"> تغذیه سالم-تحقیقات درباره مصرف نمک و بیماری های قلبی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تغذیه سالم-تحقیقات درباره مصرف نمک و بیماری های قلبی

مهکام-تغذیه سالم-تحقیقات درباره مصرف نمک و بیماری های قلبی

مهکام-تغذیه سالم-تحقیقات درباره مصرف نمک و بیماری های قلبی

مقدار مصرف روزانه نمک چقدر است ؟

داشتن خانواده ای سالم یکی از نعمت های بسیار گرانبهای خداوند است که تا زمانی که بیماری در یکی از افراد خانواده بروز نکند . شاید بسیاری از ما ها قدر داشتن خانواده سالم را ندانیم . یکی از مواردی که به جهت سلامت خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد تغذیه سالم و مقدار مصرف روزانه نمک می باشد. که این امر مخصوصا برای مادر های خانواده های ایرانی لزوم توجه بیشتری دارد. چرا که معمولا مادرها و زنان ایرانی در منزل به طبخ غذا برای همسر و فرزندانشان می پردازند. پس پیش به سوی خانواده برتر در سلامت توجه کنید :

از نظر سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) مقدار مصرف روزانه نمک برای هر فرد حداکثر پنج گرم می باشد اما یک مطالعه جهانی  مشخص کرد که 2/99 درصد مردم دنیا بیش از حد مجاز سازمان بهداشت جهانی نمک مصرف می کنند . مصرف بیش از حد مجاز نمک موجب بروز بیماری های مختلف به ویژه بیماری های قلبی و عروقی در افراد می شود.

این مطالعه در سال های 1990 تا 2010 میلادی با هدایت و سرپرستی دکتر داریوش مظفریان پزشک ایرانی الاصل شاغل در دانشگاه هاروارد انجام شده است .

در این تحقیق جمعی از دانشمندان دانشگاه کمبریج و دانشکده پزشکی هاروارد نیز وی را همراهی می کردند .

نتایج این تحقیق نشان می دهد در حال حاضر میزان مصرف نمک برای هر فرد در برخی از کشورهای دنیا بیش از 10 گرم در روز است یعنی بیش از چهار گرم سدیم در شبانه روز به بدن افراد وارد می شود.

پیشنهاد مطالعه:  بی اشتها بودن کودکان

دکتر مظفریان در این مورد گفت : براساس نتایج این مطالعه بیش از 99 درصد مردم بیش از حد توصیه شده یعنی دو گرم سدیم در شبانه روز نمک مصرف می کنند. از این رو به منظور کاهش میزان مصرف سدیم به سیاست های موثری در سطح دولتها و همکاری دولت ها با صنایع نیاز است.

همچنین این مطالعه نشان داد که بیشترین میزان مصرف نمک در آسیای مرکزی و شرقی، اروپای شرقی و خاورمیانه مشاهده می شود و دقیقا در کشورهای همین مناطق جهان بیشترین موارد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مشاهده می شود.

مصرف زیاد نمک موجب ابتلا به شماری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی ، سنگ کلیه و پوکی استخوان می شود.

مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد نمک ، کلسیم را از استخوان ها می گیرد و باعث دفع آن از ادرار می شود.

پزشکان توصیه می کنند که مردم برای کاهش خطر پوکی استخوان مصرف نمک را کم کنند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی – عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و … نیز بر سلامت دارند.

نیاز انسان به نمک به طور روزانه کمتر از 6 گرم است اما متاسفانه در بسیاری از جوامع شهری نمک بیشتری مصرف می شود چرا که به غذاهایی همچون فست فود ها مقدار زیادی نمک افزوده می شود.

پیشنهاد مطالعه:  اصول تغذیه کودک

با توجه به رواج مصرف این غذاها در جوامع شهری افراد روزانه 2 تا 3 برابر بیش از حد مجاز نمک مصرف می کنند که این میزان گاهی به 20 تا 30 گرم می رسد.
مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده فرزندپروری همسرداری

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×