"> تاثیر حالت عدم تنظیم هیجانی بر سلامت روان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تاثیر حالت عدم تنظیم هیجانی بر سلامت روان

تاثیر حالت عدم تنظیم هیجانی بر سلامت روان

تاثیر حالت عدم تنظیم هیجانی بر سلامت روان

خواننده محترم اگر تازه به این مطلب وارد شده اید خوب است که ابتدا قسمت اول این مجموعه به نام تاثیر تنظیم هیجانات در سلامت روانی و یا قسمت دوم این مجموعه با عنوان حالت عدم تنظیم هیجانی-تاثیر تنظیم هیجانات بر سلامت روان را مطالعه نمایید.

تاثیر حالت عدم تنظیم هیجانی

اختلالات روانشناختی شامل طیف وسیعی از اختلالات می باشد . یکی از ویژگیهای مشترک این اختلالات کاهش یافتن قابل توجه میزان کارکردهای ارتباطی ، شغلی و اجتماعی اشخاص مبتلا به اختلالات روانی می باشد.

در سالیان اخیر توجه پژوهشگران علوم شناختی به میزان نقش پردازش هیجانی و تنظیم هیجانی در افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانشناختی افزایش یافته است.

در برخی از روش های روان درمانی اعتقاد بر آن است که پردازش شناختی مجدد هیجانات می تواند در درمان برخی از اختلالات روان شناختی موثر باشد.

برای نمونه در درمان شناختی – رفتاری ، درمانگران با استفاده از روش درمانی مواجهه (Exposure) تلاش می نمایند حالت ترس غیر معمول (Phobia ) را در کودکان و نوجوانان و یا بزرگسالان را درمان نمایند.

به نظر درمانگران شناختی – رفتاری علت اصلی کار آمد بودن روش درمانی مواجهه در درمان ترسهای غیر معمول آن است که این نوع درمان امکان مجدد پردازش شناختی هیجانات را فراهم می سازد.

در درمان اختلال اضطراب فراگیر (منتشر) تلاش برای ایجاد حالت تنظیم هیجانی می تواند عاملی مهم برای پیشبرد هر بهتر درمان باشد.

اختلال اضطراب منتشر با علایمی مانند: حالت نگرانی زیاد و تجربه ی حالت برانگیختگی فیزیولوژیکی همراه است.

شخصی که مبتلا به اختلال اضطراب منتشر می باشد نگرانیهای زیادی در مورد احتمال رخ دادن رویدادهای مختلف ناراحت کننده دارد.

مانند: ابتلای خود و یا خانواده به بیماریهای جسمانی خطرناک ، احتمال بالای به خطر افتادن سلامت جسمانی خود و یا اعضای خانواده ، عدم موفقیت تحصیلی فرزندان و یا امکان اخراج شدن از محل کار.

وجود حالت نگرانی زیاد در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر می تواند حالت تنظیم هیجانی مبتلایان به این اختلال را بر هم زند .

پیشنهاد مطالعه:  بد رفتاری با کودک

برخی از پژوهشگرانی که در زمینه ی فوق کار می کنند اعتقاد دارند:

حالت نگرانی زیاد در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر می تواند با کاهش توانایی برای متمرکز شدن بر روی مساله ای است که شخص با آن روبرو شده است همراه باشد و این موضوع یکی از علل مهم ایجاد حالت عدم تنظیم هیجانی در مبتلایان به اختلال اضطراب منتشر می باشد.

نقش برخی از عوامل در ایجاد حالت عدم تنظیم هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی نیز اثبات رسیده است .

برای نمونه اثبات شده است که وجود سبک پاسخ نشخوار ذهنی می تواند در ایجاد حالت عدم تنظیم هیجانات در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی نقش داشته باشد.

تاثیر سبک پاسخ نشخوار ذهنی

پژوهشگرانی چون نلون هاکسما که در زمینه ی حالت عدم تنظیم هیجانی کار می نمایند معتقدند:

فعالیت سبک پاسخ نشخوار ذهنی سبب می شود که شخص تلاش داشته باشد که از روبرو شدن بامحرکهای هیجانی اجتناب نماید و چینن حالتی احتمال عدم تنظیم هیجانی را در وی بالا می برد.

اشخاصی که حالتهای هیجانی خود را سرکوب می نمایند در مقایسه با اشخاصی که حالتهای هیجانی خود را به صورت مناسب تری نشان می دهند میزان توانایی کمتری برای مقابله با محرک های استرس زا را نشان می دهند.

نتایج برخی از پژوهشها نشان می دهد بیان هیجانات در کاهش میزان افسردگی موثر می باشد.

تلاش برای تنظیم هیجانات علاوه بر آنکه در کاهش علایم اختلالات اضطرابی و افسردگی موثر است در کاهش علایم برخی دیگر از اختلالات مانند: اختلالات مرتبط با غذا خوردن (Eating disorderes ) نیز موثر است.

اختلالات غذا خوردن شامل دو اختلال عمده به نامهای اختلال بی اشتهایی عصبی و اختلال پرخوری عصبی می باشد.

همچنین حالت تنظیم هیجانات به عنوان بخشی مهم در اجرای مناسب آموزش دوره ی مدیریت خشم نیز مطرح می باشد و رسیدن به حالت تنظیم هیجان در اشخاصی که مشکلاتی در کنترل حالت خشم دارند سبب می شود که به صورت بهتری بتوانند حالت خشم خود را کنترل نمایند.

پیشنهاد مطالعه:  کمال گرایی در ورزش

حالت عدم تنظیم هیجانات می تواند یکی از پایه های رفتارهای خود آزاری (Self – injury ) باشد. رفتارهای خود آزاری بیشتر در بیمارانی که مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی (Borderline personality disorder) می باشند مشاهده می شود.

اختلال شخصیتی مرزی یکی از اختلالات شدید شخصیتی است که با علایمی مانند: وجود حالت بی ثباتی در رفتار ، خود آزاری ، احساس پوچی ، پرخاشگری و افسردگی همراه می باشد.

بر اساس برخی از نظریه های زیستی حالت خود آزاری، سبب آزاد شدن ناقل عصبی آندورفین (Endorphin ) می شود و آزاد شدن این ناقل عصبی می تواند در کاهش اضطراب و افسردگی موثر باشد.

محیط بی اعتبار ساز

لیهان (Linlhan) پژوهشهای مختلفی در مورد وجود عدم تنظیم هیجانی در اشخاصی که مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی می باشند انجام داد.

لیهان از پژوهشهای مختلف خود نتیجه گرفت که: علایم اختلال شخصیتی مرزی در پی مستعد بودن مبتلایان به این اختلال برای قرار گرفتن در حالت عدم تنظیم هیجانی و وجود محیطی که اصصلاحا محیط بی اعتبار ساز(Invalidity ) نامیده می شود بوجود می آید .

از نظر لیهان محیط بی اعتبار ساز محیطی است که در آن اکثر پاسخهای والدین و سایر اعضای خانواده به رفتارهای کودکان همراه با انتقاد و یا تنبیه نمودن رفتارهای کودک می باشد.

لیهان اعتقاد دارد پرورش یافتن در محیط بی اعتبار ساز سبب می شود که کودک مهارتهای مورد نیاز برای تنظیم هیجانات را بدست نیاورد.

لیهان اختلال شخصیتی مرزی را نوعی اختلال در تنظیم هیجانی می داند و برای درمان این اختلال روش رفتار درمانی دیالیتیک (DBT) را پیشنهاد نموده است.

در رفتار درمانی دیالکتیک برای ایجاد حالت تنظیم هیجانی به بیماران مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی مجموعه ای از مهارتهای سازگاری آموزش داده می شود.

این مجموعه از آموزش مهارتهای سازگاری می تواند شامل آموزش برای افزایش توانایی شناسایی هیجانات ، آموزش روش هایی که بتوانند، پاسخهای هیجانی را تعدیل نمایند و آموزش روش هایی که بتوانند حالتهای تکانه ای (Implusive) را در بیمار مبتلا به اختلال شخصیتی مرزی را کنترل نماید است.

پیشنهاد مطالعه:  آداب روابط جنسی سالم در اسلام -كاركردها و آسیب‌های روان‌شناختی آن

همچینن در رفتار درمانی دیالیتیک یکی از بخش های اصلی درمان ، کمک به بیماران برای غلبه بر ترس ها و غلبه بر اجتناب از تجربه نمودن هیجانات است.

اهمیت تنظیم هیجان

ابراز هیجانات وسایلی مهم هستند که به ما کمک می کنند تا انگیزه ی لازم را برای تغییر بدست آوریم . همچینن ابراز هیجانات سبب می شود که دیگران از برخی از نیازهای ما آگاه شوند .

کمک به ما در مورد تصمیم گیری از دیگر فواید ابراز هیجانات می باشند و در نهایت ابراز هیجانات به ما کمک می کنند تا بتوانیم از حالت سکون خارج شده و حالت تحرک بیشتری را پیدا نمائیم .

مناطق مغزی درگیر در هیجانات

در ظاهر شدن هیجانات مناطق مختلفی از مغز درگیر می باشند. این مناطق مغزی در پی روبرو شدن با محرکهای محیطی مختلف فعال می شوند.

یکی از نواحی مهم مغز که در ارتباط با تجربه ی هیجانات مهم می باشد ناحیه ی آمیگدال (Amygdala ) است. این ناحیه در بخش خارج از قشر مغز در منطقه ای که منطقه ی سیستم لیمبیک (Limbic system ) نامیده می شود واقع شده است.

نتایج بسیاری از پژوهشها نشان می دهد که فعالیت ناحیه ی آمیگدال انسان را قادر می سازد که خاطراتی را که همراه تجربه ی حالتهای هیجانی بوده است به صورت بهتری به خاطر آورد.

ناحیه ی هیپوکامپ ، قشر سینگولیت (Cingulate ) جلویی و فشر پره فرونتال (Prefrontal lobes ) از نواحی دیگر مغز هستند که در ارتباط با ظاهر شدن هیجانات نقش دارند.

از بین نواحی مختلف فوف به نظر می رسد قشر پره فرونتال چپ مرکز عمده ی تنظیم هیجانات باشد.

نویسنده: دکتر حسین لطفی نیا (متخصص روانشناسی بالینی )

برخی از عباراتی که شما را به این صفحه راهنمایی کرده اند:

تعریف تنظیم هیجانی-پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس-تنظیم هیجانی چیست-آموزش تنظیم هیجان-نظریه تنظیم هیجان گراس-نظریه های تنظیم هیجان- doc- 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×