"> كاهش رفتارهای جنسی نوجوان با مراقبت والدین
مشاوره آنلاین مهکام

كاهش رفتارهای جنسی نوجوان با مراقبت والدین

كاهش رفتارهای جنسی نوجوان

بلوغ و نوجوانی – بلوغ پسران – بلوغ دختران

مطلبی که خواهید خواند ترجمه ای است از دکتر جواد محمودی قرائی که برگرفته از منبع: Adolescents & Puberty جان بان‌كروفت و جون مك‌آور راینیش، انتشارات دانشگاه آكسفورد می باشد.

مراقبت‌ها و كنترل‌های والدین بر نوجوان و تقبیح رفتار جنسی زودهنگام باعث كاهش رفتارهای جنسی در نوجوان می‌شوند.
*******

بخشی از تكامل دستگاه تولید مثل در دوران جنینی و اوایل شیرخوارگی اتفاق می افتد. در دوران كودكی این فرایند تا حد زیادی كند و فعالیت‌های جنسی مهار می شود. انتقال از این وضعیت مهار شده كودكی به فعالیت جنسی دوران بزرگسالی در طی دوران بلوغ و حدود 4 تا 5 سال طول می‌كشد.

فرایند بلوغ با شروع ترشح هورمون‌های جنسی مدت‌ها قبل از ایجاد تغییرات جسمی و ظاهری بلوغ  آغاز می‌شود.

بنابراین مدت‌ها قبل از آنكه والدین متوجه تغییرات ظاهری شوند ممكن است فرایند بلوغ شروع شده باشد. هرچند برخی عوامل را در ترشح اولیه‌ی هورمون‌های جنسی و فعال شدن فرایند بلوغ مؤثر می‌دانند ولی همه‌ی عوامل مؤثر دقیقا شناخته نشده‌اند و محققین همچنان در تلاش هستند كه این عوامل را پیدا كنند.

شروع بلوغ در دخترها یك تا دوسال زودتر است. اولین نشانه های بلوغ در پسرها بزرگ‌تر شدن اندام‌های تناسلی است كه بدنبال آن رشد موهای ناحیه‌ی تناسلی آغاز می شود. در مورد دخترها رشد جوانه پستان و رویش موهای تناسلی اولین علائم بوده و حدود 2 تا 3 سال بعد دوره‌ی پریود ماهیانه ایجاد می‌شود ولی ممكن است چند سال طول بكشد تا پریود ماهیانه منظم شود.

كاهش رفتارهای جنسی نوجوان با مراقبت والدین-www.mehcom.com

كاهش رفتارهای جنسی نوجوان با مراقبت والدین-www.mehcom.com

فرایند بلوغ جنسی را به چهار مرحله نموده‌اند كه هر یك از این مراحل دارای ویژگی‌های خاص خود است. بعنوان مثال رشد جسمی در دختر‌ها در مرحله دوم (مرحله رشد جوانه پستان) و در پسرها در مرحله 3 و 4 اتفاق می افتد.

عوامل مختلفی نظیر عوامل ژنتیك، قومیتی، جغرافیائی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سلامت، تغذیه و وضعیت‌های هیجانی زمان شروع بلوغ را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه:  قوانین رابطه دختر و پسر ها باهم

سوء تغذیه و بیماری مزمن شروع فرایند بلوغ را به‌تعویق انداخته و موجب بلوغ دیر رس می شوند. استرس شدید با و بدون كاهش وزن و فعالیت فیزیكی بیش از حد نیز باعث تأخیر بلوغ می شود.

بر این اساس می توان عوامل مؤثر بر شروع یا تأخیر بلوغ را در سه دسته عوامل زیستی (هورمونی)، محیطی و روانی اجتماعی قرار داد كه تعامل بین این عوامل زمان شروع بلوغ را مشخص می كند.

عوامل زیستی و محیطی نه‌تنها شروع و تداوم فرایند بلوغ را تحت تأثیر قرار می‌دهند بلكه بر بروز رفتارهای جنسی نیز اثر دارند. بروز رفتارهای جنسی تحت تأثیر هورمون‌های جنسی و عوامل اجتماعی است.

هورمون‌های جنسی باعث ایجاد میل جنسی می شوند و عوامل اجتماعی و تأییدهائی كه فرد بدنبال بروز رفتارهای جنسی از محیط دریافت می كند باعث ایجاد انگیزه برای تداوم فعالیت جنسی می شود.

عوامل محیطی معمولا از طریق مراقبت‌ها و كنترل‌های والدین بر نوجوان و تقبیح رفتار جنسی زودهنگام باعث كاهش رفتارهای جنسی در نوجوان می‌شوند با اینحال برخی از نوجوانان از این حلقه‌ی كنترلی فرار می‌كنند و به رفتارهای جنسی زودهنگام روی ‌می‌آورند.

این موضوع می تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد از جمله كنترل ناكافی از سوی بالغین و یا برخی ویژگی‌های نوجوان  كه انگیزه كافی برای بروز رفتار جنسی را علی‌رغم مخالفت والدین و اطرافیان به او می‌دهد.

عامل دیگری كه می‌تواند بروز رفتارهای جنسی را در نوجوانان تحت تأثیر قرار دهد امكان تعامل با جنس مخالف یعنی حضور یا عدم حضور نوجوانی دیگر از جنس مخالف و یا فقدان جذابیت لازم در جنس مخالف است.

براین اساس به‌عقیده مترجم  شروع به‌ موقع بلوغ (نه خیلی زود و نه دیر هنگام) اهمیت زیادی دارد و همانطور كه بلوغ زودرس آسیب‌زا است بلوغ دیرهنگام نیز با آسیب‌های زیادی همراه خواهد بود.

برای حفظ سلامت كودك در طی فرایند بلوغ لازم است كودك از تغذیه مناسب (به‌نحوی كه كودك دچار افزایش وزن یا كاهش وزن مفرط نشود) برخوردار باشد ، مواجهه‌ی كودك با استرس‌های شدید به حداقل برسد، كودك  به انجام فعالیت فیزیكی مناسب (نه خیلی كم و نه خیلی زیاد وافراطی) ترغیب شود و معاینات دوره‌ای برای پایش فرایند بلوغ از سنین پائین‌تر  انجام پذیرد.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

همچنین عدم تأیید و تشویق  رفتارهای جنسی زودهنگام و رفتارهای نشان دهنده جذابیت جنسی، محدودیت تعامل با جنس مخالف بخصوص در اوایل نوجوانی، آموزش مهارت‌های لازم برای مراقبت از سلامت جنسی كمك خواهد كرد كه بروز رفتارهای جنسی پرخطر و زودهنگام كاهش یابد.

منبع: iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر- فرزندپروری موفق

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  پرخاشگری نوجوانان در خانه و مدرسه

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×