"> اقتصاد خانواده و آموزش مدیریت اقتصاد به کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

اقتصاد خانواده و آموزش مدیریت اقتصاد به کودکان

اقتصاد خانواده و آموزش مدیریت اقتصاد به کودکان

اقتصاد خانواده و آموزش مدیریت اقتصاد به کودکان

روش‌های كاربردی آموزش پس‌انداز و مدیریت اقتصادی برای آموزش به كودكان :

هر چند که در ظاهر امر بسیاری از والدین تربیت و پرورش یک فرزند خوب و مفید به حال خود و جامعه را در اموری مانند : ایمان ،تحصیل علم ، اخلاق و ادب و بدست آوردن موقعیت خوب اجتماعی و شغلی مناسب می بینند. و دائما فرزند را تشویق به کارهایی می کنند که در راستای مقولات مهم خودشان می باشد. بسیار اتفاق می افتد که پدر و مادر به عنوان اولین و مهم ترین راهنمای کودک فراموش می کنند که مقوله بسیار مهم و حیاتی تفکر و مدیریت اقتصادی را به فرزندان آموزش دهند. تا از این رهگذر فرزندانی داشته باشند که در مدیریت مالی خود و خانواده و بعد از آن جامعه بتوانند به نحو احس ایفای نقش کنند . به همین منظور تکنیک ها و راهکارهایی عملی برای آموزش كودكانمان در جهت فرهنگسازی تفکر و مدیریت اقتصادی را ارائه می دهیم :

کودکان باید بی پولی را نیز تجربه کنند

هرگز به این موضوع تاكید نكنید كه كودك باید پول توجیبی‌اش را پس‌انداز نماید. اگر آنها پول توجیبی‌شان را در جعبه‌ی كفش در عقب كمد خود پنهان و آن را برای زمانی كه بزرگ می‌شوند پس‌اندازکنند در آن صورت هیچگاه نمی‌توانند در مسئله و موضوع جابه‌جا و خرج كردن درست پول را یاد بگیرند و آنها باید وضعیت بد و بحران اقتصادی را خود تجربه نمایند. به عنوان مثال در یك مقطع زمانی، پول خود را بی‌رویه خرج و تمام می‌كنند. و در موقعیت زمانی دیگر كه به پول نیاز دارند تازه متوجه می‌شوند كه دیگر آهی در بساط ندارند. در چنین مواقعی است كه مسائل پولی و مالی را می‌‌آموزند و از مسائل پیش‌ آمده كسب تجربه می‌كنند. به طور كلی مردم و همچنین كودكان فقط بعد از تجربه تلخ ورشكستگی و بی‌پولی می‌توانند راه درست پس‌انداز را به نحو بهتری بیاموزند .

پیشنهاد مطالعه:  با دزدی در کودکان چکار کنیم ؟

اكثر كودكان در خانه و در اتاقشان قلك‌كوچكی دارند كه با تشویق والدین گاهی مقداری پول در آن می‌ریزند و در مناسبت‌هایی با اجازه والدین و گاهی تصمیم خودشان آن را می‌شكنند . و یا تصمیم می گیرند که بعدا از پول جمع شده در آن استفاده كنند.

حال ما به عنوان والدین كودكان بهتر است به این فرآیند پس‌انداز كردن پول جهت بدهیم بطور مثال می‌توانیم این پروژه را در زمان بسته و مشخص به كودكمان بیاموزیم به این نحو كه حسابی به نام كودك در بانكی كه انتخاب می‌كنیم افتتاح می‌كنیم در روزهای مشخصی مثلاً به صورت ماهانه و یا هرسه ماه یكبار یا هر مدت زمانی كه از قبل به كودك اعلام می‌شود و در جریان كار قرار می‌گیرد قلك را باز می‌كنیم و همراه با كودك پول‌ها را به بانك می‌بریم و در حساب شخصی او واریز می‌كنیم و هر ماه به او اعلام می‌كنیم كه چقدر در حسابش پس‌انداز شده است.

این روش موجب می‌شود كه كودك پس‌انداز را به صورت سیستماتیك بیاموزد و به طور جدی در جامعه به نوعی فعالیت اقتصادی داشته باشد و در مورد میزان دارایی خویش تصمیم بگیرد و بیاموزد كه كم‌كم به سوی استقلال مالی پیش برود. البته بهتر است كه در جهت این تمرین یك قلك كه قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد یعنی قفل‌دار برای كودكمان تهیه كنیم.

البته اینگونه رفتارها در صورتی تاثیرگزار خواهد بود و منجر به فرهنگ‌سازی خواهد شد كه مستمر باشد و رها نشود و پیوسته توسط والدین پیگیری شود و به طور مثال در انتهای هرماه یا هر هفته از كودك بپرسیم كه این هفته چقدر پول در قلك خود ریخته است. این پرسش باعث می‌شود كه كودك اگر پس‌انداز هم نكرده باشد به فكر بیفتد و پیگیری كند.

پیشنهاد مطالعه:  تاثیر تمرین موسیقی بر مغز کودکان

و در آخر هم باید گفت که به کودک می گوییم که سرمایه گذاری برای آینده یک کار عقلانی است . نه این که ما از پول روی پول گذاشتن و پس انداز بی هدف پول لذت ببریم. و تمام هدفمان از زندگی جمع آوری و بدست آوردن پول بیشتر است. پول و پس انداز را برای زندگی می خواهیم نه زندگی را برای پس انداز .

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×