"> از لفظ " شما کلّاً ... " استفاده نکنید - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

از لفظ ” شما کلّاً … ” استفاده نکنید

از لفظ  " شما کلّاً ... "  استفاده نکنید

از لفظ ” شما کلّاً … ” استفاده نکنید

از لفظ  ” شما کلّاً …. ”  استفاده نکنید

یک مشاور و روان درمانگر نسبت به قضاوت های خود، که همان ارزش گذاری روی اخلاق، رفتار، و احساسات مراجع خود است بسیار حسّاس است.

با توجه به این مطلب، به کارگیری واژه ” شما کلاّ ” اینجور یا آنجور هستی توسط مشاور در توصیف یا ارایه تشخیص و ارزیابی از شرایط مراجع ناصحیح است.

امروز به محض اینکه یک مشاور به مراجع خود گفت ‌” تو کلّا با جنس مخالف نمیتونی ارتباط برقرار کنی ” مراجع ساکت شد.

این سکوت از نظر من سکوت توام با تفکّرِ انگیزشی یا بصیرت آفرین نبود. دلیل این مکث، تلاش برای هضم و باورِ این برچسب مشاور بود.

متاسفانه، عدم گذراندن مناسب و یا ضعف دوره های کارورزی برخی مشاوران و روانشناسان با تحصیلات بالا را نیز دچار چنین کم توجهی هایی در نحوه اداره جلسات مشاوره کرده است.

مثال های رایج دیگری که با این لفظ شنیده ام، پیام های منفی نظیر تنبلی، سادگی، نخواستن، و دروغ گفتن را به مراجع منتقل میکند، که بر خلاف هدف مهم توانمندسازی مشاوره است.

مسئله مهم  دیگر این است که بجای اینکه مشاور یا روانشناس از طریق این کلّی گویی، دسته بندی، و خطای شناختی قدرت تشخیص خود را به رُخ مراجع بکِشاند، بهتر است به جزییاتِ دقیق تر، عمیق تر، و پیچیده تر در محتوای جلسات بپردازد.

یاسر مدنی
دکترای تربیت مشاور

پیشنهاد مطالعه:  مشاور یاد نمی دهد‌ ؛ مراجع یاد می گیرد
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×