"> چند اصل مهم در انتخاب همسر - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چند اصل مهم در انتخاب همسر

چند اصل مهم در انتخاب همسر

انتخاب همسر یک از مهمترین انتخاب های هر انسانی در کل دوران زندگی مادی اش می باشد. پس با توجه به اینکه همسر می تواند در خیر دنیا و آخرت سهم بسزایی داشته باشد.
چند اصل مهم در انتخاب همسر-www.mehcom.com

چند اصل مهم در انتخاب همسر-www.mehcom.com

خودشناسی پیش از ازدواج :

مسلم است که شناخت خویشتن و معرفت نفس از مهم ترین و عالی ترین مسائلی است که در آیات و روایات اسلامی مطرح شده است. امکان دارد در میان معارف الهی اندیشه های بشری، پس از معرفت الله که بلندترین قله اندیشه انسانی است، مبحثی به اوج و عظمت معرفت النفس وجود نداشته باشد.

امام علی علیه السلام فرمودند:

دانا کسی است که ارزش و جایگاه خود را بشناسد و در نادانی انسان همین بس که حد خود را نداند.

معرفت نفس و خودشناسی، آثار عظیم و بیشماری دارد که از آن جمله، دستیابی به راهی برای شناخت دیگران می باشد.

توکل به خدا در ازدواج :

ازدواج در زندگی افراد، موضوعی بنیادین، حساس و سرنوشت ساز می باشد و به انسان ها توصیه شده است تا پیش از اقدام به این امر مقدس، با توکل به الطاف الهی، با دعا و نیایش از پیشگاه او استمداد جسته و در انتخاب همسر دقت کافی داشته باشند.

امام صادق علیه السلام از ابابصیر پرسیدند:

شما هنگام ازدواج چه می کنید ؟ گفت: نمی دانم. آن حضرت فرمود: هنگامی که کسی خواست ازدواج کند دو رکعت نماز بخواند، خداوند را حمد کند و بگوید ” خدایا من می خواهم ازدواج کنم. خدایا برای من زنی را مقدر فرما که از همه زنان خوش خلق تر و عفیف تر باشد و از همه بیشتر خودش و مالم را برایم حفظ کند و از همه روزیش زیادتر و برکت او برای من بیشتر باشد. برایم فرزندی خوب و صالح بیاورد تا جانشین صالحی در زندگی و بعد از مرگم باشد.”

پیشنهاد مطالعه:  خصوصیات یک مرد خوب برای ازدواج چیست ؟

بر همین اساس توصیه شده است که جوانان در قنوت نماز خود این دعا را که آیه 74 سوره فرقان را بخوانند:
” خدایا به ما همسر و فرزندانی عطا کن نور چشم ما باشند و ما را پیشوای پرهیزگاران قرار ده.”

حضرت علی علیه السلام خطاب به مردان می فرمایند:
“هنگامی که اراده ازدواج نمودید، ابتدا دو رکعت نماز خوانده، و در رکعت اول حمد و سوره و در رکعت دوم حمد و یس بخوانید، و بعد از نماز، حمد و سپاس الهی بگویید و آنگاه دست به دعا برداشته و بخوانید:

” خدایا زنی بااین خصوصیات عطا کن:

صالح و با محبت، کسی که صاحب فرزند شود،شاکر،قانع و با غیرت باشد که اگر به او احسان کردم شاکر باشد و اگر بدی کردم مراببخشد و اگر به یاد خداوند بودم یاریم کند و اگر خدا را فراموش کردم به یادم بیاورد و اگر از نزد او رفتم خود را حفظ کند و اگر وارد خانه شدم شاد شود و اگر قسم دادم آن را تایید کند و اگر عصبانی شدم مرا آرام سازد، ای کسی که دارای بزرگی و کرامتی، به من چنین زنی عطا کن.”

استخاره برای ازدواج :

در روایات اهل بیت توصیه شده است هنگام تصمیم گرفتن درباره ی هر امر مهمی از جمله ازدواج، دو رکعت نماز بخوانید و سپس از خداوند طلب خیر(استخاره) کنید.

متاسفانه امروزه برخی دختران و پسران یا والدین آن ها به گونه ای غیر منطقی برای ازدواج به استخاره معتقدند و قبل از هرگونه تحقیق، سوال و دقت نظر منطقی، با باز کردن قرآن و برداشت شخصی از آیات آن، تصمیم به رد یا قبول پیشنهاد ازدواج می کنند، حال آنکه اساسا مطابق سفارش معصومین در چنین موقعیتی استخاره بیهوده است و نباید انتظار داشت که آنچه در استخاره با قرآن و تسبیح می بینیم، واقعا رهنمود خداوند باشد، زیرا خداوند متعال ابتدا به تعقل و تدبر امر نموده، که لازمه آن، تحقیق و دقت نظر است.

پیشنهاد مطالعه:  خانواده برتر - رمز و رازها و حقیقت های ناگفته

امام صادق علیه السلام می فرمایند: “آنگاه که قصد ازدواج داری چنین استخاره نما:

خداوند را به عظمت یاد کن(مثلا با ذکر الحمدالله) و پس از آن برپیامبر و آل او صلوات بفرست و بگو” اللهم انی اسئلک بانک عالم ”
“خدایا از تو درخواست می کنم که همانا تو دانای نهان و آشکار هستی و مهربان با همگان و خصوصا با مومنان،خدایا تو به خوبی از پنهانی ها خبر داری، تو را به رحمت و مهربانیت برای من خیر قرارده”.

پرهیزاز شتاب زدگی در ازدواج :

عجله و شتاب زدگی در اموری که نیاز به صبر و تامل دارد، یکی از خصوصیات انسان های رشد نا یافته است. عجله و شتاب زدگی در بسیاری از امور، به خصوص موضوع مهم انتخاب همسر ، باعث می شود فرد نتواند همه ی جوانب مساله را به درستی و با دقت بررسی کند و در نتیجه احتمال بروز اشتباه در تصمیم گیری بیشتر است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:

” همانا زن گردنبند است دقت کن چه گردنبندی بر گردن زندگی و حیات خود می افکنی”.
و نیز می فرمایند:

“زن،قید و بند زندگی شوهر است، پس دقت کن خودت را به چه چیز مقید می سازی. برای زنان سنجشی نیست، نه برای خوب آنها نه برای بد آنان، زن های خوب را با طلا و نقره هم نمی توان سنجید، زیرا از طلا و نقره نیز برترند و زنان بد را با خاک هم نمی توان ارزش گذاری نمود که خاک از آنها بهتر است”.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله نیز می فرمایند:

“فردی از شما وقتی دخترش را شوهر می دهد، او را در مدار اطاعت شوهر در می آورد، لازم است هر یک از شما دقت کنید که دخترش را در اختیار چه کسی قرار می دهد”.

پیشنهاد مطالعه:  آیا اخلاق و رفتار نامزدم بعد از ازدواج تغییر می کند

مسئله انتخاب همسر آن قدر مهم است که شایسته است انسان درباره ی این موضوع روزها و هفته ها تامل و تفکر کند و به هیچ عنوان شتابزده نباشد، زیرا سعادت دنیا و آخرت او در گرو همین انتخاب است.

پس در انتخاب همسر عجله ننمایید، و با تامل و بررسی عمل کنید. منظور ما از عجله نکردن این نیست که اگر پسری شرایط ازدواج را دارد و یا دختری خواستگاران خوبی دارد، به بهانه ی عجله نکردن و بدون بررسی امکان ازدواج یا تقاضاها ازدواج نکند، بلکه منظور این است که فشار غریزه یا محبت افراطی و عشق های زودگذر، نباید باعث شتابزدگی و تصمیم های ناپخته شود.

پرهیز از ازدواج تحمیلی:

اصولا اساس ازدواج بر پایه عشق و محبت بنا شده است و عشق و محبت نیز با اجبار سرسازگاری ندارد. با زور و فشار نمی توان کسی را وادار کرد که به فردی که دوست ندارد، علاقه داشته باشد.

در بنای ازدواج، محبت و علاقه بین دو همسر مثل چهارچوب ساختمان است که تمام مصالح دیگر به آن تکیه دارند. ازدواجی که بر اساس تهدید و اجبار بنا گردد، بسان ساختمانی است که چهار چوب و پی محکم ندارد و با اندک فشاری فرو می ریزد و اگر هم آن را به زور سرپا نگه دارند، آثار یک ازدواج موفق را نخواهند داشت.

برگرفته از کتاب انتخاب همسر نوشته مطهره عابدینی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – قبل از خواستگاری

کلمات کلیدی : ازدواج ,  پیش از ازدواج ,  انتخاب همسر ,  کتاب انتخاب همسر ,  استخاره برای ازدواج ,  قبل از ازدواج ,  اصول همسرداری ,  همسرداری ,  قبل از خواستگاری ,  خواستگاری ,  چند اصل مهم در انتخاب همسر ,  ازدواج موفق

منبع : nahad.sums.ac.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×