"> آسیب شناسی چت كردن-آسیب های اجتماعی نوپدید - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آسیب شناسی چت كردن-آسیب های اجتماعی نوپدید

مهکام مجله اینترنتی-آسیب های اجتماعی نوپدید-آسیب شناسی چت كردن

آسیب شناسی چت كردن یکی از موضوعات مهم در بین آسیب های اجتماعی نوپدید می باشد. که پدر و مادر ایرانی و در درجه بعد خود جوان ایرانی باید قبل از ورود به اتاق های گفتگوی اینترنتی یا همان چت روم ها آنرا بشناسد . تا بتواند بهتر تصمیم بگیرد که چه کند !

در سه  قسمت اول این سری مطالب یعنی1- آسیب های اجتماعی نوپدید چت کردن و اتاق گفتگو و اینترنت 2-  ویژگی های چت کردن در اتاق های گفتگو 3 – روان شناسی چت و چت روم صحبت کوتاهی داشتیم و حال می پردازیم به :

4 –  آسیب شناسی چت كردن

همزمان با ورود اینترنت و چت روم ها به زندگی انسانها  پدیده چت کردن واصطلاحات و فرهنگ خاص آن نیز بمانند سایر تولیدات عصر پست مدرن وارد فرهنگ جوانان و چت کنندگان شده است. پس به همین خاطر آسیب شناسی چت کردن نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

با توجه باینکه در ابتدای کامپیوتر و اینترنت در ایران فونت های و ابزاری های نوشتاری فارسی و ساز گار ی آنها با سیستم های عامل ( سیستمی که کامپیوتر ها تحت ان کار میکنند) محدود بود . نوشتن و تایپ کردن بصورت انگلیسی همراز با الفاظ فارسی صورت میگرفت.( فونوتیک ) که بنا به شوخ طبعی برخی نام فینگلیش به آن اختصاص داده شد و جائی را در فرهنگ ما باز کرد. امروزه علیرغم گسترش فونت های فارسی همچنان نحوه نوشتن انگلسی – فارسی در بین ۹۵ در صد افراد در دنیای چت کاربرد دارد. اصطلاخات مختصر چت که خلاصه کلمات انگلیسی آن می باشد و ظاهرا امروزه جزئی جدا نشدنی از آن بنظر میرسد.wb اصطلاحی بمعنی welcome back که هنگام ورود فردی به اتاق های گفتگو بعنوان احترام به آن شخص مطرح میشود ، از این نمونه هاست . کافیست سری به چت روم های فارسی بزنید تا نمونه های از این اصطلاحات را بکرار مشاهده کنید. بوطریکه متاسفانه در صورت تایپ فارسی در چت رومها ، انگ غیر حرفه های بودن و .. به شخص میزنند و مورد تمسخر قرار میدهند .

پیشنهاد مطالعه:  شبکه های اجتماعی اینترنتی از نگاه آسیب های اجتماعی

انواع آسیب های ناشی از اینترنت

آسیبهای ناشی ازسوء استفاده ازاینترنت رادریك تقسیم بندی كلی می توان به چهار دسته تقسیم كرد.

  • آسیب های امنیتی وسیاسی
  • آسیب های اقتصادی
  • آسیب های اجتماعی 
  • آسیب های فرهنگی

تایپ فینگلیش در دراز مدت آسیب های جدی به خط فارسی خواهد زد. امری که اکثر اساتید زبان فارسی متفق القول بر این عقیده هستند . امروز وظیفه تمامی چتر های فارسی ، حفظ و گسترش خط فارسی در این عرصه از دنیائی مجازی است . شکستن تابو های قبل و تغییر فونت و بازگشت به خود مسلما در ابتدا سخت می باشند ولی بمنوظر حفظ ارزش های ایرانی بودن و حفظ خط فارسی و جلوگیری از ورود گزند به آن امری واجب می باشد. همانطور که وبلاگ های فارسی از سال های ۲۰۰۳ نقش مهمی در شناساندن خط و زبان فارسی در اینترنت انجان دادند و نشان افتخاری برای ما می باشند امید است چت روم های فارسی نیز امروزه با تغییر روند در نحوه تایپ ، قدم مهمی در این زمینه بر دارند.
بطور کلی اتاق های گپ-Chat Roomsچت روم ها مانند تمامی محیط های اجتماعی ـ فرهنگی دارای مضرات و حسنات مختلف هستند . که بی شک نقش مفید تری در عرصه اجتماعی ـ فرهنگی میتوانند بازی کنند. مخصوصا در فرهنگ های و سیستم های سیاسی که محدودیت بیشتری در اجتماعات مختلف افراد اعمال میکنند می توانند بستر مناسبی برای بسط تفکرات آزاد و گفتگوی راحت باشند.
چرا که اشخاص خارج از محیط محدود و خشک و دستپاگیر به بحث و گفتگو با هم میپردازند. و فارغ از بار شخصیتی که به دوش میکشند و جدا از انتظاراتی که اجتماع از آنان بمنظور ایفای نقش خود دارد حرکتی آزادانه انجام میدهند. امید است چت فارسی ؛ با برطرف کردن نواقص اندک خود ، جایگاه واقعی خود را بیابد .

پیشنهاد مطالعه:  کاهش تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی بر نوجوانان

منابع :
–  امیدوار،احمد و صابری،علی اکبر(1388)اعتیاد به اینترنت، نشر نی ،ص58
– برزگر،محمدابراهیموذکایی،محمدسعید (1389) خطرات و آسیب شناسی چت ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
– صادقی،حسن(1388) اینترنت و تاثیرات اجتماعی آن، مجله اصلاح تربیت، شماره 2
– شعاع كاظمی،مهرانگیز(1387) بررسی مقایسه ای رفتار چت کردن و رابطه آن با خود پنداره دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س) سال تحصیلی 86-85
– كمالی مقدم ، عبدالحسین (1389)،چت و اینترنت ، انتشارات دانشگاه امیر كبیر

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده پاک ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×