"> دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت دوم مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت دوم

دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت دوم-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت دوم-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

دکتر هلاکویی تربیت کودک

تربیت کودک نیاز به آگاهی دارد لذا برای آشنایی والدین گرامی با نقطه نظرات بزرگان علوم روانشناسی و علوم تربیتی در این مطلب گزیده هایی کوتاه از مجموع سخنرانی های دکتر فرهنگ هلاکویی در زمینه فرزندپروری کودکان زیر سه سال را برای شما فراهم نموده ایم که امیدواریم مورد حسن نظر شما پدر و مادر خوب ایرانی قرار بگیرد.

برگرفته از سخنرانی های دکتر فرهنگ هلاکویی :

آداب غذا خوردن کودک

کودک تا سه سالگی قرار نیست آداب غذا خوردن رو یاد بگیره و پدر و مادر قرار نیست در غذا خوردن کودک دخالتی کنند. غذای خوبی که درست می دونید رو جلوش بگذارید دیگه به کی و چگونه خوردنش کاری نداشته باشید. کودک عادی در شرایط عادی مشکلی برای غذا خوردن نداره.

تماس پوستی وقت خواب

اومدن کودک در نیمه شب به تخت شما میتونه بسیار اسیب زننده باشه. اگر لازمه شما به اتاقش برید و مدتی کنارش بخوابید. کودک وقت خواب نباید با هیچ کس حتی مادر تماس پوستی داشته باشد.

روزهای اول مهد کودک

وقتی کودک رو روزهای اول با گریه به مهد بفرستیم:

-کودک به ما اطمینانشو از دست میده
-احساساتشو خاموش میکنه
-یاد میگیره رو ترسش سرپوش بذاره برای همین ترس تبدیل به اضطراب میشه.

برای بازگردوندن اعتمادش روزی چندین قول بهش بدید و همه رو انجام بدید. مثلا شب برات دو تا بستنی میارم یا اینو میخرم اونجا میبرمت،،،

کمکش کنید ترسهاشو به زبان بیاره و تاییدش کنید. که اره عزیزم میدونم میترسی منم هم سن تو بودم میترسیدم.

این صحبت که وقتی فرزندتان گریه میکند او را بذار و برو ممکن است از نظر محیط اموزشی قابل قبول باشد اما گاهی اسیب ان چنان شدید است که ما حاضر نخواهیم بود چنین ریسکی کنیم.

مهرطلبی کودک و فرزند

اگر بچه به دلیلی به این نتیجه برسه محبت کالای کمیابی هست برای همه عمر به دنبال گدایی محبت از این و اون خواهد بود. این همان مهرطلبیست یعنی هر کاری میکنم که مردم من رو خوب بدانند و دوستم داشته باشند و چون این سیستم در بلند مدت کار نمیکند معمولا باعث عصبانیت شخص میشود.

پیشنهاد مطالعه:  سخنان دکتر فرهنگ هلاکویی درباره عشق و ازدواج

بچه های دو قلو

گرفتاری بچه های دو قلو:
عدم توانایی مجزا کردن خودش از قل دیگره و مشکل فردیت و استقلاله
معمولا یکی فرمانده و دیگری فرمانبرداره بنابرین بازندگی باعث خشم کودک میشه.
دوقلوها بهتره در محیط غیر خانه از هم جدا باشن. مثلا در یک مدرسه اما در کلاسهای جدا از هم. کودک فرمانده رو با کودکان بزرگتر از خودش هم بازی کرد و کودک فرمانبردار رو با کودکان کوچکتر از خودش هم بازی بشه.
گاهی بهتره لباسها یکسان نباشند تا استقلال و فردیت بچه ها حفظ بشه. متاسفانه در خیلی از دو قلو ها یک قل قله دیگر رو میبلعه و یکی دو قلو میشه و یکی خالی.
هر کی دوقلو داره انگار چهار تا بچه داره و مشکلاتش در مقایسه با یک قلو ها پنج برابره.

3 سالگی کودک

دوران 3 سالگی کودک بسیار شاد پر انرژی کنجکاو و خوشحال است او تمایل دارد برنامه روزانه اش پر باشد از بازیهای تفریحی و اموزشی. به دنبال بازی و همبازی است. او آمادگی پیدا میکند مسؤلیت بعضی کارها را برعهده بگیرد در خانه خودش را صاحبخانه ببیند مایل به پرسیدن است و از شما راهنمایی میخواهد توجه ویژه های به مادر دارد و ارتباط محدودی با پدر دارد این به معنای دوست نداشتن پدر نیست ولی از دستور پدر پیروی میکند و از انجام دستور پدر احساس غرور و افتخار میکند.

جنسیت مورد قبول

بین یک تا سه سالگی اگر کودک حس کنه جنسیتش مورد قبول خودش یا اطرافیان نیست، مخصوصا در مورد دختران حتی با شنیدن یک کلمه یا جمله مثل اینکه پسر میخواستیم دختر شد، یا این یکی هم دختره، یا پسر میخواستیم که نشد، میتواند کودک را در تمام عمر با مسئله جنسیتش دچار مشکل کند به طوری که چنان با بدنشان بیگانه میشوند که هرگز لذتی از رابطه جنسی با همسرشان نخواهند برد. یا در مردان تنفر از مادر در کودکی یا به دوش کشیدن بار مسئولیت پدر، این احساس باعث مشکل در رابطه جنسی خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:  مقابله با لجبازی‌ در کودکان - اصول فرزندپروری موفق

کودک را تنها جایی ببرید که بتواند همه چیز را لمس کند

بین یک تا سه سالگی میتوانید از فرزندتان شاهین بسازید که در اوج اسمان باشد یا دونه دونه پرهایش رو بکنید و مرغ خانگی پر و بال بسته و خسته و شکسته داشته باشید

کودک یک تا سه سالگی پر پرواز پیدا خواهد کرد. باید خانه مال او باشد تا به همه چی دست بزند. ازادی و خودمختاری در این سن کودک را میسازد وگرنه دچار خجالت شرم افسردگی اضطراب میشود با همه جنگ قدرت پیدا خواهد کرد. کودک را تنها جایی ببرید که بتواند همه چیز را لمس کند وسایل خطرناکی اطراف نباشد و کسی هم ناراحت نشود. هیچ دلیلی وجود ندارد کودک را منزل کسی ببرید که کودک انجا ازادی ندارد.

رابطه بچه با دیگران

کودک تازه متولد شده تنها از طریق رابطه با انسانهای دیگه رشد می کنه. اگر کودکی رو به دور از انسانها نگه دارید و تنها نیازهای اولیه ش رو مهیا کنید میمیره. و اگر زنده بمونه انسان نخواهد بود. این صحبت در حد تئوری نیست. هزاران کودک پیدا شده که ارتباط کمی با انسانها داشته یا توسط حیوانات بزرگ شدند و اصلا هیچ صفات انسان بودن رو نداشتند. اونها به حیوان بیشتر شبیه میشن تا انسان. پس ما باید انسان شدن رو یاد بگیریم.

از شیر گرفتن کودک

کودک وقتی به ١٤ تا ١٦ پوند نرسیده هر بار در طی شب بیدار شد بهش شیر داده میشه. اگر کودک هر دو تا سه ساعت یکبار بلند نمیشه که پدر و مادر برنده ند اما تا حدود ٥ ماهگی که کودک به وزن ١٤ تا ١٦ پوند برسه نباید با کودک لج کرد. وقتی به وزن مورد نظر رسید شیر شب کودک به بک وعده میرسه.

اگر شیر خشک میخوره با اب مخلوطش کنید تا به مرور به اب تبدیل بشه. و وقتی در نه ماهگی مجدد خوابش به هم میریزه دوباره شیر دادن رو شروع نکنید. برای قطع شیر شبانه ش میشه تا سه شب گذاشت تا بیست دقیقه گریه کنه.

پیشنهاد مطالعه:  راههای ایجاد علاقه به مطالعه در کودکان -دکتر فرهنگ هلاکویی

اگر کسی کودک را یک روزه از شیر بگیرد مثل این است که کسی به مدت ٥ سال شما را از عزیزانتان دور کند.

بد رفتاری و نامهربانی با بچه ها

بد رفتاری و نامهربانی با بچه ها اونها را به جایی میرساند که فقط زنده اند نه اینکه زندگی کنند. این بچه ها هرگز یاد نخواهند گرفت با خود مهربان باشند. این افراد در اینده هر اسیبی به خود میزنند تا به بقیه سرویس بدهند که مهرطلبیست. من هرگز یک بار هم فرزندم را تنبیه نکرده م، ما که جلاد فرزندانمان نیستیم.

چرا کودک طلبکار و ناراضی می شه ؟

وقتی از کودکی به این نتیجه میرسیم همه کارها زور است و تحمیل،باعث میشه در بزرگسالی طلبکار و ناراضی باشیم و تمام کارها رو نصفه و نیمه رها کنیم.

دلیل حسودی و کینه توزی کودکان

اگر کودک تا هفت سالگی دچار حس حقارت شده باشد وقتی وارد مرحله سنی هفت تا سیزده سالگی می شوند با نگاهی پر از حسادت و کینه به اطرافش نگاه خواهد کرد.

ادامه در: دکتر هلاکویی تربیت کودک قسمت سوم

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

خرید راه های کنترل خشم و عصبانیت دکتر هلاکویی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – دکتر هلاکویی تربیت کودک

 

آموزش تربیت فرزند دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش کامل تربیت فرزند از پروفسور دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی – با داشتن این مجموعه کامل می توانید هر جایی که هستید حتی در حین رانندگی ، آشپزی و … اصول تربیت فرزند و نکات مهم تربیتی را از دکتر فرهنگ هلاکویی بیاموزید  ادامه مطلب »

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم سیما عمرانی کارشناس برنامه خانواده – می توانید فنون و روشهای ، طراحی برش و دوخت را یاد بگیرید و با کمترین هزینه به یک خیاط ماهر تبدیل شوید  ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×