"> فرزندم اسباب بازی هایش را بعد از بازی جمع نمی کند ... - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

فرزندم اسباب بازی هایش را بعد از بازی جمع نمی کند …

فرزندم اسباب بازی هایش را …

جمع نکردن اسباب بازی ها پس از بازی امری بسیار شایع در میان بچه ها می باشد اما اگر بی خیال هم باشیم بچه ها نظم و انظباط را یاد نمی گیرند خیلی هم که حساس می شویم عصبانی می شویم پس چه باید کرد ؟

فرزندم اسباب بازی هایش را بعد از بازی جمع نمی کند ...-www.mehcom.com

فرزندم اسباب بازی هایش را بعد از بازی جمع نمی کند …-www.mehcom.com

سوال :

فرزندم اسباب بازی هایش را بعد از بازی جمع نمی کند چکار باید بکنم ؟

پاسخ :

1-    به نقش الگویی خود توجه داشته باشید؛ پس اگر خودتان لوازم کارتان را پس از تمام کار در جای خودشان قرار نمی دهید؛ این رفتار را اصلاح کنید.

2-    اسباب بازی های او را هر از چند گاهی تصفیه کنید. احتمالأ همین الان داخل کمد یا سبد اسباب بازی او تکه هایی از یک لگوی کهنه یا اسباب بازی هایی که خراب شده و دیگر مورد توجه او نیستند وجود دارد. او برای هر بار بازی، سبدی پر از اسباب بازی را خالی می کند که شاید به نیمی از آن ها نیاز نداشته باشد.

3-    پس از تصفیه اسباب بازی، قسمتی از اسباب بازی های سالم و قابل استفاده را نزد خود نگه دارید و آن ها را با اسباب بازی های دیگری که در دسترس او هستند، معاوضه کنید.

4-    ریخت و پاش های او را هرگز پشت سرش جمع نکنید. اگر اتاقش همیشه تمیز باشد، متوجه نامطلوب بودن بی نظمی نخواهد شد.

5-    سعی کنید به صورت اشتراکی (با کمک شما و او) اسباب بازی هایش را جمع کنید، و این خواسته را با مهربانی ولی قاطعانه (و نه تحکم آمیز) به او بگویید.

پیشنهاد مطالعه:  توصیه‌های مفید تربیتی فرزندخوانده

انتظار نداشته باشید که همه ریخت و پاش هایش را خود به تنهایی جمع کند. به مرور و با افزایش سن، میزان مشارکت او را بیشتر کنید تا جایی که بتواند به تنهایی ریخت و پاش هایش را جمع کند و منظم باشد.

در مورد نوپایان می توانید جمع کردن اشتراکی را با خواندن شعر همراه کنید که خود این رفتار نیز برای آنان نوعی بازی و جذاب است.

6-    امکان جمع آوری راحت و آسان را برایش فراهم کنید به این معنا که اگر کمد اسباب بازی دارد، طبقه ای برای اسباب بازی های بزرگ، و سطل هایی آویزان را برای اسباب بازی های کوچک در نظر بگیرید.

7-    در صورتی که به خواسته شما (نظم اشتراکی) تن نداد می توانید از روش محرومیت استفاده کنید (محرومیت موردی از آنچه دوست دارد که می تواند محرومیت از همان اسباب بازی دلخواه او باشد).

8-    او را از خطر های احتمالی ریخت و پاش بودن اسباب بازی ها آگاه سازید و به او بگویید که ممکن است تکه ای از اسباب بازی های ریز و تیز به پا یا قسمتی از بدن اعضای خانواده آسیب برساند.

9-    در صورت همکاری با شما، از تحسین و تشویق او غفلت نکنید.

برگرفته از کتاب نسیم مهر نوشته حسین دهنوی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – فرزندپروری

کلمات کلیدی : فرزندم اسباب بازی هایش را ,  فرزندپروری ,  خانواده موفق ,  آموزش خانواده ,  پرسش و پاسخ ,  سوال و جواب ,  تربیت کودک ,  حسین دهنوی ,  کتاب نسیم مهر ,  اسباب بازی ,  بازی کردن ,  بازی با اسباب بازی ,  جمع نکردن اسباب بازی

 

پیشنهاد مطالعه:  بی اختیاری مدفوع در کودکان نوشته دکتر فریبا عربگل
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×