"> انواع خلق و خوی کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

انواع خلق و خوی کودکان

تعداد زیادی از دانشمندان، مطالعه در زمینه خلق و خوی کودکان را دنبال کردند، تا نشان دهند که رشد و سلامتی فرزندان توسط خلق وخو تحت تاثیر قرار میگیرد.

احتمالا شنیده اید که برای توصیف کودکان از عباراتی مانند: لجباز، خجالتی، آسان گیر، سخت گیر و… استفاده می شود.

فقط خلق و خوی کودک تان را بشناسید

هر یک از این انواع خلق و خوی کودکان هیچ کدام به معنای بد یا خوب بودن نیست و هدف ما این است که با توجه به این نوشته کودکتون رو بهتر بشناسید و انتظارات واقع بینانه تری ازش داشته باشین.

هیچوقت سعی نکنید کودکتان را کاملا عوض کنید به طور مثال کودکی که پر انرژی است، این یک ویژگی ذاتی اوست.

شما باید به این تفاوت فردی کودکتان احترام بگذارید و دائم او را با خواهر و برادرهایش و با فلان فامیل و … مقایسه نکنید که:

تو چرا انقدر پر جنب و جوشی؟! یه دقیقه آروم بگیر بچه!

و در ضمن این مساله رو هم بگم که اگر خودتون یا معلم فرزندتون حس کردید فرزندتون ویژگی های غیرعادی داره به طور مثال عدم تمرکز حواس، جنب و جوش بیش از حد و …

لطفا بدون هیچگونه برچسب زدنی کودکتون رو نزد یک روانشناس و مشاور کودک ببرین تا اون با توجه به مصاحبه و ارزیابی بالینی تشخیص بده و برنامه ی درمانی براش اجرا کند.

انواع خلق و خوی کودکان

خلق و خوی کودکان
خلق و خو

1.میزان فعالیت

کم انرژی یا پر انرژی بودن یکی دیگر از انواع خلق و خوی کودکان

کودکی که جنب و جوش کم تری دارد باعث میشود که او در انجام دادن تکالیف با مشکل روبه رو شود ولی کودک پر جنب و جوش ممکن است نسبت به فعالیت ها بی انگیزه باشند.

پیشنهاد مطالعه:  کتاب برای کودکان

در مدرسه کودک پر جنب و جوش است و هنگامی که باید مدت طولانی بی حرکت باقی بماند٬ بسیار تلاش می کند تا آن وضعیت را تحمل کند.

ناآرامی و بیقراری او ممکن است فعالیت کلاس را مختل کند یا باعث شود که او در انجام دادن تکالیف با مشکل روبه رو شود. این انرژی میتواند بسیار مفید واقع شود٬ اگر بتوانیم آن را در جهت مثبت به کار بگیریم.

بر خلاف کودک پر جنب و جوش، کودکانی هستند که میزان فعالیت پائینی دارند با آن که خود را با فعالیتهای مدرسه وفق می دهند٬ ممکن است نسبت به فعالیت ها بی انگیزه باشند.

کودکان با فعالیت کمتر٬ آهسته تر حرکت می کنند و ترجیح می دهند وقتشان را با کارهای غیرفعالی چون رنگ آمیزی٬ بازی بی سروصدا با اسباب بازی و تماشای تلویزیون و بازیهای رایانه ای بگذرانند.

2.حساسیت یا آستانه حسی

کودک از تغییرات محیط چقدر احساس نگرانی می کند. (میزان حساسیت لامسه٬ چشایی٬ بویایی٬ شنوایی و بینایی کودک).

کودکان حساس به محیط اطراف آگاهی دارند و امکان دارد به شیوه های گوناگون ارتباط خود را با فعالیت قطع کنند.

لباس ممکن است ایجاد خارش کند٬ صدا ممکن است باعث حواسپرتی شود یا صندلی ممکن است سفت و زمخت باشد.

اغلب این کودکان نسبت به دیگر احساسات و افکار٬ هوشیاری بالاتری نسبت به دیگران دارند.

کودکان با آستانه حساسیت کم ممکن است به آسانی حواس شان پرت نشود و بر روی عملکرد تحصیلی آنها تأثیر بگذارد.

این کودکان نسبت به حساسیت های محیطی صبورتر هستند٬ ولی ممکن است به علائم هشداردهنده٬ همچون زنگ مدرسه یا آژیر اعلام حریق دیرتر پاسخ دهند.

پیشنهاد مطالعه:  پرتاب اشیاء توسط كودكان - دکتر هلاکویی

3.قانون مندی (نظم پذیری )

قابل پیش بینی بودن اعمال کودک به سبب فعالیتهای عادی (مانند بیداری٬ گرسنگی و خسته شدن) روزانه.

کودکان قانونمند از کلاس ساختارمند لذت می برند٬ ولی ممکن است به دلیل تغییر در برنامه روزانه کلاس٬ مانند: برنامه بازدید دچار مشکل شوند.

از طرف دیگر٬ کودکان با نظم پذیری کم ممکن است با برنامه های مدرسه مشکل داشته باشند و باعث اختلال در کلاس شوند.

با این حال٬ اگر برنامه مطابق روال عادی نباشد٬ آنها کمتر دردسر ساز خواهند بود.

4.تمایل نشان دادن یا کناره گیری نسبت به فعالیت جدید

واکنش اولیه نسبت به وضعیت جدید

کودکان جسور تجربیات جدید را جذاب می دانند و بی درنگ مایل به تجربه کردن هستند. ولی کودکانی هم هستند که پیش از درگیری با شخص یا فعالیت جدید٬بیشتر مردد هستند و ترجیح میدهند بی میلی نشان دهند و تنها مراقب اوضاع باشند.

البته با این کار ممکن است تجربیات جدید را از دست بدهند. به هر حال٬ میزان هوشیاری طبیعی باعث کاهش خطر پذیری در رفتارهای خطرناک می شود.

ادامه مطلب انواع خلق وخوی کودکان لطفا کلیک کنید.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×