"> پسر 4 ساله ام ازبس گریه می کنه هیچ مهدکودکی قبولش نمی کنه ... - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

پسر 4 ساله ام ازبس گریه می کنه هیچ مهدکودکی قبولش نمی کنه …

پسر 4 ساله ام ازبس گریه می کنه …

پسر 4 ساله ام ازبس گریه می کنه هیچ مهدکودکی قبولش نمی کنه ...

پسر 4 ساله ام ازبس گریه می کنه هیچ مهدکودکی قبولش نمی کنه …

سوال :
سلام روز تان شاد وخوش پسری 4 ساله دارم خودم هم شاغل هستم پسرم به هیچ عنوان حاضر نمیشه به مهد بره هر جایی بردم از بس گریه کرده …

مدیر مهد به خاطر بچه های دیگه (میگفت اونا هم بی تابی بچه شما رو میبینند میترسند و بهانه میگیرند ) جوابمون میکردند و درحال حاضر پیش مادرشوهرم هست نمیدونم چکار کنم که در مهد بمونه …

mehcom.com

پاسخ مشاوران و روانشناسان :

سلام مادر گرامی

به واکنش کودک شما در روانشناسی، اضطراب جدایی کودکان گفته میشود که معمولاً محصول دلبستگی های نا ایمن در کودک است.

دلبستگی نا ایمن زمانی به وجود می آید که والدین ارتباط عاطفی و عمیق معناداری را با فرزند خود برقرار نکرده باشند. یا در روش تربیتی خود دارای نظم و انسجام کافی نباشند.

به این معنا که مثلا مادر گاهی هیچ واکنش عاطفی نسبت به فرزندش ندارد اما گاهی به شدت او را در آغوش گرفته میبوسد و نوازش میکند. و یا نوع رفتار و تربیت مادر و پدر با یکدیگر متفاوت است.

ابتدا اینکه چه مدت است که کودک شما دچار چنین مسئله ای شده. آیا از ابتدا اینگونه بوده یا جدیدا دچار این اضطراب گردیده.

روشن شدن این نکته به ما کمک میکند تا دریابیم آیا کودک به تازگی اتفاق تلخی را در غیبت شما تجربه کرده که موجب ایجاد اضطراب در او شده یا خیر.

دوم اینکه آیا شما به تازگی مشغول به کار شده اید. زیرا ممکن است کودک خود را در مورد زمانی که در کنار او نیستید توجیه نکرده باشید

پیشنهاد مطالعه:  اضطراب تحصیلی ، اضطراب مدرسه و اضطراب امتحان

و کودک به ناگاه با غیبت شما مواجه شده و این موجب ایجاد ترس و اضطراب در کودک شما شده باشد.

mehcom.com
سوم اینکه نوع تعامل شما با فرزندتان چگونه است. آیا وقت کافی برای صحبت کردن و توجه به او صرف میکنید.ایا برای رفتارها و برنامه های زندگی او را توجیه میکنید و برای او توضیح می دهید.

زیرا کودکانی که تعامل صحیح را آموزش نمیبینند و همینطور مورد توجه و محبت کافی قرار نمیگیرند، از برقراری تعامل با غریبه ها به دلیل ضعفی که درونشان احساس میکنند،اجتناب میورزند.

چهارم اینکه آیا تابحال پیش چشم فرزندتان مورد آزار قرار گرفته اید.یا با همسرتان جدال و بحث و دعوا داشته اید؟.

زیرا این مساله ممکن است در کودک این نگرانی را ایجاد کند که مبادا دوباره شما مورد آزار و اذیت قرار بگیرید. و دچار ترس در مورد این مسئله شود که شما امنیت ندارید.

mehcom.com
پنجم اینکه آیا زندگی شما از نظم کافی برخوردار است. زیرا بی نظمی ها و برنامه های از پیش تعیین نشده بچه ها را سردرگم کرده و احساس نا امنی در آنها ایجاد میکند.

طبیعتاً در زندگی همه ما برنامه های ناگهانی وجود دارد اما اگر تعداد آنها زیاد باشد و همچنین اگر با توجیه کودک همراه نباشد، به مرور ایجاد اضطراب میکند.

نکته آخر که بسیار حائز اهمیت است اینکه نوع ارتباط فرزندتان با شما چگونه است. آیا به خوبی با شما صحبت می کند ؟ ، ارتباط چشمی میگیرد ؟ ، بازی میکند؟.

دانستن این نکته از این نظر اهمیت دارد که در صورتی که کودکی نتواند با والد خود رابطه چشمی برقرار کند و با او تعامل داشته باشد ممکن است دچار اختلالاتی باشد که نیاز به درمان زیر نظر متخصصین روانشناسی است.

پیشنهاد مطالعه:  اضطراب امتحان چیست ؟ ویژه دانش آموزان و دانشجویان

mehcom.com

*پیشنهاد مشاوره آنلاین مهکام

1. قبل از هر اقدامی، سعی کنید مدت زمانی را به برقراری رابطه عاطفی عمیق و با برنامه با فرزندتان بگذرانید.

2. تا میتوانید با فرزندتان در مورد مسایل مختلف صحبت کنید و نظر او را جویا شوید و اجازه دهید او کاملا نظرش را مطرح کند و برای نشان دادن اهمیت نظرش از او سوال کنید و مسئله را باز کنید.

حین صحبت های او واکنش های بدنی نشان دهید و فقط به او نگاه و توجه کنید. این کار موجب میشود اعتماد به نفس فرزندتان افزایش یافته، برقراری تعامل را یاد گرفته، و مهم تر از همه درک مسایل و چرایی آنها را یاد بگیرد.

همچنین به شما کمک میکند تا بتوانید زبان برقراری ارتباط با کودکتان را پیدا کنید و او را در مورد مسایل زندگی که به او مربوط است،توجیه کنید.

مزیت دیگر این کار این است که در این تعامل رابطه شما و فرزندتان عمیق تر شده و درک متقابل در شما و کودک بالا میرود.

mehcom.com
گام بعدی رفتن به مهد کودک است. بهتر است شما حداقل هفته اول مدتی در محیط مهد در کنار فرزندتان بمانید و با مربیان مهد تعامل برقرار کنید تا فرزندتان امن بودن فضا را درک کند.

پس از آن به فرزندتان اطمینان دهید که آنجا محیط شاد و امنی برای اوست و از نکات مثبت آنجا با او صحبت کنید ، زمان بازگشت خود را به او بگویید، و در نهایت او را ببوسید و خداحافظی کنید.

مراقب باشید پس از اینکه فرزندتان توجیه شد و از او خداحافظی کردید به هیچ وجه مجددا به سمت او باز نگردید،حتی سرتان را برای دست تکان دادن به معنای خداحافظی مجدد به سمت او برنگردانید.

پیشنهاد مطالعه:  دلایل رابطه دختران با مردان متاهل

این کار برای فرزندتان در مورد تصمیمی که گرفته، تردید ایجاد میکند.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×