"> تکالیف درسی دانش آموزان با نگاهی نو - حسن رامشینی مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تکالیف درسی دانش آموزان با نگاهی نو – حسن رامشینی

تکالیف درسی دانش آموزان با نگاهی نو

تکالیف درسی ، تکلیف مدرسه ، مشق شب یا به انگلیسی (Homework) اصطلاحاتی است که با آن آشنا هستیم .

اما موضوعی که در این مطلب می خواهیم به آن بپردازیم این است که همه به عنوان پدر و مادر و یا معلم و آموزگار نگاهی عمیق تر به تاثیرات مثبت تکالیف درسی دانش آموزان داشته باشیم.

 

می خواهیم بعد از مطالعه این مطلب :

 

اولا بفهمیم که تکلیف درسی چیست ؟

 

ثانیا فواید و نکات مثبت نهفته در تکالیف درسی را بشناسیم .

 

ثالثا نگاهی تازه و عمیق تر به مقوله تکالیف درسی دانش آموزان پیدا کنیم تا بتوانیم در مواجه با تکالیف درسی فرزندانمان بهتر و موثرتر قدم برداریم .

 

تکالیف درسی دانش آموزان با نگاهی نو - حسن رامشینی-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

تکالیف درسی دانش آموزان با نگاهی نو – حسن رامشینی-مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده

تکلیف درسی چیست ؟

وظیفه ای که معلم تحت شرایط و ضوابطی ، مشخص می کند تا دانش آموز بعد از ساعت مدرسه به منظور تعمیق ، تثبیت و ایجاد یادگیری انجام دهد ، تکلیف درسی می گویند. (حسن رامشینی)

معنی کلمه تکلیف چیست ؟
تکلیف در لغت عبارت است از  :

(( بار کردن ، به گردن گذاشتن ،  کاری سخت و شاق را به عهده ی کسی گذاشتن ، وظیفه ای که باید انجام شود )).

در اصطلاح عبارت است از آن دسته از فعالیت های هدف داری که با نظر گسترش توجه دانش آموزان  برای تثبیت  یادگیری و شکوفا شدن استعدادهای درونی  آنان داده می شود .

تکلیف درسی خوب است یا بد ؟

همانطور که آقای هریس کوپر در کتاب چالش مشق شب بیان می کنند :

پیشنهاد مطالعه:  درس خواندن با تمرکز فکر و بدون حواسپرتی - مهارت های تحصیلی

درباره اینکه ارزش مشق شب یا تکلیف درسی چه مقدار هست و یا اصلا باید تکلیف درسی به دانش آموز داده شود یا خیر مباحث و تحقیقات بسیاری در جهان انجام شده است .

عده ای معتقد هستند که تکلیف درسی بر یادگیری مفید است و تاثیر مثبت دارد و باید باشد . در مقابل هم عده ای منکر تاثیر مثبت تکالیف درسی دانش آموزان می شوند و اصلا آنرا مضر هم می دانند.

اما آنچه که باید به آن توجه شود این است که حتی آقای کوپر هم بعد از مطالعه تحقیقات موافق و مخالف در زمینه تکلیف درسی به اهمیت و تاثیر مثبت تکلیف درسی اذعان می کنند.

از طرفی هم بسیاری از تحقیقاتی که با انجام تکلیف درسی در خانه مخالف هستند شاید به این خاطر باشد که دانش آموزان در بسیاری از کشورهای دنیا ساعات بسیار طولانی تر از دانش آموزان ایرانی در مدرسه حضور دارند (حدود دو شیفت صبح و بعدالظهر ) .

من هم به عنوان مشاور تحصیلی در مدرسه به صورت تجربی متوجه شده ام که دانش آموزان زمانی که به درستی و با دقت تکالیف درسی مدرسه را انجام می دهند عملکرد و یادگیری بهتری در مدرسه دارند و با انجام صحیح تکلیف درسی موجبات پیشرفت تحصیلی خود را فراهم می نمایند.

نگاهی نو به تکالیف درسی

به طور ساده تمام والدین فکر می کنند که تکلیف درسی برای بهبود وضعیت دانش آموز در دروس است و موجب موفقیت در تحصیل می شود .

این کاملا درست می باشد اما تکالیف درسی و چگونگی انجام تکلیف درسی موضوعی فراتر از آنچیزی هست که ما فکر می کنیم .

پیشنهاد مطالعه:  قانون پارکینسون

تکلیف درسی یعنی پیشرفت و موفقیت تحصیلی

دانش آموزان موفق در تحصیل و درس خواندن کسانی هستند که مشق شب یا تکالیف درسی شان را بدرستی انجام می دهند.

هرچند که دانش آموزانی را نیز دیده ام که در دوره ابتدایی حتی بدون انجام تکالیف درسی ظاهرا ، جزو بهترین دانش آموزان بوده اند .

تعدادی از این دانش آموزان به ظاهر موفق حتی در دوره راهنمایی یا مقطع اول دوره متوسطه نیز حتی جزو بهترین ها هستند .

عده بسیار کمی از این دانش آموزان به ظاهر موفق را دبیرستان یا دوره متوسطه دوم دیده ام که بازهم بدون انجام درست تکالیف درسی جزو شاگردان برتر بوده اند.

اما اگر این دانش آموزان تکلیف درسی شان را بدرستی انجام می دادند جزو نوابغ روزگار می شدند. ولی افسوس …

 

تکلیف درسی یعنی مسئولیت پذیری در زندگی

 

کودک و نوجوان ما باید بفهمد که هرکسی در زندگی کار و مسئولیتی دارد . پدر و مادر هر کدام در زندگی وظایفی دارند و فرزندان خانواده نیز مسئولیتی به عهده دارند و آن انجام صحیح و درست تکالیف درسی است.

کودک باید یاد بگیرد که در هر زمانی مسئولیت محوله را به خوبی انجام دهد . در حال حاضر انجام تکالیف درسی مدرسه در آینده مسئولیت های خطیر اجتماعی و خانوادگی .

 

تکلیف درسی یعنی اعتماد به نفس در زندگی

وقتی که از همان ابتدا به انجام تکالیف درسی بهای لازم در خانواده داده می شود. با انجام به موقع و منظم تکالیف درسی اعتماد به نفس کودکان نیز رشد می کند .

 

تکلیف درسی یعنی سخت کوشی برای موفقیت

پیشنهاد مطالعه:  چند نکته پیرامون درس خواندن صحیح

سخت کوشی و مبارزه با تنبلی راهیست که افراد موفق در زندگی برگزیده اند . انجام به موقع و درست تکلیف درسی تمرینی مهم و لازم برای تبدیل شدن فرزندان ما به افراد نمونه و موفق در جامعه می باشد.

 

تکلیف درسی یعنی برنامه ریزی

برنامه ریزی در زندگی یعنی اینکه چه کارهایی باید انجام دهیم تا به موفقیت برسیم . تکلیف درسی به دانش آموزان می آموزد برای موفقیت باید همواره برنامه ریزی داشته باشند.

 

تکلیف درسی یعنی تقویت حافظه

بسیاری از تکالیف درسی بر مبنای تقویت حافظه می باشد. یک اصل کلی در تقویت حافظه این است که تا جایی که می توانید از حافظه کار بکشید تا حافظه تان تقویت شود.

برای تقویت حافظه می توانید به تکنیک های تقویت حافظه دکتر سیدا استفاده کنید.

 

تکلیف درسی یعنی رشد توانایی های ذهنی و بدنی

در زمان انجام تکالیف درسی قوای ذهنی و فکری و حتی قوای بدنی به فعالیت وادار می شوند که از این طریق به رشد بیشتر توانایی های ذهنی و فکری منجر می شوند.

 

تکلیف درسی یعنی آینده نگری

آینده نگری یعنی رنج و زحمت انجام تکلیف درسی را الان به جان بخریم تا در آینده از ثمرات و فوایدش بهره مند شویم.

 

تکلیف درسی یا مشق شب یعنی …  

نویسنده : حسن رامشینی مشاور تحصیلی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده – مهارت های تحصیلی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×