"> دسته بندی آسیب های اجتماعی-نویسنده : طاهره کسرایی (تارا) - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

دسته بندی آسیب های اجتماعی-نویسنده : طاهره کسرایی (تارا)

دسته بندی آسیب های اجتماعی-نویسنده  طاهره کسرایی (تارا)www.mehcom.com

دسته بندی آسیب های اجتماعی-نویسنده طاهره کسرایی (تارا)www.mehcom.com

 دسته بندی آسیب های اجتماعی

سلام و درود بر دوستان و همراهان ،خوانندگان گرامی بخش آسیب های اجتماعی سایت مهکام در این قسمت به بررسی دسته بندی آسیب های اجتماعی می پردازیم:

در بحث : تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟ که اولین مبحث از این سری مباحث بود ، در تعریف آسیب های اجتماعی به این نکته رسیدیم که : تمامی انحرافات ، کج روی ها ،هنجار شکنی ها   و جرم ها آسیب های اجتماعی هستند غیر از اینکه هر روزه با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی با آسیب های اجتماعی جدیدتری هم رو به رو می شویم که هیچ سابقه قبلی در اجتماعات نداشته اند یا به عبارت بهتر آسیبهای اجتماعی نو پدید هستند .

حال قبل از شروع بررسی مهمترین آسیبهای اجتماعی بهتر است به دسته بندی و اولویت بندی انواع آسیب های اجتماعی بپردازیم .

آسیبهای اجتماعی را به طور کلی می توان در سه گروه دسته بندی کرد:

  1. آسیب شناسی جامعه ای
  2. آسیب شناسی فردی و خانواده
  3. آسیب شناسی محیط

1 – آسیب شناسی جامعه ای

در بحث آسیب شناسی جامعه به آسیبهایی مثل بیماریهای اعتیاد و ایدز ، جرائمی اعم از انحرافات جنسی ،تکدی گری ،بزهکاری ،قتل ها و خشونت ها ،مسائل زندان و زندانیان ،سرقت و اختلاس، بحث های مهاجرت و مهاجرین که شامل مهاجرت های داخلی و خارجی گشته و مهمترین مسائل این حوزه حاشیه نشینی و فرار مغزها می تواند باشد و مباحث اقتصاد در خصوص توزیع در آمد و تبعیض ها ،فقر ،خط فقر ، عدالت اجتماعی و مباحث اشتغال و بیکاری می توان پرداخت .

پیشنهاد مطالعه:  چرا توهمِ خیانت همسر به ذهن فرد خطور می‌کند؟

2- آسیب شناسی فرد و خانواده

در گروه آسیب شناسی فرد و خانواده مسائل مورد بررسی خشونت ،طلاق ،خانواده های در معرض آسیب مثل (خانواده های تک سرپرست ،بد سرپرست و بی سرپرست )، فرار از منزل و …می توانند باشند که البته در این حوزه با شناخت گروههای آسیب پذیر می توان به مشکلات هر گروه ریزتر پرداخت .

مثلا در گروه آسیب پذیر کودکان به آسیبهایی چون کودک آزاری ،کودکان خیابانی و کودکان کار ،کودکان فراری و کودکان بد سرپرست یا بی سرپرست و … رسید .

در گروه آسیب پذیر نوجوانان مسائل و مشکلات مربوط به نوجوانان و بلوغ را ارزیابی کرد . در بحث جوانان مسائل ازدواج ،اشتغال ،اوقات فراغت ،تحصیل و تفاوتها و تقابل نسل ها را در نظر گرفت .

در گروه آسیب پذیر زنان مسائل تبعیض جنسیتی ،طلاق و حضانت ،خشونت علیه زنان ،زنان سرپرست خانوار و همچنین مسائل و مشکلات مربوط به گروههای آسیب پذیری چون سالمندان و معلولین از بحث هایی هستند که می توان به گروه آسیب شناسی فرد و خانواده مرتبط دانست .

3- گروه آسیب شناسی محیط

در گروه سوم یعنی آسیب شناسی محیط زیست می توان به مسائل مربوط به آلودگی ها ،بهداشت محیط ،ترافیک ،حوادث و سوانح ،بلایای طبیعی ، تخریب محیط زیست و وندالیسم پرداخت .  با این وجود اینها تمام آسیبهایی نیستند که جامعه را در بر می گیرند .

آسیبهای حوزه اجتماعی – اقتصادی مثل تورم و…، مسائل اجتماعی – فرهنگی ،سیاسی ،جمعیت شناسی و حقوقی و قوانین حقوقی هم مسائل دیگری هستند که از منظر آسیب شناسی می توان به آنها پرداخت و درحوزه مسائل آسیبهای اجتماعی قابل بررسی هستند .

پیشنهاد مطالعه:  تاریخچه قلیان در ایران

به امید خدا در قسمت های بعد به شرح تک به تک مهمترین آسیبهای روز جامعه خواهیم پرداخت .

نویسنده : طاهره کسرایی (تارا)

از همین نویسنده : تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟

مهکام مجله اینترنتی اموزش خانواده سبز – بخش آسیبهای اجتماعی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×