اهمیت رابطه جنسی سالم میان زن و شوهر در اسلام
اهمیت رابطه جنسی سالم میان زن و شوهر
تعریف رابطه جنسی سالم میان زن و شوهر
منظور از رابطه جنسی سالم میان زن و شوهر در این تحقیق، رابطهای است که از نظر شرعی مجاز باشد؛ دور از هرگونه خودخواهی و یکسو نگری باشد و برای زن و شوهر بالاترین رضایتمندی جنسی را به همراه داشته باشد.
در میان آزادی های اجتماعی، زمینهسازی و هموار کردن مسیر ارتباطی زن و مرد اهميّت زیادی دارد. بیشک، چنانچه اولیای امور، اهميّت غریزه جنسی را بشناسند
و به آثار مثبت و ارضای صحیح آن آگاه باشند، تدابیر خاصی میاندیشند تا انسانها، به ویژه جوانان به شکل ویژهای از این غریزه استفاده کنند؛ زیرا غریزه جنسی در بسیاری از موارد با سایر غرایز قابل مقایسه نیست.
قرآن کریم آنجا که از گرایشهای فطری بشر سخن میگوید، در زمینه رابطه جنسی میفرماید:
آمیزش جنسی با همسرانتان در شبهای ماه مبارک رمضان که روزهای آن را روزه میگیرید، حلال است، آنها لباس شما هستند و شما لباس آنهایید.
خداوند میدانست (اگر آمیزش شبهای این ايّام را حرام کند) شما به خود خیانت میکنید (و این کار ممنوع را انجام میدهید) پس توبه شما را پذیرفت و شما را بخشید.
اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه خدا برای شما مقرّر داشته است، طلب نمایید.(بقره: 178)
این آیه بیانگر آن است که مصلحت فوقالعاده و متعالی این بود که در تمام ماه رمضان مسلمانها از آمیزش خودداری کنند؛ امّا با این حال، چنین حکمی تشریع نشد؛
زیرا عموم مردم چنین قانونی را تحمّل نمیکنند و از آنجا که دین اسلام دین سهل و آسانی است، خداوند آمیزش جنسی را برای همه، مسلمانها در شبهای ماه مبارک رمضان حلال اعلام کرد.
در همین سوره خداوند متعال درباره زنانی که از شوهرانشان جدا شدهاند وعدّه طلاق آنان به سر رسیده است، میفرماید:
و هنگامی که زنان را طلاق دادید و آنان عدّه خود را به پایان رساندند، مانع آنها نشوید که با همسران خویش ازدواج کنند؛ در صورتی که میان آنان به سبک پسندیدهای توافق و تراضی برقرار گردد.
این دستوری است که تنها افرادی از شما که ایمان به خدا و روز قیامت دارند، از آن پند میگیرند. این برای رشد شما مؤثرتر و برای شستن آلودگیها مفیدتر است و خدا میداند و شما نمیدانید.(بقره: 232)
در زمانهای قدیم، مردم بر اساس تعصّبات جاهلی از ازدواج زنانی که طلاق گرفته اند، جلوگیری میکردند. قرآن این رسم جاهلی را تخطئه کرد و هشدار داد که کسی حق ندارد از ازدواج مجدّد آنان جلوگیری کند.
این حقّ زنان مطلقه است که دوباره ازدواج کنند و از رابطه جنسی سالم برخوردار باشند؛
نه تنها حق آنهاست، بلکه این مسئله باعث طهارت و پاکیزگی آنها نیز میشود و چنانچه رعایت نشود، به آلودگی جامعه میانجامد. در پایان این آیه، خداوند حکیم میفرماید:
«شما مردم نمیفهمید و به اشتباه فکر میکنید که ازدواج مجدد چنین زنهایی چندان مهم نیست؛ ولی خدای آگاه از اسرار و رموز، از تبعات منفی تجرّد زنان با خبر است».
از سوی دیگر، قرآن کریم در میان پرجاذبه ترین شهوت های دنیا، ابتدا از زنان یاد میکند:
محبّت نسبت به امور مادّی از قبیل زنان، فرزندان و اموال هنگفت از طلا، نقره، اسبهای ممتاز، چهارپایان و زراعت در نظر مردم زینت داده شد.
اینها زینتهای زندگی پست (مادّی) است و سرانجام نیک (و زندگی والا و جاویدان) نزد خدا است.(آلعمران: 14)
در ذیل همین آیه، وقتی امام صادق(ع) از اصحاب خود سؤال میکند بهترین لذّتها کدام است و پاسخ میشنود که بهترین لذّتها فراوانند، حضرت میفرماید:
«اَلذّ الاشیاء مباضعه النساء ما تلذّذ النّاسِ فی الدنیا و الاخره بلذّةٍ اکثر لهم من لذّه النساء؛1 بهترین لذّت آمیزش جنسی با زنان است؛ در دنیا و آخرت لذّتی بالاتر از لذّت زن نیست».
نیازمندی مردان به ارتباط جنسی با زنان تا آنجاست که آنان مظهر نیاز و زنان مظهر ناز به شمار آمدهاند. ضعف مردان در کنترل و سالمسازی روابط جنسی به حدی است که پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید:
«ما ترکت بعدی فتنه اضرّ علی الرّجال من النّساء؛2
هیچ فتنهای برای مردان زیانبارتر از زنان نیست. چه بسیار سلاطینی که در دام عشق ماهرویی حیثیت خود را ضایع کردند
و چه پادشاهانی که برای دستیابی به دختر زیبارویی بخش وسیعی از قلمرو کشور خود را به دشمن واگذار کردند.
جنایتهای بزرگی که ردّ پای زنان در آن دیده میشود، در حقیقت گزارشی از طغیان غریزه جنسی مردان است».
اصل اوّلی و طبیعی وجود ارتباط سالم جنسی است و جز در مواردی که با مقصد مهمتری در تعارض قرار گیرد، نباید ممنوع شود.
در سالهای آخر عمر بابرکت رسول اعظم(ص) حج و عمره تمتع تشریع شد و این نوع حج به کسانی که از مکّه دور هستند، اختصاص یافت.
گاهی میان عمره و حجّ تمتع ماهها فاصله میشد. اگر قرار بود میان عمره و حجّ تمتع، آمیزش جنسی میان زن و شوهر انجام نگیرد، بسیاری تحمّل چنین امری را نداشتند.
به همین دلیل، در سالی که پیامبر اکرم(ص) حجّ تمتع را تشریع فرمود، پس از عمره تمتع دستور داد همراهان از احرام خارج شوند
و با اینکه چند شبی بیشتر به اعمال حج باقی نبود، هیچ محدوديّتی برای ارتباط و آمیزش جنسی با همسر نداشته باشند.
یکی از اصحاب از این دستور پیامبر بر آشفت و با تعبیر ناشایستی به پیامبر اعظم(ص) اعتراض کرد که اگر ما از احرام خارج شویم و آمیزش جنسی بر ما روا باشد،
در حالی عملیات حج را شروع خواهیم کرد که سرهای ما از آب غسل جنابت مرطوب خواهد بود. چهطور ممکن است چنین حکمی از سوی خدا باشد؟
رسول خدا(ص) با شنیدن این اعتراض از جا برخاست و ضمن سخنانی فرمود: «من پرهیزکارترین و راستگوترین شما هستم.
این فرمان از ناحیه خداست و ما نباید از خدا نسبت به دین خدا ادعای بیشتری داشته باشیم».
بیشک خدای مهربان که انسان را آفرید، مصلحت او را از خود او بهتر میداند.3 بنابراین، خداوند منان این نیاز را در انسانها دیده و مناسب با آن حکم صادر فرموده است.
نیاز انسانها به ارضای غریزه جنسی از یکسو و تقدس برآوردن آن در دیدگاه اسلام از سوی دیگر، مسئله را حسّاستر میکند. خداوند متعال میفرماید:
زنان شما برایتان کشتگاه هستند. پس هر زمانی که بخواهید میتوانید با آنها آمیزش کنید و برای خود ذخیرهای پیش فرستید؛ تقوای خدا را پیشه کنید و بدانید حتماً او را ملاقات خواهید کرد و مؤمنان را بشارت دهید.(بقره: 223.)
در این آیه، خداوند متعال زنان را مزرعه آخرت دانسته و از مردان خواسته است برای آخرت از این مزرعه توشه برگیرند؛ زیرا پس از آن فرموده است:
«و برای آخرت خویش، ذخیرهای برگیرید». این نشان میدهد میان رابطه جنسی سالم و ذخیرهسازی برای آخرت ارتباطی وجود دارد.
از نکات جالب توجه در توصیه های دین مبین اسلام، توصیه به کثرت رابطه جنسی است؛
با اینکه مردم به طور کلّی توجّه به مسائل جنسی، ثروتاندوزی و زیادهروی در خوردن و خوابیدن را از یک مقوله میدانند و از آنها نهی میکنند؛
امّا اسلام به کثرت عمل زناشویی توصیه، و از زیادهروی در خوردن، خوابیدن و ثروتاندوزی نهی کرده است.
شاید حکمتش این باشد که اشباع غریزه جنسی مایه آرامش، و اشباع نیاز خوردن و خوابیدن و ثروت اندوزی مایه طغیان است.
چهبسا خیلی از انسانها باور نکنند که ارتباط جنسی میان زن و شوهر، بیش از حدّ معمولی که در عرف مطرح است. مورد توصیه پیشوایان دینی بوده است.
البته نه افراط و زیادهروی به حدّی که غریزه جنسی همه زندگی را تحتالشعاع قرار دهد.
امام رضا(ع) میفرماید:
«سه چیز (عطر زدن، ناخن گرفتن و عمل زناشویی فراوان) از سنّت پیامبران است».4
رسول اعظم(ص) در روز جمعهای به یکی از اصحاب خود فرمود:
آیا روزه گرفتهای؟ او گفت: نه، یا رسولالله. حضرت فرمود: آیا صدقه دادهای؟ او گفت: نه. پس پیامبر اعظم(ص) فرمودند: برخیز برو و با همسرت آمیزش کن که عمل زناشویی برای تو پاداش صدقه دارد.5
همچنین روزی رسول اعظم(ص) به خانه امّ سلمه وارد شد و بوی خوشی را آنجا استشمام کرد. آنگاه رو کرد به امّ سلمه و فرمود:
گویا زینب عطرفروش اینجا بوده است؟ امّ سلمه در پاسخ حضرت گفت: آری یا رسولاللّه، او اکنون نیز اینجا است. زینب خدمت حضرت رسید و عرض ادب کرد. آنگاه گفت:
ای رسول خدا! همسرم به من توجهی ندارد و از من رو گردان است. حضرت فرمود: برای او بیشتر آرایش و زینت کن. زینب گفت:
هیچ عطر خوش بویی نیست مگر اینکه من خود را با آن خوشبو کردهام؛ ولی همسرم باز از من روگردان است. رسول اکرم(ص) فرمودند:
ای کاش میدانست وقتی به سوی تو میآید چهقدر برای او پاداش ثبت میشود! زینب پرسید: وقتی او به سوی من میآید چه پاداشی دارد؟ حضرت فرمود:
وقتی به سوی تو میآید، دو فرشته او را در بر میگیرند و او به منزله کسی است که در راه خدا شمشیر کشیده است. پس وقتی با همسر خود آمیزش میکند گناهانش آمرزیده میشود و آنگاه که غسل میکند هیچ گناهی در نامه عمل او باقی نمیماند.6
اسلام به ارتباط جنسی سالم توصیه کرده و جز در موارد خاص از آن منع نکرده است.
طولانی ترین زمانی که از آمیزش جنسی نهی شده است، زمانی است که انسان در حال اعتکاف است و این عمل که بیش از سه روز طول نمیکشد، امری مستحبّ است.
حتی کسانی نیز که حج بر آنها واجب شده باشد، حجشان حدود سه روز بیشتر طول نمیکشد.
بنابراین، از نظر قرآن کریم و آموزههای دینی، مناسب آن است که غریزه جنسی را سرکوب نشود و دیگران با ژست موعظه به مقابله با آن تحریک نشوند؛
بلکه وجود آن به رسميّت شناخته شود و از مسیر صحیح ارضا شود. با توجّه به شدت وابستگی انسانها به رابطه جنسی سالم، باید مسیرهای مناسبی برای ارضای آن تعریف و از رابطه جنسی ناسالم جلوگیری شود.
ادامه این تحقیق را در قسمت های زیر مطالعه بفرمایید :
1- آداب روابط جنسی سالم در اسلام
2- اهمیت رابطه جنسی سالم میان زن و شوهر در اسلام
3 – کارکردهای رابطه جنسی سالم در اسلام
4 – آداب و مهارتهایی برای روابط جنسی سالم در اسلام
5 – آسیب شناسی مسایل جنسی در اسلام
منابع:
ابنمنظور محمدبن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار صادر، 1300 ق.
اسلامینسب، علی، درمانهای جنسی، تهران، نسل نو اندیش، 1381.
اوکانر، داگمار، زندگی موفق زناشویی و جنسی با همسر خود، ترجمهٔ قدیر گلکاریان، تهران، طلایه، 1382.
پیز، آلن و باربارا پیز، چرا مردان به حرف زنان گوش نمیکنند، ترجمهٔ محسن جده دوستان و آذر محمودی، تهران، فصل سبز، 1382.
تقدّمی، محمدرضا، خستگی جنسی، مشهد، مؤسسهٔ انتشارات کتاب درمانی، 1379.
حرّ عاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، تهران، اسلامیه، 1347 ق.
حکیمی محمد و جمعی از نویسندگان، کتاب زن، تهران، امیرکبیر، 1381.
راجرز، دوروتی، روانشناسی کودک، ترجمهٔ غلامعلی سرمد، تهران، اتّحاد، 1357.
رزماری، لینکلن، از ناتوانی جنسی تا لذت جنسی، ترجمهٔ فرشاد نجفیپور، تهران، نسل نواندیش، 1381.
سقای بیریا ناصر و همکاران، روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی، تهران، سازمان سمت، 1374.
صدوق، محمدبن علی، من لا یحضره الفقیه، قم، انتشارات جامعه مدرسین، 1413 ق.
کلینی، محمدبن یعقوب ، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1365 ق.
گنجی، حمزه، روانشناسی تفاوتهای فردی، تهران، بعثت، 1378.
گینات، هایم، جی، رابطهٔ بین والدین و کودکان، ترجمهٔ سیاوش سرتیپی، تهران، اطلاعات، 1368.
گینس، تام، اولین سال ازدواج، ترجمه آذر کارگاه، تهران، انتشارات تلاش، چ پنجم، 1374.
لینکلن رزماری، از ناتوانی جنسی تا لذت جنسی، ترجمهٔ فرشاد نجفی پور، تهران، نسل نواندیش، 1381.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفا، 1404 ق.
نوری، حسین، مستدرک الوسایل، قم، مؤسسه آل البیت، 1408 ق.
هورنی کارن، روانشناسی زنان، ترجمهٔ سهیل سمی، تهران، ققنوس، 1382.
* استادیار دانشگاه کاشان hoseinzadeh@qabas.net
1. محمدبن یعقوب کلینى، کافى، ج 5، ص 321.
2. حسین نوری، مستدرک الوسایل، ص 306.
3. محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 3، ص 626.
4. محمدبن یعقوب کلینی، همان، ج 5، ص 320.
5. محمدبن حسن حرّ عاملى، وسائل الشیعه، ج 2، ص 15.
6. همان، ج 20، ص 109.
——————————
برگرفته از سایت :eslampajoheshha.nashriyat.ir