"> سن مناسب ازدواج - بررسی سن پایین و بالا در ازدواج - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

سن مناسب ازدواج – بررسی سن پایین و بالا در ازدواج

سن مناسب ازدواج

بهترین و مناسب ترین سن برای ازدواج چه زمانی است ؟ آیا ازدواج در سنین پایین ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد ؟ آیا ازدواج در سنین بالا و تاخیر در ازدواج ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد ؟ فاصله سنی دختر و پسر چقدر باشد، مطلوب است ؟ آیا اشکالی دارد که سن دختر چند سال بیشتر باشد ؟

سن مناسب ازدواج - بررسی سن پایین و بالا در ازدواج-www.mehcom.com

سن مناسب ازدواج – بررسی سن پایین و بالا در ازدواج-www.mehcom.com


بهترین و مناسب ترین سن برای ازدواج چه زمانی است ؟


برای ازدواج دختر و پسر، سن مشخصی را نمی توان ذکر کرد، زیرا شرایط و موقعیت افراد متفاوت است. برای مثال، سن ازدواج در مناطق گرمسیر، به سب بلوغ جنسی زودترِ دختران و پسران  و در مناطق روستایی به جهت ساده تر بودن زندگی و نبودن پیچیدگی های زندگی شهرنشینی و نیز حمایت بیشتر خانواده ها، پایین تر است.

آنچه زمینه را برای ازدواج دختر و پسر آماده می کند، امکانات اولیه مادی، بلوغ شرعی، بلوغ جنسی، بلوغ فکری، رشد جسمی و روحی، رشد اجتماعی و شخصیتی، استقلال فکری، ثبات عاطفی و قدرت مدیریت بحران (مواجهه با مشکلاتی که در فرایند ازدواج ممکن است ایجاد شود و مقابله با بحران های زندگی) است که اگر این شرایط به طور نسبی (و نه مطلق) فراهم شد ، شخص می تواند ازدواج کند.

گاهی با وجود شرایط پیش گفته، موانعی از جمله تحصیلات عالی برای آقایان یا اتمام خدمت نظام وظیفه در ازدواج وجود دارد که می توان با طولانی تر کردن دوران عقد این مشکل را از بین برد.

ازدواج در سنین پایین


آیا ازدواج در سنین پایین ممکن است مشکلاتی را در پی داشته باشد ؟
ازدواج در سنین پایین به جهت کم تجربگی، ممکن است باعث ضعف تدبیر و مانع از مدیریت بحران شود. باتوجه به این که شخص در سنین پایین، ثبات عاطفی ندارد، ممکن است در انتخاب خود عاقلانه تصمیم نگیرد و بعد پشیمان شود.

پیشنهاد مطالعه:  تاثیر تفاوت سنی زیاد در ازدواج

به طور معمول وابستگی افراد در سنین پایین به والدین بیشتر است و در صورت ازدواج، ممکن است زمینه دخالت های آنان بیشتر فراهم شود و مشکلاتی را پدید آورد.

در صورتی که سن دختر پایین باشد (زیر 18) و با ازدواج باردار شود، احتمال مشکلاتی از قبیل فشار خون بالای دوران بارداری ، کم خونی و عوارض زایمان ، نوزاد زودرس با وزن کم، نوزاد مرده، و نوزاد با هوش بهر پایین، افزون تر می شود.

ازدواج زودرس، مانند چیدن میوه کال و نارسی است که وقت چیدن آن نبوده .

ازدواج در سنین بالا


آیا ازدواج در سنین بالا و تاخیر در ازدواج ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد ؟


همان گونه که طبیعت چهار فصل دارد، طبیعت زندگی انسان هم بهار، تابستان، پاییز و زمستان دارد و بهترین فصل برای ازدواج، بهار زندگی یعنی ابتدای جوانی است.

تاخیر در ازدواج و کشیده شدن به فصل های بعدی زندگی، مشکلاتی را پدید می آورد:
1_ از بین رفتن شادابی دختر و پسر
2_ از دست رفتن فرصت های ازدواج به ویژه برای دختران
3_ فاصله سنی زیاد با فرزندان و ایجاد ضعف یا عدم درک متقابل در آینده
4_ مشکلات مربوط به فرزنددار شدن

تاخیر در ازدواج به تعبیر رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله مثل این است که میوه ای رسیده باشد و چیده نشود.

“دوشیزگان چونان میوه روی درختند. هنگامی که برسند و چیده نشوند، نور خورشید آن ها را از بین می برد و بادها آن ها را به این سو و آن سو می برند.”

پیشنهاد مطالعه:  جوانان و ازدواج آسان

از مضمون روایت چنین استفاده می شود که تاخیر در ازواج ، سبب سردرگمی و کلافگی شده، آرامش روانی انسان را از بین می برد، و احتمال انحرافات اخلاقی و جنسی افزایش می یابد.

فاصله سنی دختر و پسر


فاصله سنی دختر و پسر چقدر باشد، مطلوب است ؟


فاصله سنی مطلوب بین دختر و پسر تقریبا بین 3 تا 7 سال است، یعنی پسر بزرگ تر باشد.

در صورت وجود شرایط مطلوب،  کمی کمتر یا بشتر از این مقدار هم قابل قبول است اما فاصله سنی زیاد، مشکلاتی را در زندگی زناشویی پدید می آورد که ناشی از درک دوگانه دختر و پسر از دنیا و تفاوت نیازهای آن دو در سنین متفاوت است.

تفاوت سنی بالا زمانی بیشتر رخ می نماید که دختر و پسر در دو دنیای متفاوت نوجوانی و بزرگسالی باشند، زیرا دختر نوجوان به شدت عاطفی است و به عواطف نیاز دارد، اما بزرگسال با خروج از نوجوانی، عواطف خود را خرج کرده و اکنون که در  بزرگسالی به سر می برد، توان درک و همراهی با همسر نوجوان خود را ندارد.

سن بالاتر دختر


آیا اشکالی دارد که سن دختر چند سال بیشتر باشد ؟


مطلوب، بالاتر بودن سن پسر است و اگر برعکس شود، به عللی مشکلاتی را پدید خواهد آورد:
1_ بلوغ جنسی زودتر دختر:
با توجه به بلوغ جنسی زودتر دختر، بهتر است زودتر از پسر به نیاز او پاسخ د اده شود و راه این پاسخگویی، ازدواج زودتر خواهد بود که لازمه اش ازدواج در سنین پایین تر و کمتر از پسر است.
2_ بلوغ فکری زودتر دختر:
با توجه به این که دختر زودتر از پسر به بلوغ فکری می رسد، بالاتر بودن سن او در ازدواج، سبب بُعد فکری آن دو می شود، در حالی که زن و مرد باید قُرب فکری داشته باشند.
3_ کاهش شادابی با زایمان:
زایمان در سنین بالا از نشاط و شادابی زن می کاهد و اگر سن مرد کمتر باشد، ممکن است کم نشاطی زن، او را دچار مشکل کرده، به سوی دیگران بکشاند.
4_ کاهش هورمون های جنسی زن:
هورمون های جنسی زنان از حدود پنجاه سالگی به بعد کاهش می یابد، حال آن که در مردان این گونه نیست و اگر سن زن در ازدواج بالا باشد نمی تواند نیازهای جنسی همسر خود را تامین کند و ممکن است مرد به خطا برود.
5_ پیشگیری از اقتدار مرد:
اگر سن زن بالاتر باشد، ممکن است نقش مادر را برای شوهر خود ایفا کند و با این کار جلو اقتدار او را بگیرد که این مساله برای مرد خوشایند نیست.
6_ عدم پذیرش خانواده پسر:
به طور معمول، خانواده پسر به وبژه مادر او به چنین ازدواجی راضی نمی شود و اگر به رغم میل باطنی اش به چنین ازدواجی رضایت دهد، از عروسش حمایت نخواهد کرد که برای دختر بسیار رنج آور است.
7_ عدم پذیرش عرف:
عرف جامعه، ازدواج دختر و پسر با این شرایط را نمی پذیرد. مطلوب این است که وقتی زن و مرد در جامعه حضور می یابند و کنار هم راه می روند، دیگران انان را زن و شوهر بدانند و نه …!

پیشنهاد مطالعه:  خرید جهیزیه بر عهده کیست ؟

برگرفته از کتاب گلبرگ زندگی ، آقای حسین دهنوی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر- ازدواج موفق

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

  1. تاج گل گفت:

    به نام خدا
    باسلام وادب به محضرشما
    همانطورکه فرمودید سن ازدواج در جامعه ما بستگی به مقدمات اولیه وآمادگی هردوطرف برای آن است ومناسب با همه جوانب باشد

×