"> مضرات قلیان کمتر است یا مضرات سیگار ؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

مضرات قلیان کمتر است یا مضرات سیگار ؟

قلیون-مضرات قلیان کمتر است یا مضرات سیگار

آیا قلیان کمتر از سیگار ضرر دارد ؟

دکتر جمال باقری یک متخصص ترک اعتیاد در جواب این سوال برخلاف آنچه که در اذهان مردم و جوانان وجود دارد و به آن اعتقاد دارند می گوید : وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود.

دکتر جمال باقری با بیان این که میزان مضرات توتون، تباکو و سیگار با هم برابر است، گفت: برخی ها تصورشان بر این است که مصرف قلیان ضررش کمتر از سایر مواد دخانی است اما به یاد داشته باشیم که قلیان هم زمینه اعتیاد را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: مواد شیمیایی در توتون های صنعتی همانند “هیدروکربن های آروماتیک” که باعث معطر شدن توتون ها می شود، حساسیت و آلرژی را در بدن  به دنبال دارد و اثرات سرطان زایی آن همانند سایر مواد دخانیات است.

باقری با اشاره به  اختلاف دولت با وزارت بهداشت بر سر منع استعمال قلیان در مکان های عمومی  و سفره خانه ها، تصریح کرد:هنوز بعد از سال ها دولت نتوانسته قانون مدونی را در این زمینه ارایه دهد.

وی  با بیان این که گرایش سن مصرف در جامعه پایین آمده است،خاطر نشان کرد: گرایش جنسی استعمال به انواع مواد دخانی و مخدرنسبت خانم ها به آقایان نیز بالارفته است.

باقری تصریح کرد: این مساله همانند زنگ خطری است که به صدا در آمده و باید مورد توجه مسولان سلامت کشور قرار گیرد.

امیدواریم که مسئولین مربوطه وزارت بهداشت و درمان نیروی انتظامی  و همچنین عزیزان مسئول در آموزش و پرورش باید بیشتر از پیش به فکر آموزش پیشگیری از معضلات و آسیب های اجتماعی در میان جوانان باشد. البته با اطلاعاتی که ما بدست داریم مسئولین ذیربط اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند. اما با توجه به گستردگی آسیب ها نیاز است که دولت مردان و نمایندگان مجلس با تمهیدات و بودجه بندی مناسب جوانان کشور را یاری دهند.

پیشنهاد مطالعه:  تکنیک‌ها و روش‌هایی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای هجوم به فرهنگ
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×