"> آموزش خانواده - نیازهای آموزشی خانواده ها چیست؟ - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش خانواده – نیازهای آموزشی خانواده ها چیست ؟

مهکام-آموزش خانواده - نیازهای آموزشی خانواده ها چیست ؟

مهکام-آموزش خانواده – نیازهای آموزشی خانواده ها چیست ؟

آموزش خانواده چیست ؟

آموزش خانواده یعنی دادن اطلاعات و آگاهی های لازم به هر یک از اعضای خانواده در جهت  داشتن یک خانواده موفق و پویا که هر یک از اعضای خانواده به درستی وظایف و نقش ها و مسئولیت خود را در برابر سایر اعضای خانواده ، افراد جامعه و آفریدگار خود به نحو مطلوبی اجرا می کنند.

به گزارش “مفا”، آموزش هایی که والدین نیاز دارند با توجه به پیشرفت جامعه، بسیار زیاد و متنوع است، اما برای آموزش والدین لازم است در هر منطقه، نیازهای آموزشی آنان به طور دقیق شناسایی شده و براساس آنها برنامه آموزشی طراحی شود.

خانواده یک نهاد و واحد اجتماعی و مطابق با نیازهای فطری هر فرد در هر جامعه و فرهنگ است و حفظ استحکام و قوام آن نیز محتاج تلاش و همفکری همه اندیشمندان مسئول و دانشمندان علوم انسانی و تربیتی است. یکی از ویژگی های دنیای امروز، انفجار علم و دانش در همه حوزه ها و تاثیر ژرف آن در زندگی فردی واجتماعی است. به تناسب این گسترش علوم، حیات روانی انسان ها پیچیدگی می یابد و برای شناخت بهتر انسانها نسبت به یکدیگر در مناسبات اجتماعی که خانواده بارزترین و عمیق ترین نمونه ی آن است، محتاج به علم و دانشی بیش از گذشته هستیم.

این امر، آموزش های مستمر را برای هر زن و مردی ضروری می سازد، آموزش هایی که در نتیجه آن ضمن شناخت بیشتر، خانواده ها قادر باشند، نقش ها و وظایف خود را در مقابل همسر و فرزندان انجام دهند. وقتی زنی را تعلیم دهیم، در واقع خانواده ای را تعلیم داده ایم.

پیشنهاد مطالعه:  پیشگیری از رفتارهای پرخطر در مدارس

نتایج تحقیقات روانشناسی در پس از سالهای ۱۸۹۰ تاکنون، براین نکته تاکید دارد که پرورش و تکامل کودک در درجه اول با محیط خانوادگی و محل زندگی او رابطه دارد و بین اختلاف زناشویی و هماهنگ نبودن اطفال در اجتماع وبه طور کلی جرائم جوانان رابطه است.

اهداف آموزش خانواده برای والدین

نقش بسیار مهم خانواده در تربیت فرزندان بر کسی پوشیده نیست. این کانون مقدس خانواده است که اعضای جامعه را می پروراند وتحویل می دهد. فرزندان قبل از سنین مدرسه، در خانواده به سر می برند، حتی در سنین مدرسه نیز به جز حدود شش ساعت در هر شبانه روز بقیه وقت خود را در خانه می گذرانند و از همه جوانب خانواده، رفتار والدین، گفتارها، کردارها، امر ونهی ها تاثیر می پذیرند.

در جامعه پیشرفته کنونی، خانواده مسایل و مشکلات گوناگونی دارد. اول از هر چیز، هماهنگی فرهنگ و روش های رفتاری زن و شوهر است که پس از تشکیل خانواده ضروری است. پس از آن، مراقبت های بهداشتی دوران بارداری، مراقبت های کودک شیرخوار، تنظیم روابط کودک با افراد خانواده، آموزش های پیش دبستانی و آمادگی کودک برای رفتن به کودکستان و دبستان، امور تحصیلی کودک، رویارویی فرزند با دوران نوجوانی و چگونگی ارتباط با اودر این دوران، انتخاب رشته تحصیلی فرزندان و انتخاب دوستان و معاشران، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، علایق و گرایش های عاطفی در فرزندان از جمله مسائلی هستند که خانواده با آنها روبروست. در صورتی که هر یک از این مسایل به طور آگاهانه حل نشود می تواند خانواده را از حالت عادی خارج کرده و مشکل آفرین گردد.

پیشنهاد مطالعه:  عواملی که آرامش در خانواده را از بین می برد از نظر اسلام

می توان اهداف آموزش والدینآموزش خانواده” را این گونه ذکر کرد:

– کمک به اولیا در تربیت صحیح فرزندان با توجه به ضرورتها.
رفع یا کاهش مشکلات خانوادگی که پس از ازدواج و تشکیل خانواده بروز می کند.
– ایجاد هماهنگی بین آموزش های مدرسه و خانه وتعمیم آموزش های مدرسه درخانه.
-اصلاح دیدگاه ها وسلیقه های فوری در تربیت فرزندان.
– آموزش ویژه برای پر کردن اوقات فراغت و ارضای نیاز های روحی والدین و فرزندان
آموزش سیاسی ،اجتماعی و مذهبی.
– آشنا کردن اولیا با تربیت صحیح فرزندان و امور تحصیلی آنان با توجه به وجود تفاوت های فردی میان فرزندان یک خانواده.

برخی از موضوعاتی را که والدین به آموزش آنها نیاز دارند عبارت اند از:هدف و مفهوم زندگی، روابط مناسب زناشویی، اقتصاد خانواده، وظیفه زن وشوهر در دوران بارداری و شیرخوارگی فرزندان، مراقبت در تحصیل فرزندان، مسایل تربیتی و پول تو جیبی فرزندان، رابطه پدر ومادر با اولیای مدرسه، بازنشستگی یا تجدید دوران خوش گذشته.

نیازهای آموزش خانواده برای والدین

اولین نکته ای که در آموزش والدین باید مورد توجه قرار گیرد، نیازهای آموزشی آنان است. برخی از موضوعاتی را که والدین به آموزش آنها نیاز دارند عبارت اند از:هدف و مفهوم زندگی، روابط مناسب زناشویی، اقتصاد خانواده، وظیفه زن و شوهر در دوران بارداری و شیرخوارگی فرزندان، مراقبت در تحصیل فرزندان، مسایل تربیتی و پول تو جیبی فرزندان، رابطه پدر و مادر با اولیای مدرسه، بازنشستگی یا تجدید دوران خوش گذشته.

آموزش هایی که والدین نیاز دارند با توجه به پیشرفت جامعه، بسیار زیاد و متنوع است. اما برای آموزش والدین لازم است در هر منطقه، نیازهای آموزشی آنان به طور دقیق شناسایی شده و براساس آنها برنامه آموزشی طراحی شود، زیرا که باید به طور دقیق مشخص شود والدین در هر موضوع تربیتی در چه سطحی هستند و سطح مطلوب کدام است ؟ کدام یک از موضوعات برای آنها اولویت بیشتری دارند؟ برای تعیین و تشخیص نیازهای آموزشی می توان از روش مصاحبه و پرسش نامه استفاده کرد و از افرادی که بیشتر با والدین تماس دارند ویا تجربیات بیشتری دارند نظیر معلمان، مسئولان، تعاونی ها، روحانیون و مددکاران اجتماعی کمک گرفت.

پیشنهاد مطالعه:  عدم حفظ سلسله مراتب در خانواده

مجله اینترنتی آموزش خانواه موفق ایرانی

منبع: مهر

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×