"> آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان

آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان

آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان

آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان

آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان

در دنیای امروز که هر روز اینترنت و فضای مجازی جای بیشتری در زندگی بشری باز می کند دیری نخواهد پایید که در آینده ای نه چندان دور زندگی بدون اینترنت ، تکنولوژی های مرتبط به آن و وسایل دیجیتالی هوشمند مقدور نخواهد بود .

پس کاملا مبرهن است که والدین باید بچه های خود را برای چنین سبک زندگی آماده و تربیت کنند.چرا که استفاده از دنیای مجازی و تکنولوژی امری اجتناب‌ناپذیر است. این امر دو روی یک سکه می باشد از یک طرف استفاده از این تکنولوژی ها باعث کمک و راحتی زندگی و از طرفی دارای خطرهای بیشماری نیز می باشد.

بنابراین والدین باید بدانند که تنها راه‌حل برای حفاظت از کودکان و نوجوانان عزیزشان در برابر خطر های احتمالی، تجهیز فرزندان به دانش در این زمینه است. چیزی که از آن با نام هوش دیجیتال (Digital intelligence) یا (DQ) نام برده می‌شود.mehcom.com

می توانید از مجموعه مطالب چه چیزهایی به بچه ها یاد بدهیم ؟ استفاده نمایید.

هوش دیجیتال یا (DQ) چیست ؟

هوش دیجیتال مجموعه‌ای از توانایی‌های اجتماعی، روانی و تشخیصی است که افراد را قادر به رویارویی با چالش‌ها و انطباق با نیازهای زندگی دیجیتال می‌سازد. این توانایی‌ها به هشت حوزه به هم‌پیوسته و گسترده تقسیم می‌شود.

mehcom.com

1- هویت دیجیتال (Digital identity) :

هویت در دنیای مجازی مفهومی متفاوت با دنیای حقیقی است. یک فرد می‌تواند یک یا چند شخصیت را به ‌صورت ناشناخته (Unknown) در دنیای مجازی ایجاد کند و برای مدتی با آن ها فعالیت کند و یا بلا استفاده بگذارد و یا حتی آن را بعد از مدتی از بین ببرد بدون اینکه کسی از هویت اصلی آن فرد مطلع شود. این توانایی دربردارنده آگاهی‌های لازم جهت مدیریت و آگاهی از حضور شخص در فضای مجازی و تأثیرات ناشی از آن در کوتاه‌مدت و درازمدت است.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه به فرزندم بیاموزم از خود دفاع کند ؟

2- مصرف دیجیتال (Digital use) :

مصرف دیجیتال به مدت‌ زمان استفاده از رسانه های دیجیتالی، سلامت و مشارکت در جامعه دیجیتالی تقسیم‌بندی می‌شود. مصرف دیجیتال توانایی استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی و رسانه‌ای، ازجمله کنترل استفاده از آنان به‌منظور دستیابی به یک تعادل مناسب مابین زندگی مجازی و حقیقی است.

3- ایمنی دیجیتال (Digital safety) :

در فضای مجازی همواره وضعیت های خطرآفرین بسیاری همچون آزار و اذیت های سایبری، دروغ و شایعات، افراط‌ گرایی در زمینه های مختلف، محتوای غیراخلاقی، ترسناک، خشونت‌آمیز و … وجود دارد. ایمنی دیجیتال توانایی مدیریت وضعیت های مختلف مربوط به فضای مجازی و همچنین محتوای مشکل‌ساز و درنهایت جلوگیری از وقوع آنان و محدود کردن این وقایع خطرات را شامل می‌شود.

4- امنیت دیجیتال (Digital security) :

همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر امنیت بوده است. در دنیای دیجیتال این مفهوم از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. امنیت دیجیتال عبارت است از توانایی شناسایی تهدید و خطرهای فضای سایبری همچون هک شدن، کلاه‌برداری، نرم‌افزار مخرب و… جهت استفاده از ابزارهای مناسب امنیتی حفظ دیتا. در این بخش محافظت از رمزهای عبور، امنیت اینترنت و امنیت موبایل و اطلاعات شخصی موجود در آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.

mehcom.com

5- هوش هیجانی دیجیتال (Digital emotional intelligence) :

توانایی ابراز همدلی و همدردی با ایجاد روابط مناسب با دیگر افراد در فضای مجازی، هوش هیجانی دیجیتال می نامند. آگاهی اجتماعی و عاطفی، آگاهی از مقررات و هم دلی در این بخش قرار می‌گیرند.

6- ارتباطات دیجیتال (Digital communication) :

مهارت‌های ارتباطی میان موجودات به خصوص میان انسان ها در همه جای دنیا اعم از مجازی و حقیقی، بسیار حائز اهمیت است. ارتباط دیجیتال به معنای توانایی برقراری ارتباط، همکاری و همدلی با دیگران در جهت استفاده از فناوری‌های دیجیتال و رسانه‌ای است.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا 20 سالگی

7- سواد دیجیتال (Digital literacy) :

مهارت در تفکر منطقی، توانایی دریافتن اطلاعات مناسب، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، به‌کارگیری مهارت تفکر نقادانه، اشتراک‌گذاری، جستجو و ایجاد محتوا. ضعف در تفکر نقادانه می‌تواند باعث شود که شما سریع‌تر، در دام اطلاعات نامناسب و گمراه‌کننده گرفتار شوید این موضوع باعث می شود تحلیل‌ها و درک شما از محیط اطراف، تضعیف شود.

8- حقوق دیجیتال (Digital rights) :

مفاهیمی مانند حریم خصوصی، مالکیت معنوی، حق کپی رایت و آزادی بیان در دنیای دیجیتالی از اهمیت به سزایی برخوردار است که از حقوق کاربران دنیای دیجیتال محسوب می‌شود. حقوق دیجیتال به معنای درک این مفاهیم و احترام به حقوق فردی و قانونی کاربران دنیای دیجیتال است.

از شما دعوت می کنیم تا مطلب چگونه به کودکانمان آرامش داشتن را بیاموزیم ؟ را نیز مطالعه نمایید.

نتیجه گیری از مبحث آموزش دانش هوش دیجیتال به کودکان و نوجوانان:

استفاده فراگیر از اینترنت و تغییراتی که دنیای دیجیتال در جهان به وجود آورده، یکی از مهم ترین افرادی که تحت تأثیر این تغییرات قرار دارند، کودکان و نوجوانان هستند.

هوش دیجیتال یکی از دانش‌هایی است که با آموزش آن به کودکان و نوجوانان، می توان آنان را در برابر این تغییرات و خطرات احتمالی ناشی از استفاده از اینترنت و دنیای هوشمند دیجیتالی، محافظت کرد.

ضمن این که ارزش‌های انسانی مانند احترام، هم اندیشی، تدبیر و دوراندیشی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود تا آنان استفاده صحیح از فناوری را یاد بگیرند و مسئولیت پذیر باشند.

در واقع نهادینه کردن هوش دیجیتال در ارزش‌های انسانی موجب می‌شود تا به‌جای تحت کنترل مستقیم قرار دادن کودکان و نوجوانان در دنیای دیجیتال، این کودکان و نوجوانان شما باشند تا آن را تحت اختیار خود قرار ‌می دهند.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش خود مراقبتی به کودکان - فرزندپروری موفق

منبع : kidsone.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×