"> آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی چیست ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی چیست ؟

آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی چیست ؟

آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی چیست ؟

آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی جوانان

دختران و پسران امروزی گاهی برای انتخاب همسر مناسب به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اینترنت روی می آورند در صورتی که این نوع همسر پیدا کردن از شیوه های مدرن و امروزی گاهی محسوب می شود اما خالی از اشکال هم نیست . در این نوشتار سعی شده است به برخی از آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی اشاره شود.

آسیبهای انتخاب همسر اینترنتی

1- شناختی که شناخت نیست

در هر رابطه ای با جنس مخالف ، علاقه ای شکل می گیرد و برای جوانان این تصور ایجاد می شود که علاقه ما به یکدیگر ، نشان دهنده مناسب بودن ما برای ازدواج است .

واقعیت این است که چنین علاقه هایی نه تنها نشان دهنده تناسب ازدواج نیست ، بلکه مانع از بررسی منصفانه و بی طرفانه درباره میزان تناسب دو طرف میشود. برای شکل گرفتن یکی زندگی موفق پایدار و عاشقانه رو به جلو ، باید ده ها تناسب را بررسی کرد. تا در صورت وجود آنها ، ازدواج صورت گیرد. احتمال برقراری قابل قبول این تناسب ها در دوستی اینترنتی چقدر است ؟

در روش ازدواج سنتی اصلاح شده ، ابتدا تناسب دو خانواده توسط خانواده ها سنجیده می شود و وقتی دو خانواده به هم نزدیک باشند ، احتمال برقراری تناسب های کافی ، افزایش می یابد.

ضمن این که در جلسات رسمی و بی طرفانه گفت و گو ، بقیه معیارهای ازدواج و تناسب ها به خوبی بررسی می شوند و تحقیق رسمی نیز به کشف میزان تناسب کمک خواهد کرد، اما در دوستی اینترنتی این گونه نیست .

گاهی پسری با دختر ساکن شهری دیگر ، از طریق مطالبش در اینترنت ، آشنا می شود و نسبت به مطالب او ابراز علاقه می کند و با مشخصات و ویژگی های کلی ظاهری او آشنا می شود و بعد از مدت ها آشنایی مجازی ، تصمیم به خواستگاری از او می گیرد.

پیشنهاد مطالعه:  شناخت در مراسم خواستگاری

در این حال ، مخالفت خانواده ها شروع می شود . تا این که برای خواستگاری رضایت می دهند و بعد از اولین جلسه خواستگاری ، دو طرف متوجه تفاوت های بسیاری از نظر فرهنگی ، خانوادگی و حتی ظاهری بین خانواده می شوند . در بن بست وابستگی عدم تناسب ، گرفتار می شوند.

2- وابستگی هایی که چشم ها را می گیرد

در ازدواج باید روحیات و نگاه ها به هم نزدیک باشند ، تا در دو طرف در دشواری های زندگی ، بهتر بتوانند با یکدیگر همراه شوند و سختی ها را از سر راه بردارند. اما در بیشتر موارد ، دو جوان علاقه مند به یکدیگر ، فقط می خواهند این رابطه اینترنتی زودتر به ازدواج ختم شود.

آنان حتی احتمال هم نمی دهند که با یکدیگر متناسب نباشند و اطرافیان هم بسیاری وقت ها به اهمیت تناسب ها توجهی ندارند و تنها به خاطر علاقه دور طرف و تناسب کلی خانواده ها ، کار را تمام شده فرض می کنند.

3- اگر در هوای مجازی عاشق هم شده اید

اگر شرایطی پیش آمده که در دام عشق افتاده اید و نمی توانید از آ« صرف نظر کنید ، لااقل نگذارید زمان بیشتری بر این رابطه بگذرد.

به این موضوع توجه داشته باشید که زندگی آینده شما چیزی نیست که با تعارف و رودربایستی ، آسیب ببیند . طرف مقابل را توجیه کنید که ادامه این رابطه چه مشکلاتی برای هر دو طرف به دنبال دارد.

تصمیم بگیرید اگر علاقه و تناسبی برای ازدواج حس می کنید ، به طور رسمی و از طریق خانواده ها ، اقدام به خواستگاری شود.

پیشنهاد مطالعه:  راز موفقیت در انتخاب همسر چیست

در این صورت لازم است مانند دو غریبنه در چندین جلسه رسمی خواستگاری ، با حضور خانواده ها درباره تناسب خانوادگی ، بحص و بررسی شود.

نباید اجازه دهید علاقه فعلی موجب چشم بستن بر تناسب هایتان و ملاک های ازدواج شود.

البته بعد از بررسی ده ها ملاک ازدواج ، اگر در بیشتر موارد متناسب بودید ، می توانید از تفاوت های جزئی صرف نظر کنید.

مشورت تک تک و دو نفره با یک مشاور خانواده خوب آشنا به فرهنگ دینی ، می تواند به یک انتخاب بی طرفانه ، کمک کند و گرچه رعایت این بی طرفی دشوار است ، اما ضرورت دارد.

انتظار ابراز محبت قبل از ازدواج نداشته باشید ، زیرا در مورد اصل انتخاب همسر ، ایجاد مشکل می کند. شما در بررسی ها و شناخت ها ، تنها باید متوجه شوید که در طرف مقابل ، چقدر قابلیت این ابراز وجود دارد.

ازدواج گرچه با تعهدات و پای بندی هایی همراه است ، اما امنیت روحی و اجتماعی به همراه می آورد و دو نفر با تمام توان خود ، برای خوشحالی و رضایت یکدیگر ، تلاش میکنند . این تعهد ها و امنیت خاطرها ، ارزشی بیش از همه آن روابط ناسالم قبل از ازدواج خواهد داشت.

4- راهکارهای ایمنی از دوستی های اینترنتی و مجازی

روابط رسمی در فضای فرهنگی و کاری مجازی که جنس مخالف در آن حضور دارد، اشکالی ندارد. اما باید رسمی بودن آن را حفظ کرد. باید توجه داشت که ایجاد صمیمیت ، به ویژه ابراز علاقه و محبت و به طور کلی هر نوع ابراز توجه ویژه ، می تواند موجب ایجاد آسیب های عاطفی و افسردگی های ناخواسته شود .

پیشنهاد مطالعه:  چه مواقعی از ازدواج منصرف شویم

برای پرهیز از گرفتار شدن در این روابط و دوستی های مجازی ، به نکات ذیل توجه کنید:

  • تا حد امکان از درددل کردن با جنس مخالف ، نسبت به مسائل خصوصی و حالات روحی خود پرهیز کنید.
  • اگر متاهل هستید ، با حلقه ازدواج ، قرار دادن تصویر فرزند خود و … متاهل بودن خود را به همگان نشان دهید و از پنهان کردن متاهل بودن خود ، پرهیز کنید.
  • در گروه ها و فضاهایی که نامحرم حضور دارد ، بیش از حد ، خودمانی نباشید و میزان ابراز احساس خود را مها کنید. توجه داشته باشید که ابراز لطافت های روحی ، موجب گرفتار شدن عاطفی دیگران می شود.
  • همیشه در گفت وگو با نامحرم ، حالت رسمی را در عین احترام و اخلاق ،رعایت کنید.
  • اگر از شخصیت و افکار کسی لذت برده اید ، این موضوع را به طور مستقیم ، ابراز نکنید ، مثلا به جای این که بگویید اندیشه شما را پسندیدم ، بگویید به نظر من ، این اندیشه ارزشمند است.

گرچه ابراز لطافت های روحی در فضای دوستان هم جنس ، لازم و مفید است و موجب رشد روحیات مثبت می شود ، اما در مقابل نامحرم ، خطر ایجاد تصورات هپروتی را با خود به همراه دارد و موجب خیال پردازی هایی می شود و انسان را از رشد و حرکت ، باز می دارد.

نویسنده : حجت الله حاجی کاظم

منبع : مجله پرسمان

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×