"> چرا دختران قلیان می کشند ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چرا دختران قلیان می کشند ؟

مهکام-مصرف قلیان و سیگار یکی از آسیب های اجتماعی در دختران

مصرف قلیان و سیگار یکی از آسیب های اجتماعی در دختران

در سالهای اخیر بدون شک یکی از معظلات و آسیبهای اجتماعی در دختران استفاده از سیگار و قلیان در زنان و مخصوصا دختران جوان و دانشجو و حتی دانش آموز می باشد. و این مساله احساس می شود که در سالهای اخیر دختران بسیاری را به سمت خود کشیده است.

در حال حاظر به شدت آمار گرایش جوانان پسر و دختر جامعه به ویژه دختران جوان افزایش بافته است. جامعه سنتی در حال گذر همیشه با آسیب هایی همراه بوده ، جامعه ایرانی نیز از این مساله مستثنی نیست.

پدیده مصرف قلیان و دیگر انواع دخانیات گرچه هیچ وقت درفرهنگ ایرانی پذیرفته نشده اما در بررسی علت  گرایش دختران به قلیان به تاریخچه قلیان در ایران برخورد می کنیم. در گذشته در مصرف قلیان خانواده های پادشاهان به خصوص در دوره قاجار این شیوه رواج داشته است. بسیاری از عکس و نقاشی هایی که از آن زمان باقی مانده زنان دوران قاجار را در حال کشیدن قلیان نشان می دهد.

در مصاحبه ای که با دانشجویان دختر یکی از مراکز آموزشی ساری انجام شده است،آن ها سه عامل،تفریح،فشار همسالان،برابری با پسرها را از جمله عومل گرایش دختران به قلیان عنوان کردند.

در این گزارش از مقاله خانم ها لیلا حمزه گردشی، زینب حمزه گردشی، نیره اعظم حاجی خانی به ترتیب

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم تحقیقات تهران، کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران،عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران وکارشناس ارشد مامایی، عضو هیات علمی گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان استفاده شده است.

پیشنهاد مطالعه:  قاتلی به نام گل ، دختران و زنان را هدف قرار داده

در چکیده ای از این مقاله آمده است؛احساس لذت و شادمانی همزمان با مصرف قلیان توسط تمام دختران مصرف کننده بیان شد. علاوه براین  دختران با کشیدن قلیان در مکان های عمومی احساس غرور و بزرگی می کردند، و احساس می کردند که از محدودیت های زنانه عبور کردند.

مضمون دیگری که از مصاحبه ها انتزاع شد، تاثیر بی تفاوتی خانواده نسبت به رفتارهای نوجوان، مشکلات ارتباطی والد- نوجوان، الگوبرداری از والدین مصرف کننده و فشار و تشویق همسالان برای مصرف قلیان بود.عوامل اجتماعی تسهیل کننده مصرف قلیان از دیدگاه نوجوانان دختر، مقبولیت اجتماعی مصرف قلیان توسط زنان نسبت به سایر مواد دخانی، دسترسی آسان و ارزان در قهوه خانه های سنتی بیان شد.

از نظر دختران، چون قلیان قدمت زیادی دارد تاریخی و سنتی بوده ،هیچ وقت در تاریخ ما برای زنان ممنوعیت نداشت؛ بنابراین برای فرد، خانواده و اجتماع قابل پذیرش می باشد.
نتایج مطالعه حاضر مطابق با بررسی جهانی مصرف دخانیات نشان داد که دختران تمایل زیادی به مصرف سایر محصولات دخانی به غیر از سیگار مانند قلیان دارند. این مساله به فقدان نظارت دقیق و رفتار پذیرفته شده اجتماعی در مورد مصرف قلیان برمی گردد.
نتایج مطالعه حاضر حاکی از تاثیر بالای همسالان بر تجربه و تداوم مصرف قلیان می باشد. این موضوع مشابه با الگوی سوء مصرف مواد، انعکاسی از تغییرات اجتماعی و محیطی در دوره نوجوانی است. این موضوع ممکن است به تعاملات اجتماعی با همسالان و فرایند اجتماعی شدن نوجوان برگردد. نوجوانان به دنبال فرصت هایی هستند که با همسالان خود ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین مصرف قلیان ممکن است برای نوجوانان جذاب و پذیرفته شده باشد.
یافته های ما حاکی از تاثیر بالای همسالان، نرم های اجتماعی و دسترسی آسان به قلیان در سفره خانه های سنتی بر گرایش نوجوانان به مصرف قلیان است. بنابراین سیاست ها و برنامه های ارتقای سلامت نه تنها باید به اجرای قوانین منع فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸ سال توجه داشته باشند، بلکه باید بر روی پذیرش اجتماعی مصرف قلیان در دختران نیز تمرکز داشته باشند.
تدوین برنامه های ارتقای سلامت نوجوانان دختر با تمرکز بر پیشگیری از مصرف قلیان پیشنهاد می شود. از آن جایی که در جامعه ما مصرف قلیان یک تابو نیست، بنابراین برنامه های پیشگیری از مصرف قلیان باید بر زیان های سلامتی آن تاکید کند.

پیشنهاد مطالعه:  آسیب های اجتماعی دوستی و روابط دختر و پسر
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×