"> تربیت کودکان در بحران - برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تربیت کودکان در بحران – برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان

تربیت کودکان در بحران – برگی از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان نویسنده دکتر جان گاتمن

*****تهدید بحران باید تبدیل به فرصت یادگیری برای پدر و مادر شود.

  دکتر جان گاتمن در جایی دیگر از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان بیان می کند که:

میگویند در زبان چینی نماد “فرصت” در احاطه نماد “بحران” است. وقتی فرزند ما درگیر یک بحران عاطفی یا روانی میشه و این بحران چه ترکیدن یک بادکنک باشه و چه نمره بد ریاضی یا خیانت یک دوست،

مهم این است که شما در موقع بحران چه واکنشی به فرزندتان نشان میدهید؛ هم میتونید بهش آسیب بزنید؛ هم اینکه از این بحران به عنوان یک فرصت طلایی برای ایجاد همدلی و صمیمیت و آموزش روشهای اداره احساسات برای اونها استفاده کنید.

فقط یک نکته رو حواستون باشه که پدر و مادر باید در ارتباط با فرزندشون، کار درست را انجام دهند؛ پس اگر در یک موقعیت برخورد با فرزندتون، نمیدونید کار درست و علمی و مناسب چیه، بهتره هیچ کاری نکنید. فقط گوش شنوا داشته باشید.

پس وقتی کودک غمیگن است نشانه «یک چیز خراب دیگر که امروز باید درست کنم» نیست بلکه این یک فرصت برای صمیمیت و آموزش اداره احساسات است و همینطور فرصتی برای این پیش آمده که به ما بیش از قبل احساس خوب پدر و مادر بودن را بدهد.

راه حل ارایه دادن بدون ابراز همدلی با فرزند ،مانند ساختمان ساختن پیش از شالوده ریختن است ،پس اگر مثلا فرزندتان از موضوعی غمگین یا عصبانی است سریعا به او نگویید که اگر شما بودین چطور مساله را حل میکردین ،او ابتدا نیاز دارد که احساس کند درک شده و کسی احساس او را متوجه شده است و او نیاز به همدلی دارد.

پیشنهاد مطالعه:  اگر تیز هوشی شناسایی نشود

****انسان در جستحوی امنیت، عشق، دانش و ادراک

مسیر طبیعی رشد بشر نیرویی به شدت مثبت است یعنی مغز انسان بطور طبیعی طوری طراحی شده است که در جستجوی امنیت و عشق و دانش و درک باشد.

****تاخیر در تربیت عاطفی فرزند:

در برخی جاها باید راهنمای عاطفه را به تاخیر انداخت مثلا:

  • هنگامی که وقتتان کم است.
  • هنگامی که شخص دیگری حضور دارد.
  • هنگامی که برای راهنمایی خسته هستید و یا وقت کافی ندارید.
  • هنگامی که لازم هست به بدرفتاری مهمی رسیدگی کنید.
  • هنگامی که فرزنداتان احساسی را وانمود کرده تا سوء استفاده کند.

****تاثیر پدرو مادر طلاق گرفته بر فرزندان:

واقعا مهم نیست زوج متاهل یا جدا شده باشند بلکه خصومت میان پدر و مادر چه در زندگی زناشویی و چه بعداز طلاق هست که آسیب میزند لذا الزاما طلاق آسیب زننده نیست و برخی زندگی های زناشویی آسیبش از طلاق های آرام به مراتب بیشتر است.

اینکه فرزندان به هیچ عنوان اختلافات پدر و مادر را نبینند و این اختلافات مخفی بماند کار درستی نخواهد بود بلکه اگر پدر و مادر محترمانه اختلافهایشان را طرح کنند و به طریق سازنده ای در جهت رفع مشکلاتشان تلاش کنند مشاهده این عوامل برای ساختن هوش عاطفی فرزندان میتواند مفید هم باشد.

سایر مطالب از دکتر جان گاتمن:
1-برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان دکتر جان گاتمن(1).

2-انواع والدین در مقابل احساس منفی کودکان از نظر جان گاتمن(2).

کلمات کلیدی :

فنون افزایش هوش هیجانی کودکان – کتاب تقویت هوش هیجانی – دانلود رایگان هوش هیجانی گلمن – پی دی اف هوش هیجانی

پیشنهاد مطالعه:  فعالیت برای سرگرم کردن کودک
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×