"> چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم ؟

از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم

به كودكان در مورد نحوه مراقبت از قسمت هاى مختلف بدن و اهمیت عدم دستیابى سایر افراد به قسمتهاى محرمانه بدن آموزش دهید. این آموزش ها باید مطابق سطح درك و فهم كودك و با ارائه مثالهاى روشن و واضح باشد.

دكترجواد محمودی قرائی: فوق تخصص روان پزشكی كودك و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

پیشگیرى از این پدیده نیازمند ساز و كارهاى وسیع در حوزه هاى مختلف فردى، خانوادگى و اجتماعى است و باید سازمانهاى مختلفى با هم هماهنگ شوند تا بتوانند خدمات پیشگیرانه را به جامعه ارائه دهند.
كاهش عوامل خطر از طریق آموزش همگانى، بهبود روشهاى فرزند پرورى، درمان بیمارىهاى روانپزشكى و پیشگیرى از بروز این بیمارى ها، آموزش مهارتهاى اجتماعى به كودكان، پیشگیرى از گسترش مصرف مواد مخدر و درمان مبتلایان، بهبود عملكرد خانواده ها، كاهش مشكلات اجتماعى افراد، بهبود وضعیت مسكن و وجود فضاهاى كافى براى زندگى افراد در كنار هم از جمله مداخلات پیشگیرانه اى هستند كه در سطح اجتماعى مى توانند مؤثر باشند. در سطح خانواده نیز خانواده ها مى توانند تمهیداتى را براى پیشگیرى از وقوع آزارجنسى براى كودكانشان در نظر بگیرند.

چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم-www.mehcom.com

چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم-www.mehcom.com

آنچه باید خود والدین انجام دهند:

1- داشتن نظارت كافى بر كودكان و تعاملات آنها با سایر افراد:

والدین باید بر تعاملات كودك با افراد غریبه و آشنا نظارت كافى داشته باشند و در هر لحظه بدانند كه كودكشان كجاست، با كیست و مشغول چه فعالیتى است. والدین توجه داشته باشند كه نظارت بر فعالیتهاى كودك حق و وظیفه آنهاست و لازم است این فعالیتها در محدوده نظارتى آنها انجام شوند، به خصوص در مواردى كه كودك با افراد بزرگسال یا نوجوانان تعامل دارد. با برقرارى مقررات مشخص در این خصوص مى توان این نظارت را به حداكثر رساند.
2- پیش بینى شرایطى كه در آن احتمال آزارجنسى براى كودك بیشتر است:

پیشنهاد مطالعه:  آزار جنسی کودکان | موقعیت‌های زمینه ساز و راههای پیشگیری

در مواردى كه براساس شرایط زمانى و مكانى احتمال بروز آزارجنسى افزایش مى یابد، لازم است والدین مراقبتهاى خود را افزایش دهند. مثلاً در مواردى كه افراد بزهكار در همسایگى حضور دارند و یا در ساعات خاصى از شبانه روز كه حضور كودك در محیط بیرون از منزل با احتمال بیشتر آزارجنسى همراه است.

3- شناخت عوامل خطر فردى:

در صورت وجود برخى عوامل خطر در كودك، مثل عقبماندگى ذهنى، لازم است مراقبت والدین براى كاهش خطر بروز آزارجنسى افزایش یابد.
4- شناخت عوامل خطر خانوادگى :

درمان افراد مبتلا به اختلالات روانى یا افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد مخدر، بهبود روابط بین افراد خانواده، تعیین حد و مرز بین افراد و اجتناب از درهم تنیدگى روابط، تأمین فضاى كافى فیزیكى براى زندگى افراد و… از جمله عواملى هستند كه مىتوانند به كاهش خطر آزارجنسى كمك كنند.

آنچه باید والدین به فرزندانشان آموزش دهند :

1- به كودكان در مورد مراقبت از بدنشان آموزش بدهید:

به كودكان در مورد نحوه مراقبت از قسمت هاى مختلف بدن و اهمیت عدم دستیابى سایر افراد به قسمتهاى محرمانه بدن آموزش دهید. این آموزش ها باید مطابق سطح درك و فهم كودك و با ارائه مثالهاى روشن و واضح باشد.
2- در مورد مفهوم آزار با كودك صحبت كنید:

مفهوم آزار و كودك آزارى را با كلمات ساده و قابل فهم براى كودك توضیح دهید. باید دقت كنید كه در مورد مسائل جنسى اطلاعات متناسب با سن كودك ارائه شوند و دادن اطلاعات زیاد از حد و نامتناسب با سن براى كودك آسیب زاست. براى گفتگو راجع به مسائل جنسى كلمات خاصى را به كودك آموزش دهید تا بتواند با استفاده از آنها راحت تر راجع به مسائل جنسى گفتگو كند.

پیشنهاد مطالعه:  نکاتی برگرفته از کارگاه فرزندپروری (تربیت کودک)

3- الگوی رفتارى كودك براى اینگونه مراقبتها باشید:

والدین باید با رفتارشان به عنوان یك الگو روش مراقبت از بخش هاى مختلف بدن از جمله اندامهاى جنسى را به كودك آموزش دهند.

4- به كودكان آموزش دهید:

كه برخلاف قانون است كه كسى رفتارى جنسى را نزد آنها یا با آنها بروز دهد و در این مورد مثالهایى بزنید. به كودكان آموزش دهید كه چه قسمتهایى از بدنشان را كسى حق ندارد ببیند یا لمس كند.

5 – به كودكى آموزش دهید كه مهاجم هر فردى مى تواند باشد.

اینكه فرد مورد نظر عضو خانواده،فامیل ، دوست خانوادگى، فرد مورد اعتماد خانواده و… باشد رفتار او را موجه نمى سازد.

6- آموزش امتناء کودکان از خواسته های نابجا

به كودكان آموزش دهید كه در صورت مواجهه با این درخواستها یا احساس اینكه فرد مورد نظر قصد چنین رفتارهایى را دارد، با نه گفتن و مخالفت، مانع رفتار شده و به سرعت از موقعیت خارج و با والدین تماس بگیرد.
7-اطاعت محض از بزرگترها نشانه ادب نیست

به كودك آموزش دهید كه احترام به بزرگترها به معناى اطاعت بدون چون و چرا از در خواست هاى آنها نیست و براى آنكه بچه با ادبى به نظر برسد لازم نیست هر خواستهاى را اطاعت كند.
8 – به كودك آموزش دهید كه به افراد غریبه و وعده های آنها اعتماد نكند.
9 – به كودك آموزش دهید در مواقعى كه مهاجم به زور متوسل مى شود با فریاد كشیدن و كمك خواهى و اطلاع دادن به والدین، مربیان یا معلمان و یا استفاده از خطوط تلفنى كمك فورى سازمان بهزیستى یا پلیس 110 امكان آزار را از مهاجم بگیرد. والدین مى توانند این روشها را در حین بازى، بدون اینكه بخواهند ترس و وحشت شدید در كودك ایجاد نمایند، با او تمرین كنند.

پیشنهاد مطالعه:  به کودکان کمک کنیم با نوزاد جدید کنار بیایند-جانت لنزبری

منبع:

  • كتاب “ سوء استفاده جنسی از كودكان” . تألیف دكتر جواد محمودی قرائی. انتشارات قطره
  • iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-فرزندپروری موفق

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×