"> نمونه هایی از موقعیت های زندگی و اشتباهات والدین - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

نمونه هایی از موقعیت های زندگی و اشتباهات والدین

نمونه هایی از موقعیت های زندگی و اشتباهات والدین

فرزندپروری یک امری پیوسته و همیشگی است به همین خاطر والدین در بسیاری از مواقع یادشان می رود که تربیت بچه در لحظه لحظه زندگی در حال انجام شدن است .

به همین خاطر است که در زیر یکسری نمونه هایی از موقعیت های واقعی زندگی و اشتباهات والدین در این موقعیت های همیشگی را متذکر می شویم.

mehcom.com

نمونه هایی از موقعیت های زندگی و اشتباهات والدین

نمونه هایی از موقعیت های زندگی و اشتباهات والدین

1- بیدار کردن بچه ها از خواب :

مادر نباید کودک محصل خود را هر روز صبح از خواب بیدار کند. کودک از مادری که مزاحم خواب او می شود و رویاهای او را از هم گسیخته می سازد نفرت دارد .

کودک از این که مادر به اتاق او بیاید و پتو را از روی او بردارد و بگوید (بلند شو دیر است) وحشت دارد. اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر از این است که با صدای مادر زنگدار بیدار بشود .

نباید کودکی را که به آسانی از خواب بر نمی خیزد، تنبل نامید و به کودکی که فوراً برنمی خیزد و هنوز خواب آلود است برچسب” بد خلق ” یا” لجباز ” زد.

کودکانی که بشاش و چابک بودن به هنگام صبح را دشوار می یابند، نباید مورد تمسخر قرار گیرند .به جای این که با آنان وارد جنگ شویم، بهترین کار این است که بگذاریم ده دقیقه طلایی دیگر را به خواب یا خیالبافی اختصاص دهند و از آن لذت ببرند.

این را می توان با تنظیم ساعت به نحوی که زودتر زنگ بزند عملی کرد اظهارات ما بجای اینکه بیان کننده خشم، تحقیر، تمسخر و یا هشدار درباره سلامتی کودک باشند بایستی یکدلی ما را به او بفهمانند .

پیشنهاد مطالعه:  شیوه های فرزند پروری والدین قسمت اول | مهکام

چنین اظهاراتی صبح را درخشان می سازد : “خیلی کیف دارد آدم تو بسترش دراز بکشد و غرق رویا بشود”. “پنج دقیقه دیگر هم بخواب  “

چنین اظهاراتی جوی سرد و طوفانی به ارمغان  میآورد ” بلند شو، پسره ی شل و ول، بلند شو، پسرک تنبل “

چنین اظهاراتی باعث  میشود کودک خودش رابه مریضی بزند ” چرا هنوز تو رختخوابی ؟ مگر ناخوشی ؟ سر دردی ؟

mehcom.com

2-  مدرسه رفتن فرزندان

از آنجا که کودک به هنگام صبح برای رفتن به مدرسه عجله دارد، بدین خاطر می توان انتظار داشت که وی کتابهای درسی، عینک، ظرف غذا یا پول ناهار خود را فراموش کند.

بهترین کار در این مواقع آن است که اشیای فراموش شده را بدون موعظه کردن درباره فراموشکاری و عدم مسئولیتش به او بدهیم. اگربه کودک بگوئیم “عینکت اینجاست” به او بیشتر کمک کرده ایم تا این که بگوییم ”  میخواهم زنده باشم وآن روزی راببینم که تو یادت بماند عینک را بزنی “

نباید موقع مدرسه رفتن کودک فهرستی از هشدار و تذکر به او داد. اگر به کودک بگوییم روز خوشی داشته باشی بهتراز این هشدار معمول است که “خودت را به دردسر نینداز  “

3- لباس خریدن برای کودکان :

در خرید لباس برای کودکان، این مسئولیت ماست که تصمیم بگیریم آنها چه لباسی را نیاز دارند و این مسئولیت ماست که بودجه آن را تعیین کنیم.

در فروشگاه ،ما چند نمونه لباس انتخاب می کنیم، همه این  نمونه ها از نظر جنس و قیمت مورد قبول ما هستند. کودک یکی از چند نمونه لباس را که ترجیح  میدهد بپوشد، انتخاب خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه:  تمرین به جای مکالمه سری اول از مکالمه سری دوم

بنابراین یک کودک شش ساله در میان جورابها و  پیراهنهایی که ما  برگزیدهایم  میتواند انتخاب کند و یکی را بخرد. در خیلی از خانه ها کودکان هیچ تجربه و مهارتی در خرید لباسهای خودشان بدست نمی آورند حتی افراد بالغی هم وجود دارند که اگر مادر یا همسرشان در کنارشان نباشند، از انتخاب یک پیراهن یا شلوار برای خودشان عاجزند.

به خصوص به کودکانی که سن و سال بیشتری دارند ،باید اجازه داد تا لباسهایی داشته باشند که با معیارهای قابل قبول دوستانشان چندان تفاوتی نداشته باشد.

قلمرو مسئولیت در مورد پوشاک را میتوان چنین بیان کرد: ما چند نمونه لباس در اختیار کودک قرار می دهیم و کودک از میان آنها انتخاب می کند .

mehcom.com

توصیه هایی که شاید بتوان بخشی از مشکلات لباس پوشیدن را برطرف نمود.

1-            اگر لباس پوشیدن هنگام صبح یک مشکل است، لباسها را شب قبل بیرون از کمد لباس و دم دست بگذارید.

2-            به کودک قدرت انتخاب بدهید ولی محدودیت قائل شوید مثلا در کودکان قبل از مدرسه بین دو لباس امکان انتخاب یکی را بدهید .

3-            فرصت و زمان کافی برای لباس پوشیدن به کودک بدهید. زیرا هر چه عجله به خرج دهید او مقاومت بیشتری نشان خواهد داد .

4-            لباس پوشیدن را باشوخی و تفریح همراه کنید. آواز بخوانید و بانگاه کردن به پنجره او را منحرف نمایید.

5-            از توجه کردن و توصیف، زیاد استفاده کنید مثلا بگویید ما جوراب را روی پا  میکشیم حالا جوراب دیگر را پا  میکنیم.

6-            در کودکانیکه صبح ها به مهد کودک، آمادگی و….  میروند یک برنامه منظم باید داشته باشیم مثلا بعد از بیدار شدن، مسواک زدن، شانه کردن و لباس پوشیدن انجام گیرد.

پیشنهاد مطالعه:  فرزند پروری در اندیشه حضرت زهرا (س)

7-            برای کودک 4تا 5 ساله، یک ساعت رومیزی در معرض دید بگذارید تا مدت زمانی را که برای لباس پوشیدن نیاز دارد به او نشان دهد. اگر در مدت زمان تعیین شده لباس را به طور کامل پوشید، تشویق گردد.

mehcom.com

4- پول تو جیبی کودکان:

در خانواده های امروزی، پول توجیبی کودک را، همچون پوشاک و غذا، تامین می کنند چرا که او عضوی از خانواده است. خرجی یا پول تو جیبی کودک پاداشی برای رفتار خوب یا حق الزحمه هایی برای کارهای روزانه نیست.

پول تو جیبی یک وسیله آموزشی و تربیتی است که هدفی مشخص دارد اینکه از طریق حق انتخاب و مسئولیتهای محول شده به کودک یاد بدهیم که چگونه از پولش استفاده کند و او را در تجربه اندوزی یاری کنیم.

از این رو بیش از اندازه نظارت کردن بر پول تو جیبی کودک، هدف اصلی از این وسیله تربیتی را خنثی میکند آنچه که باید انجام شود این است که مخارج کودک را برآورد کنیم و بر اساس آن به کودک پول تو جیبی بدهیم .

مسلما کودک بزرگتر که می شود مخارج و مسئولیتهای او نیز افزایش پیدا میکند پس پول توجیبی او نیز باید زیادتر بشود. برخی کودکان برنامه صحیحی برای استفاده از پول تو جیبی خود ندارند و زود به زود خرج می کنند.

شاید ضروری باشد که مقدار پول تو جیبی را به چند بخش تقسیم کنیم و هر هفته دو یا سه بخش را به او بدهیم. در مواقعی که عصبانی  میشویم نباید از دادن پول تو جیبی به کودک امتناع ورزیم.

منبع : کتاب مهارتهای فرزندپروری نوشته فاطمه زارع ، طاهره صادقیه ، اعظم عربی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×