"> مهارت گوش دادن پویا موجب می شود کودک مشکلاتش را بیان کند - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مهارت گوش دادن پویا موجب می شود کودک مشکلاتش را بیان کند

مهارت گوش دادن پویا موجب می شود کودک مشکلاتش را بیان کند

شاید یکی از بزرگ ترین مشکلات هر کس در زندگی ، پیدا کردن کسی است که به درد دل های او گوش کند. کسی که هم خوب گوش کند و هم مورد اعتماد باشد. قاعدتا بچه ها با داشتن پدر و مادر مشکل دوم را ندارند زیرا در شرایط طبیعی ، بچه ها پدر و مادر را مورد اعتمادترین فرد برای خود می دانند. پس می ماند این که ما شنونده ی خوبی باشیم تا آن ها به راحتی بتوانند با ما درد دل کنند و مشکلات شان را با ما در میان بگذارند.

در علم روانشناسی مهارتی وجود دارد به نام گوش داددن پویا . گوش دادن پویا یک مهارت طبیعی و ذاتی نیست ، بلکه امری است که نیاز به یادگیری دارد. گوش دادن پویا مهارتی است که هر پدر و مادری باید بیاموزد و با استفاده از آن به کودک کمک کند تا احساساتش رابیان کند و سینه اش سبک شود. از طرفی این روش باعث نزدیکتر شدن ما به کودک مان می شود و به آنه کمک می کند که به راه حل های جدیدی برای مسایل شان فکر کنند.

مهارت-گوش-دادن-پویا-موجب-می-شود-کودک-مشکلاتش-را-بیان-کند-www.mehcom.com

مهارت-گوش-دادن-پویا-موجب-می-شود-کودک-مشکلاتش-را-بیان-کند-www.mehcom.com

راه های برای ایجاد مهارت گوش دادن پویا :

  • علاقمند و با توجه باشیم

در هنگام صحبت با کودک علاقه مندی و توجه خود را نشان دهیم و با برقراری تماس چشمی ، او را مطمئن کنیم که متوجه اش هستیم. برای این کار لازم است که محرک های محیطی مانند تلفن ، موبایل،تلویزیون و … را فراموش کنیم.

  • صحبت کردن کودکان را تشویق کنیم

بعضی از کودکان نیاز دارند که برای شروع صحبت از آنها دعوت شود. کودکان وقتی عقاید خود را بیان می کنند احساس می کنند مهم ترند .

  • صبورانه به کودک گوش دهیم

همه ی ما سریع تر از حرف زدن مان فکر می کنیم . اما کودکان به دلیل ذخیره ی لغات محدودتر نسبت به ما و تجربه و تمرین کم تر در حرف زدن ، وقت بیش تری را صرف پیدا کردن کلمه های مناسب می کنند.

طوری به حرفشان گوش دهیم که مطمئن شوند برای همه ی حرف های شان وقت کافی داریم . قبل از اتمام صحبت آن ها حرفشان را قطع نکنیم. قطع کردن حرف کودکان یا رد کردن نظریات آن ها و پند دادن و نصیحت کردن را کنار بگذاریم. به حقوق کودکان احترام بگذاریم و اجازه بدهیم تا عقایدشان را بیان کنند.

  • به اشارات غیر کلامی شان توجه کنیم

کودکان پیام های زیادی را به صورت غیر کلامی می فرستند. مثل تظاهرات صورتشان (اخم کردن) یا حالت هایی که به خود می گیرند (مشت کردن دست ها هنگام عصبانیت) یا تغییر در روش های رفتاری (مثل ناخن جویدن موقع نگرانی). ما از نشانه های ی که کودک هنگام بیان مساله اش بروز می دهد ، می توانیم نکات بیش تری درک کنیم.

  • از سوال های باز استفاده کنیم

سوال هایی که جواب شان بله یا خیر است ، جلوی گفت و شنود ار می گیرند و مکالمه را زود می بند ند. مثلا به جای اینکه بگوییم مدرسه خوش گذشت ؟ بپرسیم که امروز در مدرسه چکارهایی انجام دادید ؟ در جواب این سوال کودک بطور بلاقوه مجبور می شود بیشتر صحبت کند.

  • احساساتش را بازنمایی کنیم و کمکش کنیم تا تجاربش را تشریح کند

خودمان را جای او بگذاریم و به او نشان دهیم که مسئله اش را درک می کنیم و با او همدل ایم. کمکش کنیم تا افکارش را تشریح کند. برای این کار سعی کنیم احساسات کودک را با کلمات خودمان واضح کنیم و آن ها را دوباره به او برگردانیم.

  • احساسات کودک را منکر نشویم

احساسات کودک برای خودش حقیقی اند. مثلا به کودکی که از سوزش دستش شاکی است ، نگوییم : این که چیز مهمی نیست خوب می شه . بلکه درست این است که بگوییم : مثل این که بدجوری سوخته ، خیلی می سوزه ؟

  • هنگام صحبت با او از کلمات قلمبه سلمبه و سخت استفاده نکنیم

کلمات باید با فهم کودک متناسب باشند. مثلا اگر کودک گفت : امروز ناظم بین من و سعید فرق گذاشت ، نگوییم : تو فکر می کنی ناظمت آدم عادل و منصفی نیست ؟ بلکه مثلا بگوییم : فکر می کنی ناظم مدرسه سعید رو بیشتر دوست داره ؟

  • گفت و گو را در زمان مناسب انجام دهیم

گاهی کودک نمی خواهد درباره ی مسئله اش صحبت کند یا می خواهد مدتی با احساساتش تنها باشد. در آن لحظه به خلوت کودک احترام بگذاریم و به قول معروف پیله اش نشویم. اما متوجه او باشیم و در فرصتی مناسب برای گوش دادن ندارند. فراموش نکنیم این کار را حتما در بهترین مکان و زودترین زمان مناسب انجام دهیم و به تاخیر نیندازیم.

پیشنهاد مطالعه:  مسئولیت پذیری در کودکان و پاسخگویی آنها

منبع : کتاب این طوری هم می شود … نویسنده : محمد حسن شهسواری

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – فرزندپروری

کلمات کلیدی :

مهارت گوش دادن پویا, مهارت گوش دادن فعال, مهارت گوش دادن موثر ,مهارت های گوش دادن موثر, مهارت های گوش دادن موثر, روش گوش دادن موثر ,مهارت گوش دادن فعال ,تکنیک های گوش دادن فعال

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  رشد اعتماد به نفس در کودک

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  تربیت کودکان در بحران - برگرفته از کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی کودکان

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×