"> ده راه برای بهبود رابطه مادر شوهر وعروس - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

ده راه برای بهبود رابطه مادر شوهر وعروس

ده راه برای بهبود رابطه مادر شوهر وعروس

ده راه برای بهبود رابطه مادر شوهر وعروس

ده راه برای بهبود رابطه مادر شوهر وعروس

موقعی که ما ازدواج می‌کنیم و وارد یک زندگی جدید می‌شویم به گونه‌ای است که انگار دوباره متولد شده‌ایم. بسیاری از شرایط تغییر می‌کند از جمله این شرایط نقش‌های ما در زندگی جدید است. به قولی (آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت).

نقش زن و شوهری عروس دامادی مادرشوهر و مادرزنی است مثلا در نقش زن و شوهری در ابتدای کار که دوران نامزدی محسوب می‌شود.

به دلیل این که دوست داریم محبوب جلوه کنیم و گهگاهی هم به دلیل خجالت شخصیت واقعی خود را آن طور که باید و شاید به دیگران و به خصوص همسرمان خوب و واضح نشان نمی‌دهیم و به قولی این محبوب جلوه دادن برایمان گران تمام می‌شود.

برای مثال اگر مردی عادت به بی نظمی داشته باشد در ابتدا برای خوب جلوه دادن و یا حتی به دلیل شرم از همسر سعی می‌کند که مرتب و منظم باشد.

ولی مدتی که می‌گـــذرد همــان فرد بی ‌نظمی می‌شود که از ابتدا بوده و این جاست که مشکلات شروع می‌شود مگر این که در همان ابتدا تصمیم به ترک عادت خود بکند که کار آسانی نیست.

بنابراین در زمینه این روابط نیازمند بسیاری از مهارت‌ها هستیم تا بتوانیم رابطه خود را هدایت کنیم:

1) زمینه محبت و دوستی را با رفتار و گفتار صبورانه و عاقلانه فراهم کنیم. در نتیجه، با محبتی که به عروس و یا مادرشوهرمان ابراز می‌کنیم او را سرشار از آرامش می‌کنیم و به او این اطمینان خاطر را می‌دهیم که او را به خاطر وجود دوست داشتنی خودش دوست داریم

پیشنهاد مطالعه:  مدیریت اختلاف با خانواده همسر

2) در زندگی زناشویی زمان‌هایی پیش می‌آید که مادرشوهر و عروس از یکدیگر گله مند می‌شوند. بهترین راه استفاده از کلام محبت‌آمیز به دور از کنایه و تحقیر است و نتیجه آن این است که عروس و مادرشوهر نسبت به هم بدبین نشده و چه بسا دلگرم‌تر هم می‌شوند.

3) انتظاراتی که از عروس یا مادرشوهرمان داریم برای یکدیگر بازگو کنیم اما قبل از آن بهتر است که طرف مقابل مان را از زوایای مختلف بررسی کرده و بیندیشیم که تا چه حد منطقی است سپس در مورد مشکل پیش آمده با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینیم.

4) مثل گذشته که فرزندمان را به نوعی‌تر و خشک می‌کردیم نباشیم و بعد از ازدواج بیش از اندازه حمایتش نکنیم مثلا انتظار نداشته باشیم که پسرمان وقتی از محل کار به خانه برمی گردد حتما به ما سری بزند و از غذایی که او دوست دارد به او بدهیم.

5) دخالت‌های بی مورد نکنیم (قابل توجه خانواده داماد و بخصوص مادرشوهران گرامی) زمانی که در مسایل زندگی پسرمان بی دلیل دخالت می‌کنیم و در زمان‌های مختلف او را احضار می‌کنیم.

تا به قولی توصیه‌های لازم را به او بکنیم خواسته و یا ناخواسته ممکن است زمینه بدخلقی را در عروسمان ایجاد کنیم و او را نسبت به خود بدبین کنیم. هیچ پدر و مادری از بدبختی و یا احیانا اختلاف پسرش با عروسش لذت نمی‌برد ولی حواسمان باشد که با این کارها یک دور معیوب را دائما تکرار می‌کنیم.

6) از کمک به پسر و عروسمان تا جایی که در توانمان است دریغ نکنیم چرا که آن‌ها در ابتدای راه هستند و ما آشنا به راه.

پیشنهاد مطالعه:  تشابه دیدگاه در رابطه با خانواده زن و شوهر

7) عروس خانم‌ها احترام به پدر شوهر ومادر شوهر و کمک به آن‌ها را از اصول مهم زندگی شان بدانند و اطمینان خاطر داشته باشند که با این کار در دل همسرشان جایگاهی ویژه خواهند داشت چرا که احترام به آن‌ها در واقع نوعی احترام به همسران است و از آن بالاتر رضایت خداوند است که همه این‌ها را در بر می‌گیرد.

8) به برادر و خواهر و خویشاوندان همسرمان احترام بگذاریم.

9) از برچسب زدن به همه انسان‌ها خودداری کنیم به خصوص در ارتباط با خانواده همسرمان و یا بالعکس با عروسمان و خانواده اش. چرا که برچسب زدن مخرب‌ترین عامل در روابط ماست و ناشی از ارزیابی‌های منفی و پیش داوری کورکورانه است.

هم چنین این امر باعث می‌شود که ما با تصویری که پیشاپیش از طرف مقابل در ذهن خود ساخته‌ایم ارتباط برقرار کنیم نه خود واقعی او.

برای مثال وقتی مادرشوهر عروس خود را به عنوان عروس می‌بیند پیش خود فکر می‌کند که او هیچ وقت برایش مثل یک دختر نیست و رفتارهای خاص خود را دارد که می‌خواهد از هر کار مادرشوهر ایراد بگیرد. بنابراین به هر رفتار او بار منفی می‌دهد و از رفتارش ناراحت می‌شود و تعبیر مثبتی برای رفتارش انتخاب نمی‌کند.

10) او را همان طور که هست بپذیریم و دنیا را از دریچه چشم او ببینیم به عبارتی خود را جای او بگذاریم وقتی خود را جای دیگری می‌گذاریم و بدون هیچ تعصبی به مسأله نگاه می‌کنیم خیلی راحت‌تر می‌توانیم با مشکلات کنار بیاییم و در نتیجه در همه لحظات زندگی را برای خود و خانواده مان لذت‌بخش کنیم.

پیشنهاد مطالعه:  ناگفته های مادرشوهر به عروس-همسرداری موفق
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×