"> پیشگیری از اعتیاد فرزندان در خانواده برتر ایرانی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پیشگیری از اعتیاد فرزندان در خانواده برتر ایرانی

آسیب های خانواده و جلوگیری از اعتیاد در خانواده های ایرانی

جلوگیری از اعتیاد در خانواده های ایرانی

هر خانواده ایرانی دوست دارد که فرزند برتر و موفق را در دامن خود پرورش بدهد . و جوانی داشته باشد که به آن افتخار کند و وقتی که به جوانش نگاه می کند ثمره مثبت زحمات طاقت فرسای سالها تربیت فرزندش را با تمام وجود درک کند. اما متاسفانه گاهی اعتیاد و مصرف مواد مخدر جوانانمان را به سوی نیستی می کشاند . و سالها تلاش و زحمت پدر و مادرش را به باد فنا می دهد. بنابراین خانواده های سبز ایرانی باید به فکر پیشگیری از اعتیاد در فرزندان و کودکانشان باشند. پس توجه کنید !

چه عواملی باعث اعتیاد نوجوانان و جوانان می شود ؟

همانگونه که آمار و اطلاعات بدست آمده از تحقیقات مختلف نشان داده است سن فراوانی اعتیاد برای جوانان به طور معمول  18 تا 25 سالگی است. این مرحله حساس ترین دوران زندگی یك جوان است. عوامل زمینه ساز خطر در این سنین بحرانی عبارتند از: نابسامانی های خانواده، دوری از خانواده و احساس تنهایی ، گریز از خویشتن و آشفتگی هویت، كمبود ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده ، فقر فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی، نداشتن برنامه سالم برای اوقات فراغت، هیجان خواهی بالا، عزت نفس پایین، احساس بی ارزشی و بی لیاقتی، فرار از واقعیت ها، افت تحصیلی، شكست های عاطفی، ترس از آینده شغلی، نداشتن هدف در زندگی، تأثیرپذیری شدید از گروه و همسالان و …

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد چیست ؟

خانواده قلب جامعه است و والدین از عوامل مهمی هستند كه می توانند به نوجوان كمك كنند تا از عهده آن چه لازمه استقلال است برآید و به انسانی توانا، متكی به خود و دارای تصویری مثبت از خویش تبدیل شود و توانمندی ها و قابلیت های خود را باور كند.

یافته های پژوهشی نشان می دهد جوانانی كه سازگاری كم تری دارند و با مشكلات بسیاری روبه رو هستند، متأسفانه غالباً مورد خشونت، خصومت، آزار و اذیت یا سهل انگاری و بی اعتنای قرار گرفته و از پذیرش همراه با احترام، اعتماد و محبت محروم بوده اند.

یكی از جنبه های مهم رفتار پدر و مادر، اقتدار و كنترل صحیح در مقابل خودمختاری است. والدینی كه از قاطیعت همراه با محبت، اعتماد و دموكراسی برخوردارند، در هدایت، نظارت و تربیت فرزندان موفق ترند. یك نوجوان در سن بحرانی عمیقاً به راهنمایی، حمایت و همكاری، اعتماد، انضباط، درك متقابل، دلسوزی، محبت و احترام نیازمند است؛ و كوتاهی پدر و مادر در هر یك از جنبه ها موجب گرایش فرزندان به گروه های ناسالم یا وابستگی به دوست و همسالان نامناسب خواهد شد، وابستگی هایی كه آغاز بسیاری از ناهنجاری هاست. والدین عاقل و آگاه با رفتار همدلانه و صمیمانه خود سعی می كنند از بروز ناهنجاری ها پیشگیری كنند.

پیشنهاد مطالعه:  عشق و محبت راز پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان |مهکام

نقش گروه همسالان و دوستان در اعتیاد فرزندانمان چیست ؟
متأسفانه اخبار و اطلاعات حاكی از نفوذ بسیار شدید گروه همسالان در زمینه گرایش به مصرف مواد مخدر و انواع انحرافات است. اگر خانواده نقش هدایتی، حمایتی، نظارتی و تربیتی خود را در شكل گیری شخصیت و رفتار فرزندان به خوبی و به موقع ایفا نكند، نوجوان به دلیل جذابیت های گروه همسالان به محیط هایی غیر از محیط خانه رو می آورد. این در شرایطی است كه پیوند او با والدین خود به تدریج ضعیف تر شده و تحت تأثیر شخصیت، رفتار اجتماعی، ارزش ها و نگرش های همسالان قرار می گیرد و به آسانی با حمایت دوستان به دور از نظارت خانواده به انحراف كشیده می شود.

به علت خصوصیات سنین نوجوانی و جوانی، وابستگی های خاصی میان همسالان این دوره ها به وجود می آید. این حالات گاهی برای افراد تكیه گاه محسوب می شود و به آن ها احساس ایمنی و آرامش می دهد. آنان در كنار یكدیگر با اقدام به ناهنجاری ها، احساس رضایت و شاید جا افتادگی می كنند و پشتیبان خوبی برای تأیید خطاهای یكدیگرند؛ بنابراین محیط خارج از خانه را لذتبخش می یابند.

خانواده چگونه در گرایش جوانان به اعتیاد و انحرافات  تأثیر می گذارد ؟

اعتیاد یكی از والدین یا هر دو، زندانی بودن، انحراف جنسی یا انحرافات اخلاقی پدر و مادر، غیبت والدین از خانه، اختلافات میان آن دو، عقب ماندگی فرهنگی خانواده، طلاق و جدایی، بزهكاری والدین و سایر عوامل مشابه در گرایش نوجوان و جوان به اعتیاد و انحراف نقش بسیار مهمی دارد. طبق آمار (روزنامه «همشهری»، 12/10/81، ص 20) ایران از نظر طلاق رتبه چهارم را در جهان دارد و هم اكنون از هر چهار ازدواج یك مورد به طلاق می انجامد. در همین آمار گزارش شده كه در سال 1356تنها 2 درصد طلاق ها مربوط به اعتیاد بوده و  و درحال حاضر این مقدار به 60 درصد رسیده است. به علاوه، فرزندان طلاق بیش از هر گروهی گرایش به انواع انحراف دارند.

پیشنهاد مطالعه:  راهبردهای پیشگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان و کودکان

راهكارهای مناسب برای مبارزه با اعتیاد و كاهش آسیب های روانی و اجتماعی در خانواده های ایرانی چیست ؟

می شود گفت تقریباً در تمام تحقیقات نقش مؤثر روابط خانوادگی مناسب در پدید آمدن اعتیاد و تداوم آن یا درمان اعتیاد و پیشگیری از آن مورد تأیید قرار گرفته است. همه افراد شخصیت مقاوم و مبارز ندارند كه بتوانند هنگام بروز مشكلات با موفقیت عمل كنند و بحران های زندگی را به خوبی پشت سر بگذارند. بعضی از انسان ها در برابر موقعیت های استرس زا به شدت احساس درماندگی می كنند در چنین موقعیت هایی خانواده برتر و خوب و روابط عاطفی رضایت بخش می تواند تكیه گاه مطمئنی برای فرزندان خانواده باشد. تا از آنها در برابر آسیبهای اجتماعی و مخصوصا اعتیاد محافظت کنند.

به هر حال راهكار اساسی حل بحران، آگاهی جوانان و خانواده هاست تا بتوانند قاطعانه به وسوسه مصرف مواد مخدر « نه » بگویند. افزایش حضور والدین در منزل، تقویت ارتباط های عاطفی میان اعضای خانواده، توجه به ارزش های اخلاقی و معنوی در زندگی و اهمیت قائل شدن پدر و مادر برای مبانی اعتقادی ، ارزشی و مذهبی كمك می كند. كه جوان با بكارگیری راهكارهایی از جانب خانواده، بتواند سكان زندگی خویش را در میان دریای پر تلاطم جوانی به سلامت هدایت كند و به ساحل نجات و خوشبختی دست یابد.

هر نوع كمبود عاطفی یا روابط آشفته در خانواده، فرد را به دنبال عامل تسكین دهنده میكشاند و این خطر بزرگ به ویژه وقتی جدی تلقی می شود كه گروه های سود جوو پلید، به آسانی در گوشه و كنار شهر مواد مخدر را توزیع می كنند و باندهای قاچاق به این فاجعه دامن می زنند.

پیشنهاد مطالعه:  چه عواملی در اعتیاد فرزندان ما موثر است ؟

در خانواده ای امن، آرمش دهنده و اطمینان بخش، نوجوان می آموزد كه هر خطری را نباید در زندگی تجربه كرد و می پذیرد كه تحت هیچ شرایطی و حتی در اوج مشكلات، مواد مخدر را تجربه نكند؛ زیرا اعتیاد، همزاد تمام تباهی ها، ویرانگر همه زیبایی ها و مولد تمام آسیب ها و مشكلات جسمی و روانی است

آیا افراد تحصیلكرده  هم در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند؟

انتظار می رود كسب مدارج دانشگاهی و تحصیل علم به دلیل افزودن بر سطح آگاهی و ارتقای مرتبه اجتماعی به عنوان عاملی حفاظت كننده در برابر آسیب های اجتماعی عمل كند؛ اما متأسفانه همیشه چنین نیست. طبق پژوهشی كه در مهرماه 1379 در زندان های استان تهران انجام شده، 6/5 درصد از زندانیان این استان تحصیلات و مدارج دانشگاهی داشته اند. همچنین 10 درصد از زندانیان مواد مخدر از تحصیلكرده های دانشگاه بوده اند.

آیا افرادی كه عزت نفس بالایی دارند، در معرض اعتیاد قرار می گیرند؟

 در سنین 15 تا 25 سالگی اصلی ترین رویداد زندگی هر انسان به وقوع می پیوندد؛ رویدادی كه طی آن به تدریج كودك ناتوان دگرگون شده و به موجودی بزرگسال  تبدیل میشود.

ناهمترازی میان كمال واقعی انسان و كمال اجتماعی او، از جمله عواملی است كه ایجاد بحران می كند و باعث تشدید جدال جوانان تشنه ی استقلال با جامعه ای می شود كه آنان را از حقشان (استقلال) محروم می كند.

اگر فرزندان خانواده با احساس لیاقت ارزشمندی، حرمت و عزت نفس رشد یابند و مورد پذیرش و تأیید واقع شوند و روابط سالم اجتماعی و عاطفی با دیگران داشته باشند، می توانند قاطعانه و بدون تردید در برابر وسوسه های ویرانگر آلوده شدن به مواد مخدر،” نه” بگویند.

“پایین بودن عزت نفس” و” احترام قائل نشدن برای خویش “می تواند قدرت كنترل بر موقعیت های زندگی را از انسان بگیرد و احساس حقارت، درماندگی، ناتوانی و پوچی  ناامیدی را در او تشدید كند. انسانی كه برای خود ارزش و حرمتی قائل نشود. به سادگی در دام انواع اعتیاد و انحراف اسیر می شود.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×