اوزان دوری در شعر فارسی-آموزش شعر و شاعری جلسه پنجم
اوزان دوری در شعر فارسی
دوستان و همراهان گرامی سلام !
در پنجمین جلسه از بحث آموزش شعر و شاعری ، قصد داریم تا به بررسی اوزان دوری در شعر فارسی بپردازیم و شما خوانندگان گرامی را با این وزن زیبا و شیرین آشنا سازیم.
یکی از پرکاربرد ترین ، از اوزان دوری در شعر فارسی ، وزن
فعلاتُ / فاعلاتن /-فعلاتُ / فاعلاتن/
است.
اصولا چرا به اینگونه اوزان ، دوری گفته میشود؟
پاسخ این است که:
هر مصراع در واقع از دو نیم مصراع تشکیل شده ، و همین نیم مصراع دوباره تکرار میشود . یا به عبارتی دیگر همین نیم مصراع دور می زند و از ابتدا تکرار می شود . بهمین دلیل اینگونه اوزان را ، اوزان دوری می گویند.
یک استثناء اساسی ، این وزن با سایر اوزان غیر دوری دارد.
و آن اینست که پایان هر نیم مصراع ، حکم پایان مصراع را دارد و شاعر می تواند ، در هجای پایانی هر نیم مصراع ، از هجاهای کوتاه ، بلند یا کشیده استفاده کند.
غیراز این استثناء ، اوزان دوری از همان قواعدی پیروی می کنند که سایر اوزان ِ غیر ِ دوری ، تابع آنها هستند.
تقطیع یک نمونه :
مثال:
اگرت قرار این بود ، ننوازی ام به جودی
ز چه این بهشت پر گل ، به رواق ما گشودی؟ ( باقی )
حال مصراع اول را با هم تقطیع می کنیم:
ا- گَ – رَت- قَ /را – ر – این – بود/* / نَ- نَ – وا- ز ِ/ یَم – ب ِ- جو- دی/
همانگونه که می بینید ، واژه « بود » در پایان نیم مصراع اول ، یک هجای کشیده است ، که هیچ اشکالی هم در شعر ایجاد نمی کند.
نمونه های از اوزان دوری به قرار زیرند:
مفتعلن مفاعلن- مفتعلن مفاعلن
مفعول ُ فاعلاتن -مفعول ُ فاعلاتن
مفتعلن فعولن – مفتعلن فعولن
تقطیع بک نمونه دیگر از اوزان دوری :
تاب بنفشه می درد، طره ی دل گشای تو ( حافظ )
مفتعلن – مفاعلن / مفتعلن – مفاعلن
خوب به مصراع فوق دقت کنید :
تا – ب- ِ ب َ- نَف / ش ِ – می – دَ – رد /*/ طر – ر ِ – ی ِ – دل / گ ُ – شا – ی ِ – ت ُ/
هجای پایانی در نیم مصراع اول « رد » یک هجای بلند است ولی هجای پایانی در نیم مصراع دوم « ت ُ» یک هجای کوتاه است و این همانطور که گفتیم در اختیار شاعر است.
تا جلسه بعد ، در پناه خدا باشید و بمانید
« باقی »
مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سبز-آموزش شعر و شاعری