"> تشابه تحصیلی و طبقاتی دختر و پسر پیش از ازدواج - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تشابه تحصیلی و طبقاتی دختر و پسر پیش از ازدواج

مهکام-تشابه تحصیلی و طبقاتی دختر و پسر پیش از ازدواج

مهکام-تشابه تحصیلی و طبقاتی دختر و پسر پیش از ازدواج

تشابه تحصیلی و طبقاتی در ازدواج

تشابه تحصیلی و تشابه طبقاتی دختر و پسر پیش از ازدواج نیز یکی دیگر از معیارهایی می باشد که هر جوان دم بختی باید به آن توجه کند . چرا که سعادت و خوشبختی زندگی زناشویی به مقدار زیادی بستگی به موضوع های کوچک دارد، بدین معنی که عادات کوچک و به نظر ناچیز شخص، ممکن است باعث عصبانیت و آزردگی همسرش شود.
این عادات، به ویژه زمانی جلب توجه می کند که زن و مرد از لحاظ تحصیل و محیط با یکدیگر تفاوت کلی داشته باشند.
مثلاً دختر تحصیل کرده که در خانواده ی متمکن و مؤدبی پرورش یافته ممکن است نسبت به شوهر خود که دارای آداب و معاشرت خاص طبقه ی پایین اجتماع است، احساس شرم و عصبانیت کند. اگر شوهر این خانم مثلاً در مهمانی رسمی با دست غذا بخورد و یا به صورت اصلاح نکرده به آنجا رود و یا اینکه در مکالمه از جملات و کلمات عامیانه و غلط استفاده کند، امکان دارد که خانم مذکور از این موضوع احساس حقارت و شرمندگی کند و نسبت به شوهرش متنفر و خشمگین شود.
از سوی دیگر شوهر نیز از اینکه زنش دایماً سعی دارد روش او را تصحیح نماید و به اصطلاح به او بزرگی کند، آزرده خواهد شد.
روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که تفاوت میان سطح تحصیلی و طبقاتی یکی از عوامل بسیار مهم اختلافات خانوادگی است. این امر مسلم است که دختر زیبای کارگر کارخانه اگر به ازدواج شخص سرشناس و متمولی درآید دچار مشکلات فراوانی خواهد شد و همین امکان خوشبختی و سعادت زناشویی او را کم خواهد کرد.
اگرچه شباهت درجه ی هوش زن و مرد در سعادت زناشویی مهمتر از مقدار تحصیل است ولی تحقیقات دامنه دار در این مورد نشان می دهد که مدارج تحصیلی نیز در خوشبختی خانوادگی بسیار مؤثر است، زیرا مقدار تحصیل معمولاً به مقام اجتماعی شخص بستگی دارد. بنابراین اگر یک عضو خانواده، فارغ التحصیل دانشگاه است ولی دیگری تحصیلات ابتدایی دارد ممکن است سبب ایجاد احساس حقارت و آزردگی شود. این موضوع به ویژه در مورد مردی که همسر او تحصیلات عالی تری دارد صدق می کند، زیرا در این صورت شوهر ممکن است زن خود را برتر احساس نماید و زن نیز به دوستان خود که دارای شوهران تحصیل کرده اند رشک ببرد.
البته امکان دارد که در عین اختلاف تحصیلی، زناشویی سعادتمندانه ای هم وجود داشته باشد، ولی بهتر است از ازدواجی که در آن اختلاف تحصیلی خیلی زیاد است برحذر باشیم، زیرا هرچه زن و شوهر از جهات مختلف به هم شباهت بیشتری داشته باشند امکان خوشبختی و سعادتمندی ایشان، افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد مطالعه:  تست قبل از ازدواج برای انتخاب همسر بهتر

ادامه دارد …

برگرفته از کتاب بهداشت روانی، دکتر سعید شاملو، انتشارات رشد، ص ۶۴ و ۶۵

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده و همسرداری

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×