشتر برسد، با این جواب ناتمام مانده، بیشتر اصرار میورزد).

مرد: خب نه، چیزی که به درد بخورد ندارم. (آقا که اصرار خانم را میبیند، باز نگاهی به اطلاعات آن روز میاندازد، ولی باز هم چیز به درد بخوري نمییابد).

زن: مگر میشود؟ (خانم دیگر احساس میکند شوهرش با او صمیمی نیست و گرنه به این همه اصرار او برای ايجاد صمیمیت، جواب مثبت میداد. او ناامیدانه با این گفتهاش، تلاش دیگری را شروع میکند).
مرد: چقدر حرف میزنی؟! (آقا هم که از این همه اصرار برای صحبت کردن که از نظر او همان ارائه اطلاعات است، خسته شده ناراحتی خود را با گفتن این جمله ابراز میکند).

زن: همیشه همین طور بوده… حرفهایت را برای دوستان و همکارانت نگهدار. (خانم که حالا از برقراری ارتباط صمیمانه با شریک زندگیاش ناامید شده، خشمگین میشود و شروع به انتقاد میکند).
مرد: میگذاری راحت باشم؟! (آقا که هم از سؤالات و هم از برخورد خانمش گیج و کلافه شده است، به دنبال خلاصی از این مخمصه میگردد و…).

میبینید چه راحت یک گفتگوی ساده میتواند منشأ یک اختلاف و سوء تفاهم شود؟! در حالی که نه مرد و نه زن هیچکدام نیت بدی ندارند و فقط هر کدام مسائل را از دیدگاه خودشان نگاه کردهاند. مرد در جستجوی اطلاعات برای ارائه به خانمش و زن در جستجوی راهی برای ایجاد رابطه و صمیمیت است.

این مثال، به خوبی نقش شناخت خصوصیات مربوط به جنس مخالف را نشان میدهد.

این زنها چقدر غر می زنند ؟ همسرداری موفق-مردها بخوانند !www.mehcom.com

همسرداری موفق !www.mehcom.com

قلب-عشق  ح. زن و شوهر، بيشتر وقتها بر سر انتخاب موضوع صحبت نیز با یکدیگر اختلاف دارند. زنها بیشتر به جزئیات توجه کرده و در هنگام صحبت با شوهر نیز به جزئیات حوادث و جزئیات حرفهای دیگران میپردازند. مطرح کردن این امور از سوی زن، باعث ملالت و دلگیر شدن شوهر و بی توجهی او به سخنان همسر و به دنبال آن دلخوری او میشود.

در مقابل، مردها کلی نگر هستند و به جزئیات حوادث و سخنان دیگران توجهی نمیکنند. براي همين، در هنگام گفتگو با همسر، از یک سو حرف زیادی برای گفتن ندارند و از سوی دیگر، سخنانشان مورد توجه همسر قرار نمیگیرد.

زنها هنگام صحبت، بیشتر عواطف و احساسات و اسرارشان را بروز میدهند و حال آنکه مردها بیشتر ترجیح میدهند در زمینه هایی با بار عاطفی کمتر، نظیر ورزش و سیاست حرف بزنند.

قلب-عشق  ط. وقتی آقایان مشکلی را مطرح میکنند صرفاً به دنبال جواب آن هستند و از همکاران و دوستان یا همسر خود انتظار ارائه کمک دارند. ولی در مورد خانمها قضیه این گونه نیست. هنگامی که زن از چیزی گله و شکایت، یا مسئلهای را مطرح میکند، قبل از آنکه راه حل بخواهد خواستار همدلی و احساس همدردی است.

پیشنهاد مطالعه:  تشخیص خیانت زناشویی از روی چهره ! تست کنید.

شوهر که بيشتر روحیه اقتصادی و بازرگانی دارد، به دنبال ارائه راه حلهای عملی است. بدين جهت مرد، برداشت اشتباه زنش را از موضوع به میان میکشد و برای برطرف شدن مشکل همسر، پیشنهادهايي میدهد.

در این شرایط، احتمالاً زن دلگیر میشود. او پیش خود میگوید: «چرا شوهرم متوجه نیست که خودم خوب میتوانم با مشکل پیش آمده برخورد کنم؟ چرا متوجه نیست که تنها منظور من، کسب همدردی و تأیید اوست؟!».

در این شرایط، اگر شوهر در مقام انتقاد از رفتار زن حرفی بزند و اشتباه او را به رخش بکشد، همسرش را بیش از پیش ناراحت کرده است. زن در این مواقع، بیش از هر چیز انتظار دارد که شوهرش رفتار او را در قبال وضعیت پیش آمده، تأیید و با او همدلی کند.

قلب-عشق-همسرداری  و.از ویژگیهای کلامی مردان، آن است که هنگامی که بخواهند مطلبی یا خواستهای را به صورت جدی و قاطع مطرح کنند، لحن سخن گفتنشان تا حدی حالت پرخاشگرانه به خود میگیرد. در این حالت، مرد قصد بد اخلاقی و تندی ندارد؛ در حالی که زن از این طرز سخن گفتن شوهرش به شدت میرنجد.

در نظر زنها، صحبت پرخاشگرانه، به مناسبات موجود لطمه میزند. در حالی که برای مردها، صحبت پر حرارت، نوعی از گفتگوست.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر ایرانی-رازهای همسرداری موفق

خرید اینترنتی آموزش روابط زناشویی برای همسران موفق

خرید اینترنتی آموزش روابط زناشویی برای همسران موفق-www.mehcom.com

خرید اینترنتی آموزش روابط زناشویی برای همسران موفق خرید اینترنتی اموزش مسائل زناشویی ،خرید پستی آموزش روابط زناشویی ، آموزش رفتارهای زناشویی، خرید اینترنتی دی وی دی آموزش روابط زناشویی آموزش خانواده : آموزش رفتارهای زناشویی آموزش تحکیم پیوند زناشویی آیا شما هم بدنبال داشتن یک خانواده موفق هستید ؟ آیا شما می خواهید که بهترین همسر دنیا باشید ؟ … ادامه مطلب »

******************************************************************************

1523 روش برای بهبود کیفیت زندگی برای خانواده موفق داشتن

1523 روش برای بهبود کیفیت زندگی برای خانواده موفق داشتن

 1523 روش برای بهبود کیفیت زندگی – اورجینال چگونه خانواده ای موفق داشته باشیم ؟ راز و رمز زندگی خوب چیست ؟ روش های موفقیت در زندگی مشترک را بیاموزیم ؟ دسته نرم افزار کاربردی زیردسته روانشناسی و متافیزیک آموزش بهبود کیفیت زندگی- اورجینال آموزش داشتن زندگی آرام- اورجینال کلیدهای بهبود زندگی- اورجینال به یکدیگر مهر بورزید اما از مهربند … ادامه مطلب »

******************************************************************************

نرم افزار فوق العاده برای تناسب اندام-چاق شدن-لاغر شدن

نرم افزار رژیم غذایی و تناسب اندام

تناسب اندام – چاق شدن – لاغر شدن مجموعه رژیم غذایی و تناسب اندام صدف چگونه تناسب اندام داشته باشیم ؟ چگونه لاغر شویم ؟ چگونه چاق شویم ؟ چگونه بدون رژیم لاغر شویم ؟ چگونه بدنی زیبا داشته باشیم ؟ چگونه بدون ورزش لاغر شویم ؟ چگونه رژیم لاغری بگیریم ؟ چگونه رژیم غذایی بگیریم ؟ چگونه مراقب اضافه … ادامه مطلب »

******************************************************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید دی وی دی آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×