"> تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده : طاهره کسرایی (تارا) - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده : طاهره کسرایی (تارا)

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده  طاهره کسرایی-تارا

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده طاهره کسرایی-تارا

آسیب های اجتماعی چیست ؟

با سلام و درود خدمت خوانندگان محترم بخش آسیبهای اجتماعی سایت وزین مهکام

برای آغاز سلسله مباحثی در زمینه آسیبهای اجتماعی سعی می کنیم به تعریفی ساده از آسیبهای اجتماعی و انحرافات دست پیدا کنیم .

انحرافات و آسیب های اجتماعی از معضلات بزرگ تاریخ بشر محسوب می شوند و در طول زمان همیشه این معضلات و درگیری ها کم و زیاد وجود داشته است .

با تحولات سریع و بزرگی که در عصر جدید در همه عرصه ها بوجود آمده است شاهد انحرافات و آسیبهای جدیدتری نیز هستیم پس نگاهی دقیق به این موضوع برای شناخت دقیق مسائل و رابطه آنها از ضروریات است .

نظریات متعددی در زمینه آسیب ها و انحرافات اجتماعی وجود دارد و هر کدام پوشش دهنده بخشی از واقعیت موجودند پس میتوان گفت همه علمی و صحیح می باشند .پدیده انحراف یا آسیب یک پدیده چند بعدی و چند وجهی می باشد و با استفاده از نظریه هایی که هرکدام بخشی از واقعیت پدیده هستند می توان به تحلیل پدیده ها دست یافت اما تا زمانی که اراده ای جدی برای حل معضلات و آسیبهای اجتماعی وجود نداشته باشد تحقیقات و تعریفات نقشی در کاهش آسیبها نخواهند داشت .

با توجه به اینکه آسیب شناسی اجتماعی به بررسی انواع مشکلات مطرح در سطح جامعه می پردازد علل متفاوت را از دریچه های مختلف فردی و اجتماعی و سیاسی و … باید مورد بررسی قرار دهد .

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟

در کل باید گفت آسیب اجتماعی به هرنوع رفتار فردی یا اجتماعی گفته می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد کلی رفتار اجتماعی در عرف و قانون جامعه رسمی و غیر رسمی جامعه مورد تایید نباشد و اگر بروز پیدا کند فرد یا جمعی که اصول و قوانین را شکسنه مجرم و منحرف محسوب می شود و همین امر سبب بروز پنهان کاری در این دسته از افراد می گردد .

پیشنهاد مطالعه:  ازدواج سفید یا ازدواج سیاه یا ازدواج بی مسئولیت

از آنجا که در بحث از همه مشکلات پیشگیری مهمتر از درمان است چه باید کردها بسیار مهم به نظر می رسند .

در انتها پس هرچه در جامعه انحراف ،کجروی ،هنجارشکنی و یا جرم محسوب شود در حوزه آسیب های اجتماعی قرار میگیرد .در مباحث آینده با فهرستی کلی از آسیبهای اجتماعی به شرح هر آسیب و بررسی آن برای شناخت بیشتر اقدام خواهیم کرد .با این پیش فرض که دانستن و آگاهی طی نیمی از راه برای پیشگیری است .

همراهان گرامی با شعر زیبایی از ابن یمین به خدا میسپارمتان .

آن کس که بداند و بداند که بداند                 اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

آن کس که بداند و نداند که بداند               بیدار کنیدش که بسی خفته نماند

آن کس که نداند و بداند که نداند                 لنگان خرک خویش به منزل برساند

آن کس که نداند و نداند که نداند                 در   جهل   مرکب   ابدالدهر بماند

 نویسنده : طاهره کسرایی (تارا)

خرداد 93

با استفاده از مقدمه ای بر آسیب شناسی اجتماعی در ایران (سلسله مباحث سخنرانی از گروه علمی –تخصصی آسیب ها و مسایل اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران ،اردیبهشت 1385)

ادامه مطلب – دسته بندی آسیب های اجتماعی

 مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×