"> تکنیک‌ها و روش‌هایی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای هجوم به فرهنگ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تکنیک‌ها و روش‌هایی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای هجوم به فرهنگ

مهکام تکنیک‌ها و روش‌هایی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای هجوم به فرهنگ

تکنیک‌ها و روش‌های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان

یکی از آسیب های اجتماعی حال حاظر کشورمان آسیبهای اجتماعی ماهواره ها می باشد. که با شناخت نحوه عمل آنان و اطلاع رسانی در این زمینه و تقویت آداب و رسوم فرهنگی کشور خودمان می توان از مقدار هجمه این شبکه های ماهواره ای کاست. تکنیک‌ها و روش‌هایی که رسانه ها و ماهواره ها و مخصوصا شبکه های ماهواره ای فارسی زبان برای هجوم به عقاید و ارزش های فرهنگی دینی کشور ما بکار می برند. از قرار زیر می باشند:
1- کم‌ارزش‌کردن قیود مذهبی و اجتماعی:

یکی از رویکردهای ماهواره‌های فارسی زبان، بی‌اعتنا و کم‌ارزش‌کردن قیود مذهبی و اجتماعی است، لذا افراد، زمانی بزهکار می‌شوند که نسبت به قیود مذهبی و اجتماعی کم‌اعتنا یا بی‌اعتنا شوند.

2- تصویر‌سازی‌ از واقعیت جعلی برای کودکان و نوجوانان:

در انتخاب فیلم‌های ماهواره‌های فارسی زبان، به جنبه آموزشی، تربیتی، مذهبی و اخلاقی آنها چندان توجه نمی‌شود لذا صحنه‌های جرائم خشن، پرخاشگری، عصیان و قانون‌شکنی را مجسم می‌سازند اما اطفال، نوجوانان و کسانی که آگاهی و تجربه کافی ندارند، آنها را واقعیت می‌پندارند و مظهری از زندگی جدید تصور می‌کنند درصورتی که در بیرون از صحنه‌های تلویزیون و سینما یعنی در جامعه، واقعیت‌ها به کل، متفاوت از موضوع فیلم‌هاست.

3- تغییر ادراک و روان مخاطبان:

تماشای ماهواره‌های فارسی زبان تأثیر اجتناب‌ناپذیری در تمامی گروه‌های سنی به‌ویژه کودکان و نوجوانان بر جای می‌گذارد. بنابراین محتوی این برنامه‌ها بر ادراک و روان مخاطبان و تلقی واقع‌بینانه از آنها برای تأمین «بهداشت روانی» و «تعادل شخصیت» پیامدهای نامطلوبی دارد. کین‌برگ، جرم‌شناس سوئدی می‌گوید: «ماهواره‌ها در تار و پود افراد تلقین‌پذیر برای ارتکاب جرائم نفوذ می‌کنند.»

پیشنهاد مطالعه:  اثرات ماهواره بر زندگی

4- ساده‌سازی‌ و استاندارد‌کردن جرائم و خشونت:

ماهواره‌های فارسی زبان جرائم خشن و رفتار و خشونت‌بار را ساده‌سازی‌ و استاندارد کرده، سپس آنها را به‌عنوان بخشی از آداب و سنن روزمره وارد زندگی بسیاری از خانواده‌ها می‌کنند.

5- ارائه روش‌های حل مسائل غلط:

چون بعضی از مخاطبان، روابط متقابل شخصیت‌های فیلم‌ها و روش‌های حل مسائل مشاهده شده در ماهواره‌ها را تقلید می‌کنند، بنابراین نمونه‌ها از رفتارهای نامناسب اجتماعی، بر افکار عمومی رسوخ کرده و آن را به شکلی به سمت گزینش رفتار و افکار غلط می‌کشاند.

6- عادی نشان دادن گناه و جرم در خانواده:

ماهواره‌ها با نشان دادن بزه، جرم و جنایت بین افراد خانواده (در سریال‌ها و فیلم‌ها) مخصوصا منسوب به والدین، موجب جابه‌جایی در الگوپذیری جوانان شده لذا باعث گسست در پیوندهای خانوادگی می‌شوند.

7- آموزش جرائم:

ماهواره‌ها فنون ارتکاب جرائم را آموزش می‌دهند، جرائم را مهیج و لذت‌بخش جلوه داد، ارضا‌شدن آنی را ترویج می‌دهند و فرد را به همانند‌سازی‌ با مجرم ترغیب می‌کنند.

8- ایجاد تقابل میان هنجار‌های رسمی و تمایلات کاذب:

فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای میان هنجار‌های رسمی و تمایلات کاذب یک رویارویی در مقابل هم قرار داده که در نهایت تمایلات کاذب موفقیت و پیروزی را به‌دست می‌آورد و شاخص‌های هنجارهای رسمی را منجر به شکست نمایش می‌دهد.

9- تبلیغ سبک و الگوی زندگی نادرست:

با به نمایش گذاشتن شبکه‌های خشونت‌بار و پر جرم در سیستم‌های خانوادگی، سبک و الگوی زندگی نادرست در دنیای مدرن را اشاعه و تبلیغ می‌کنند (مانند ترویج استفاده از مشروبات الکلی و موسیقی‌های منحط و رفتار آنان پس از مصرف).

پیشنهاد مطالعه:  تعریف آسیب های اجتماعی نوپدید چیست ؟

10- فرهنگسازی‌ خشونت و جرائم:

قرار گرفتن در معرض وحشت و خشونت از خردسالی آغاز می‌شود و در طول زندگی ادامه می‌یابد. فرهنگ جدید از صحنه‌های خشونت و وحشت تولید شده توسط ماهواره‌ها اشباع شده است و این امری است که به‌سرعت ناباورانه‌ای به‌عنوان بخشی از فرهنگ به جامعه و جوانان عرضه می‌شود و امنیت جامعه را تهدید کرده و به خطر می‌اندازد.

11- فیلم  و سریال های زیبا و جذاب :

فیلم و سریال های دنباله دار و جذاب برای مخاطب عام که می تواند ساعت ها افراد از هر سنی را به خود جذب کند تا جایی که بسیاری بخاطر دیدن قسمتی از سریالی کارهای مهم زندگی خود را نیز انجام نمی دهند.

12- استفاده از زبان فارسی :

استفاده از زبان فارسی یکی از دیگر عوامل جذاب برای سریال ها و فیلمهای خارجی با محتوا های ضد فرهنگی در لوای یک محتوای ظاهرا سالم می باشد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×