"> آموزش خود مراقبتی به کودکان - فرزندپروری موفق
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش خود مراقبتی به کودکان – فرزندپروری موفق

آموزش خود مراقبتی به کودکان

تربیت کودک و فرزندپروری گستره وسیعی را در بر می گیرد که والدین باید به آن اشراف نسبی داشته باشند . آموزش خود مراقبتی به کودکان یکی از مواردی است که پدر و مادر باید به آن نیز توجه نمایند.

آموزش خود مراقبتی به کودکان - فرزندپروری موفق-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

آموزش خود مراقبتی به کودکان – فرزندپروری موفق-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

خود مراقبتی کودکان چیست ؟

خود مراقبتی کودکان به این مفهوم اشاره دارد که هر کودکی باید بتواند در حد سن و سالش کارهایی را که منجر به سلامتی و بالا بردن بهداشت فردی می شود را انجام دهد و از برخی کارها که منجر به بیماری و به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی می شود برحذر باشد. خود مراقبتی شامل پیشگیری از بیماری ها و انواع حوادث و مراقبت از خود در حین بیماری ها نیز می شود.

البته باید گفت که در سنین خیلی پایین کودک توان هیچ گونه خودمراقبتی از خود ندارد که در این مواقع تا زمانی که کم کم توان خودمراقبتی به طور کامل را بدست می آورد بزرگترهای خانواده باید مراقب کودکان باشند.

پدر و مادر باید نکات سلامتی و انجام اموری که باعث خودمراقبتی می شود را پله پله به فرزندان بیاموزند. مثلا کودک یک ساله نمی تواند مسواک بزند اما والدین می توانند در موقعیتی مسواک بزنند که کودکشان عمل مسواک زدن را ببیند . بعد از مدتی برای کودک یک مسواک زیبا بخرند تا کودک با آن بازی کند و یا ادای مسواک زدن را در بیاورد … و رفته رفته پیش روند تا کودک تا قبل از سن مدرسه مسواک زدن را به طور کامل یاد گرفته و انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه:  دانلود از تولد تا 5 سالگی- قسمت هفتم-جم لایف

والدین برای آموزش خود مراقبتی به کودکان باید اطلاعات بهداشتی و سلامتی خود را بالا ببرند .

کودک قبل از هر چیز خودمراقبتی را از والدین یاد می گیرد پس باید والدین نسبت به سلامتی خود کوشا باشند.

هر کار مثبت کودک در زمینه خود مراقبتی را باید مورد توجه قرار داد و حداقل با پاداش کلامی مانند آفرین پسر خوبم دختر گلم … همراه کرد.

حتما آموزش های خودمراقبتی را با روی خوش و شادی همراه کنید نه با تحکم و تنبیه .

جنبه های مختلف خود مراقبتی

خود مراقبتی شامل جنبه‌های مختلفی است که عبارتند از توجه به وزن ، تغذیه سالم ، فعالیت بدنی ، پرهیز از دخانیات ، کنترل استرس ،توجه به سلامت قلب و عروق و آشنایی با سرطان‌های شایع و عوامل خطر و راه‌های پیشگیری از آن‌ها و مواردی از این دست.

لذا ما باید به سمتی برویم که همه افراد خانواده و جامعه منجمله کودکان و نوجوانان با اصلاح سبک زندگی خود بتوانند خودشان از سلامتشان مراقبت کنند و اگر هم با بیماری مواجه شدند بتوانند با اقدام‌های بموقع از شدت بیماری بکاهند و از تشدید عوارض بیماری کم کنند.

بطور مثال در سرطان‌ها‌ی‌ شایع‌ دور‌ان‌ کودکی‌ که‌ درمان‌‌های طولانی‌ مدت‌، دردناک‌ و تهاجمی‌ دارند می‌توان با پیشگیر‌ی‌ ‌از ‌عو‌ارض‌ جانبی‌، تأثیرات مهم ‌آن‌ را بر کیفیت‌ زندگی‌ آن‌ها شاهد بود لذا توجه‌ به‌ خود مر‌اقبتی‌ در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

هنگامی که خانواده‌ها مطلع و آگاه باشند می‌توانند با نگرانی کمتر، به سلامت کودک خود فکر کنند و کودکان نیز وقتی آرامش خانواده خود را می‌بینند می‌توانند شادمانه‌تر فرآیند درمان را طی کرده و آرزوهای آن‌ها از بودن یا نبودن، به چگونه زیستن در آینده تغییر کند.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش رنگها به کودکان

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – آموزش خود مراقبتی به کودکان 

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×