"> خدمات و مزایای اینترنت - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خدمات و مزایای اینترنت

آسیب‏های-فردی-و-روان‏شناختی-اینترنت

ویژگی های اینترنت

شبکه جهانی اینترنت دارای خدمات گوناگون و متنوعی می باشد و هر روز نیزبه تعداد خدمات آن افزوده می شود.به همین خاطر توانسته  است در مدت کوتاهی تمام دنیا و جوامع را مجبور به استفاده از خود کند. و هرچه که استفاده از اینترنت بیشتر می شود دایره نفوذ اینترنت و قدرت بلامنازع آن بیشتر نمایان می شود. و در نتیجه چون امکانات اینترنت بیشتر از سایر رسانه ها مانند ماهواره ها می باشد. فرصت برای بسیاری از اقلیت های ضد بشری مانند نژادپرستان ،شیطان پرستان،سکس پرستان، همجنس بازان و … نیز ایجاد شده تا مثلا یک نفر از یک محیط بسیار دور بتواند مفاهیم و مطالب نادرست و نابود کننده فرهنگهای اصیل بشری را در فضای سایبری و اینترنت گسترش دهد.

 می توان گفت که ماهواره و سایر وسایل ارتباط جمعی ابزاری شده اند درخدمت اینترنت . یا به تعبیر دیگر.آنچه خوبان همه دارند اینترنت تنها دارد و بر عكس آنچه بدان همه دارند اینترنت به تنهایی دارد. واین به خاطر ویژگی خاص و خدمات بسیار ارزشمند اینترنت می باشد که متاسفانه گاهی مورد سوء استفاده قرار می گیرد . از محاسن اینترنت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اینترنت ابزار چند رسانه ای

اینترنت هم روزنامه است هم رادیو است وهم تلویزیون است آن هم با امكانات ویژه ایستگاه رادیو وتلویزیون كه نیاز به جا ومكان فیزیكی وكارمند ندارد وهزینه ندارد.

2- تولید و نشر اطلاعات دراینترنت آسان ،کم هزینه، بدون نیاز به مکان وامکانات خاص

امروزه هركس می تواند بایك رایانه ویك خط تلفن وباآشنایی اندك با رایانه یك وبلاگ در اینترنت ایجاد كند وبدون اینكه نیاز به جا ومكان فیزیكی خاصی داشته باشد درفضای سایبر بدون هیچگونه هزینه ای جایی را باآدرس معین برای خود برگزیند. فضای وبلاگ (جایی كه در فضای مجازی برای ارائه مطالب انتخاب می شود) درعین كوچكی به قدری وسیع است كه درهرجای این جهان (اعم ازخشكی ودریا وفضا وحتی كرات دیگر) می توان به راحتی بافشردن چنددكمه وارد آن شده ومحتویات آن رامطالعه ، استماع ویا مشاهده نموده كسی كه جایی رادر فضای سایبر برای خود برمی گزیند می تواند درنقش های مختلف دراین فضا ظاهرشود. به عنوان مثال :  می تواند صاحب امتیاز یك نشریه ودرعین حال مدیرمسئول ،‌سردبیر وخبرنگار ویا تحلیل گر و روزنامه نگار آن نشریه باشد. می توان درعین همه كار بودن یك نشریه به طور هم زمان از وبلاگ خود به عنوان ایستگاه رادیو استفاده كند وبه عنوان مجری،‌گوینده ، تهیه كننده تمام اخبار واطلاعات موردنظر خود رابه صورت صوت دروبلاگ خود انتشار دهد. و در عین حال می تواند از وبلاگ به عنوان ایستگاه تلویزیون استفاده كند همه كاره آن باشد وهمه این كارها را با كمترین هزینه و با صرف مقداری از وقت خود به آسانی انجام دهد. حال در نظرداشته باشید كه اگراین فرد یك فرد مخرب اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی باشد تاچه مقدار می تواند آسیب به خانواده و  جامعه وارد كند.

پیشنهاد مطالعه:  اثرات ماهواره بر زندگی

 3- نشریه ، رادیو و تلویزیون اینترنتی بسیار جذاب تر و دلربا تر می باشند

مطالب و محتوای اینترنت  هرلحظه دراختیار كاربراست وبه كرات می توان یك مطلب را از یك رادیو اینترنتی شنید وازیك تلویزیون دید درحالی كه این امكان در رادیو وتلویزیون سنتی وجود ندارد. مطالب نشریه الكترونیكی (اینترنتی) به هرشكلی وهررنگی قابل ارائه است ومحدودیتی وجود ندارد. نشریه اینترنتی برخلاف نشریه سنتی می تواند هرلحظه مطالبی بیشتر ازلحظه قبل داشته باشد واین موجب جذابیت آن خواهدشد به همین جهت یك كاربر در روز چندمرتبه به یك نشریه اینترنتی مراجعه می كند. ولی نشریه كاغذی پس ازیك مرتبه مطالعه دیگر قابل استفاده نیست.

4- كاربر نشریه و رادیو وتلویزیون اینترنتی  حق انتخاب اخبار و اطلاعات را دارد

كاربررادیو و تلویزیون سنتی گاهی ممكن است ساعتها وقت صرف كند تا رادیو یا تلویزیون مطلب مورد نظر و مورد علاقه او را پخش كند ودرنتیجه مجبور است بسیاری از مطالب را كه علاقه ای به دیدن و شنیدن آنها ندارد ببیند وبشنود تابه مطلب موردنظر برسد. اما كاربر اینترنت ( یا به تعبیر دیگر رادیو و تلویزیون اینترنتی) چون همیشه ودرهمه وقت همه مطالب منتشر شده را در روی سایت دارد هركدام راكه خواست بافشار دادن یك دكمه كامپیوتر انتخاب می كندودرنتیجه كاربر اینترنت برخلاف كاربر رادیو وتلویزیون ناخواسته  هدایت نمی شود وآزاد تر است. دیگران برنامه به اونمی دهند اوخود برنامه را انتخاب می كند و برمی گزیند.

5- كاربر رادیو و تلویزیون و  نشریه اینترنتی (الكترونیكی)  از تنوع بیشتری برخوردار می باشد

تقریبا می دانیم  15تا20 هزار كانال ماهواره قابل پخش در فضای ایران وجود دارد. اما چند وب سایت و وبلاگ در ایران قابل دسترسی می باشد ؟ شاید بیش از صدها میلیون وبلاگ و وب سایت وجود دارد كه به صورت چندرسانه ای (مولتی مدیا) در اختیار كاربران اینترنت هم در ایران و هم در سراسر دنیا در دسترس قرار می گیرد .

پیشنهاد مطالعه:  فرد خودکشی کننده به چه چیزهایی فکر می کند؟

  چه کسی می تواند واقعا بگوید این همه تنوع خوب است یا بد . چیزی که می توان گفت اینست که باید تمام خانواده ها و جوامع بشری بدنبال راههایی باشند تا بتوانند حداکثر استفاده را از مزایای اینترنتی ببرند . و در مقابل نیز در دریای متلاطم وبسایت های مخرب کمترین آسیب ها را ببینند.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×