"> به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند
مشاوره آنلاین مهکام

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند بعد از تولد نوزاد جدید

وقتی نوزاد جدید به اعضای خانواده اضافه می شود برخی از کودکان بزرگتر احساس ناخوشایندی می کنند در حالی که برخی از کودکان دیگر نسبت به ورود نوزاد جدید ظاهرا احساس خوبی دارند نکته همین جاست که به نظر خانم جانت لنزبری باید به اینگونه فرزندان خوش رفتارمان نیز کمک کنیم تا احساسات ناخوشایند نهفته در درون خودشان را آزاد کنند. تا مبادا به آنها آسیب برساند.

مطلب زیر از وبسایت خانم جانت لنزبری که با شیوه تربیت نوزادان و کودکان همراه با احترام به موضوع فرزندپرویفرزندان خوش رفتارمان به کمک نیاز دارند بعد از نوزاد جدید می پردازد ترجمه شده است .

**********

فرزندان خوش رفتارمان به کمک نیاز دارند بعد از نوزاد جدید-1-www.mehcom.com

فرزندان خوش رفتارمان به کمک نیاز دارند بعد از نوزاد جدید-www.mehcom.com

بسیار اتفاق می افتد که والدینی که برای مشاوره نزد من آمده اند بعد از دادن یک گزارش بلند بالا و گفتن کوچکترین مشکلاتی که با فرزندشان دارند، هنگامی که می خواهند مطلبشان را جمع بندی کنند، اتفاقی از دهنشان در می رود که:”اخیرا یک عضو به خانواده شان اضافه شده” یا اینکه داخل پرانتز می گویند که قرار است ظرف چند هفته آینده نوزاد جدیدی به دنیا بیاورند. آهان! این موضوع خیلی چیزها را توضیح می دهد. در واقع می توان گفت همه چیز را توضیح می دهد.

پدر و مادر شدن می تواند اتفاق بسیار طاقت فرسایی باشد و صاحب فرزند دوم شدن ممکن است حتی دوبرابر سخت و مشکل باشد. چرا که باید هم با احساسات خودمان و هم با احساسات فرزند بزرگترمان دست و پنجه نرم کنیم.

پیشنهاد مطالعه:  گریه کردن ، نق زدن و کج خلقی کودکان

هرچقدر هم که فرزند اول منتظر نوزاد جدید بوده باشد و او را دوست داشته باشد باز هم در این واقعیت تغییری ایجاد نمی کند که فضای خانواده تغییر کرده و برای او این تغییر فضا، به معنی از دست دادن مدلی از زندگی است که قبلا با آن خوگرفته بوده است پس او به شرایط جدید به چشم تهدیدی برای جایگاه امن خودش در خانواده و همچنین در قلب پدر و مادرش نگاه می کند.

گاهی اوقات بچه ها درد و ترسشان را با غرزدن، بروز رفتارهای شکننده وعصبی و هنجارشکنی بروز می دهند. در این مواقع مشاهده درد و ترس کودکان و تایید و درک کردن آن برای ما بسیار ساده است. ولی هر چقدر بچه بزرگتر باشد، توانایی بیشتری برای کنترل احساساتش دارد که می تواند باعث شود احساسات ناخوشایندش از دید رادار ما مخفی بماند.

من در پست “ به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند” این مشکلات را واکاوی کردم و پیشنهادهایی دادم. مثل همیشه تعدادی از کامنتهایی که در این پست گذاشته شد، از خود پست روشنگرانه تر بودند.

یکی از مادران بسیار فهمیده، پم (Pam) تجربه ای پرمفهوم را در ارتباط با پیشنهاد من برای  به میان کشیدن گاه و بی گاه موضوع احساسات منفی درباره نوزاد جدید با خواهر و برادر بزرگترشان، به اشتراک گذاشته بود.

مطلب من این بود: “به نظر می آید برخی کودکان نسبت به زندگی با نوزاد جدید، به خوبی خود را وفق می دهند، پس چرا ما مشکلاتی را تولید کنیم که از اساس وجود ندارند؟

پیشنهاد مطالعه:  چگونه دعوای خواهر و برادر را کنترل کنیم ؟

من معتقدم کودکانی که ظاهرا این تغییر بزرگ زندگیشان را پذیرفته اند و تحمل می کنند بیش از کودکانی که شدیدا بدرفتاری می کنند، به تشویق برای بیان احساسات منفی خود نیازمندند.

هرچقدر هم تغییری در زندگی مثبت تلقی شود، باز هم عناصر” ترس” و “از دست دادن” در آن وجود دارند. اگر این احساسات بیان نشوند، درونی می شوند. شما ممکن است یک کودک خوش رفتار داشته باشید که به احتمال قوی در درون خود در حال رنج کشیدن است.”

فرزندان خوش رفتارمان به کمک نیاز دارند بعد از نوزاد جدید-2-www.mehcom.com

فرزندان خوش رفتارمان به کمک نیاز دارند بعد از نوزاد جدید-2-www.mehcom.com

و کامنت پم : پسر من در ماه نوامبر به دنیا آمد. فرزند اولم 6 ساله است و با نقش جدیدش به عنوان خواهر بزرگتر به خوبی کنار آمده. حتی می توان بگویم گاهی به وی حسادت می کنم چرا که به نظر می رسد توانسته با نوزاد جدید ارتباطی برقرار کند که من هنوز نتوانسته ام و فکرش را هم نمی کردم بتواند این کار را بکند. او بسیار خوشحال بود که بالاخره یک خواهر بزرگتر شده است.

در ماه ژانویه، دخترمان شروع کرد به شکایت کردن درباره گلودردش. ما این گلودردها را به حساب آلرژی یا احساس درد گذرا و مقطعی گذاشتیم و امیدوار بودیم خود به خود خوب شود.

یک روز که از مدرسه اش به خانه برمی گشتیم درون ماشین او دوباره درباره گلودردش شروع به شکایت کرد. ما سعی کردیم راجع به آن صحبت کنیم تا بلکه بتوانیم منشا مشکلش را پیدا کنیم. او به من گفت: “بعضی وقتها احساس گریه کردن دارم ولی نمی دونم چرا و دلم هم نمی خواد گریه کنم.”

پیشنهاد مطالعه:  اتاق شاد برای کودک نقاش

دختر فوق العاده من مدتها بود که احساس تغییر و ازدست دادن می کرد و تحت فشار این احساسات بیان نشده، با بغض در گلویش در حال دست و پنجه نرم کردن بود.

خب من این احساسات را خیلی خوب می شناختم. ما سالها برای داشتن این نوزاد جدید تلاش کرده بودیم و من از این که تلاشهای ما به ثمر نشسته بود،غرق در حس شکرگزاری و خوشحالی بودم ولی با این وجود دلم برای مدل قدیمی زندگی سه تاییمان تنگ شده بود.

من آن روز این احساساتم را با دخترم درمیان گذاشتم و این روند تا به امروز ادامه دارد. پس از آن ما تلاش مضاعفی کردیم که دخترمان را از عشق ما به او و اهمیت او در خانواده مان مطمئن سازیم و این تجربه ای آموزنده و مهم برای من بود.

 

سایر مطالب از خانم جنت لنزبری :

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

کودکان و فرزندانمان نیاز به محدودیت دارند-خانم جنت لنزبری

چه جاهایی به کودکان آزادی بدهیم و چه جاهایی ما تصمیم بگیریم

به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

تایید و حمایت کردن احساسات نوزادان و کودکان-جنت لنزبری

هفت دلیل که در برابر گریه نوزادان آرام بمانیم

به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

با دعوای کودکان چه کنیم ؟ دخالت کنیم یا نه ؟

9 راهکار ادب کردن کودکان-بچه بد وجود ندارد

گزارشگری کردن مشکلات بچه ها چیست ؟ و پنج فایده آن

منبع:farzand-parvari.blogfa.com

 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×