"> انواع والدین در مقابل احساس منفی کودکان از نظر جان گاتمن - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

انواع والدین در مقابل احساس منفی کودکان از نظر جان گاتمن

انواع والدین در مقابل احساس منفی کودکان از نظر جان گاتمن

انواع والدین در مقابل احساس منفی کودکان از نظر جان گاتمن.

در مطلب قبلی چند نکته برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان نوشته دکتر جان گاتمن از روانشناسان مشهور و به نام جهان ذکر کردیم. در این مطلب هم به چند نکته دیگر از همین کتاب می پردازیم

انواع والدین در مقابل احساس منفی کودکان

دکتر جان گاتمن در جایی دیگر از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان چنین مفهومی را بیان می کند:

میتوان چهار دسته از والدین را در برخورد با احساس ها منفی کودکان تشخیص داد: (مثل فرزندی که با احساس ناراحتی از رفتن به کودکستان خودداری میکند)

۱-والدهای بی اعتنا : احساس منفی فرزندشونو نادیده میگیرند.

۲-والدهای ناراضی : از احساس فرزندشان ناراضی هستند و اونها رو سرزنش میکنند.

۳-والدهای بی عنان : احساس فرزندشونو میپذیرند و با او همدلی میکنند ولی فرزندشونو راهنمایی نمیکنند.

۴-والدهای راهنمای هوش عاطفی: اول متوجه احساس کودک میشوند ،دوم این موقعیت را فرصتی برای آموزش میبینند، سوم با کودکشون همدلی میکنند و به او میفهمانند که متوجه احساس بد فرزندشون هستند ،چهارم به کودک کمک میکنند تا کلماتی را پیدا کنه که بتونه روی احساسش اسم بزاره، پنجم راه های گوناگون برای حل مساله را بررسی کرده و حد و مرز را تعیین میکنند.

والدین در مقابل فرزندشون حق عصبانیت ندارن ولی میتونن دوستانه و بالحنی ملایم و آرام خشم خودشونو ابراز کنند.


توضیحات بیشتر درباره هوش عاطفی:

عصب واگ مسوول بسیاری از کارهای شاخه پاراسمپاتیک سلسله اعصاب خودکار میباشد مثلا وقتی بدن تحت استرس قرار گرفته و ضربان قلب و تنفس شدت میابد ، این اعصاب در جهت خلاف اعصاب سمپاتیک عمل کرده و مسوول تنظیم مجدد ضربان قلب و تنفس و بهبود شرایط میباشد ، کودکانی که راهنمای هوش عاطفی دیده اند توان واکنش بهتری به استرس دارند و راحت تر به شرایط عادی بدن باز میگردند.

پیشنهاد مطالعه:  به فرزندان خوش رفتارمان کمک کنیم احساسات ناخوشایند خود را بیان کنند

اگر چه همه پیامهای کودکان به این سادگی رمز گشایی نمیشوند،اما معمول است که کودکان ترسهایشان را از طریق بازیهایی با موضوعات جدی، مانند رها کردن فرزند ، بیماری، آسیب دیدگی یا مرگ ظاهر میکنند. والدین هوشمند میتوانند از ترسهایی که فرزندانشان در بازی هایشان ابراز میکنند ،سرنخ ها را بگیرند و سپس درباره این ترسها صحبت کنند و به فرزندانشان اطمینان خاطر بدهند.

ادامه مطلب در کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان از نظر جان گاتمن(۳)

کلمات کلیدی :

فنون افزایش هوش هیجانی کودکان – کتاب تقویت هوش هیجانی – دانلود رایگان هوش هیجانی گلمن – پی دی اف هوش هیجانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×