"> آسیب های اجتماعی نوپدید چت کردن در اتاق گفتگو و اینترنت - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آسیب های اجتماعی نوپدید چت کردن در اتاق گفتگو و اینترنت

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده-آسیب های اجتماعی نوپدید چت کردن و اتاق گفتگو و اینترنت

آسیب های اجتماعی نوپدید 

بررسی چت کردن-گفتگوی اینترنتی

چت کردن یا گفتگوی اینترنتی یکی از آسیب های اجتماعی نو پدید می باشد. که در حال حاضر بیشترین کاربران و استفاده کنندگان از اتاق های چت در ایران جوانان و نوجوانان در محدوده 15 تا 30 سال می باشند.

چت کردن یا گفتگوی اینترنتی یکی از آسیب های اجتماعی نو پدید می باشد. که در حال حاضر بیشترین کاربران و استفاده کنندگان از اتاق های چت یا چت روم ها در ایران جوانان و نوجوانان در محدوده 15 تا 30 سال می باشند.
آسیب های اجتماعی  در از دیرباز تا این دوران در شکل و شمائل مختلف و متفاوت همیشه بوده و خواهد بود و برخورد با آنها هم در جوامع گوناگون  متفاوت بوده است. اما یکی از بنیادی ترین مسأله در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی، توجه به موضوع فرهنگ جوامع و بومی سازی شیوه های اتخاذ شده در تمامی عرصه هاست. یکی از راههای موثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور ما هم توجه به آموزه های دینی در این مورد می باشد که در نوشتار ذیل سعی شده از این منظر آسییب های اجتماعی تعریف شود و راههای پیشگیری از شیوع آنها به بحث گذارده شود.
اما باید توجه داشت که آسیب های اجتماعی رابطه تنگاتنگی با مسائل اجتماعی داشته و مسائل اجتماعی بسترساز آسیب های اجتماعی محسوب می شوند. در توضیح مطلب باید گفت که هر آسیبی یک مسأله اجتماعی تلقی می شود اما لزوما هر مسأله اجتماعی آسیب محسوب نمی شود. مثلا طلاق یا افزایش سن ازدواج، تجرد یا بیکاری لزوما آسیب اجتماعی نیست اما یک مسئله اجتماعی است

پیشنهاد مطالعه:  انواع آسیب های ناشی از اینترنت

1 – بررسی آسیب اجتماعی چت کردن در اینترنت  

یکی از آسیب های اجتماعی پنهان، در جامعه ی ما تبلیغاتی است که از طریق چت کردن ارائه می کنند، و اغلب مسائل جنسی است ، که بر خلاف عرف جامعه ما است، و باعث آسیب به جامعه، رفتار و فرهنگ جوانان ما می شود. چت در لغت به معنای گپ یا گفتگوی خودمانی می باشد.
در جامعه جوانان دچار اختلات رفتاری و فکری می شوند، و احساس بی هویتی و سر در گمی در آن ها ایجاد می شود. معضل اجتماعی دیگر، فرهنگ استفاده نادرست از وب کم می باشد. اکثراً به روشی غلط از آن استفاده می شود، باعث می شود، که ذهن جوانان ما را مسموم و آلوده کنند، بگذریم که از این طریق ویروس هم فرستاده می شود، وکسانی که ندانسته از آن استفاده وبه آن دچار می شوند. طبق تحقیقم متوجه شدم، که  فعال کردن وب کم ها تحت پوشش خارج از مرز می باشد، که در داخل فعالیت می کنند، تنها یک هدف دارند، آن هم انحراف اجتماعی و فرهنگی جوانان و جامعه ما است.
تحقیقات نشان می دهد که جنسیت بر نوع تقاضا و دلیل وابستگی به اینترنت موثر می باشد. به گونه ای كه روانشناسان معتقدند مردان  گرایش دارند برای کسب قدرت، پایگاه اجتماعی، سلطه گری برخط (آنلاین) باشند در حالیکه زنان بدنبال دوستی های حمایت کننده، شریک و همسر رمانتیک آنلاین هستند و  از طریق اینترنت ترجیح می دهند هویت واقعی خود را پنهان كنند و به هویت دلخواه خود دست یابند.

پیشنهاد مطالعه:  چرا برخی نوجوانان به خود آسیب می رسانند ؟

چت کردن و  تحریک جنسی

روزانه میلیون ها نفر در جهان باهم چت می کنند. بعضی برای کارهای ضروری، یا سرگرمی، دوست یابی و همسریابی، تبلیغات در موارد مختلف، بعضی هم برای اغفال جوانان، که آمار سرگرمی وتبلیغات بیشتر از گزینه های ذکر شده می باشد. در ایران که جمعیتش اکثراً جوان هستند.
اکثراً پسرها اوقات فراغت خود را در اتاق های چت سپری می کنند. طبق بررسی های به عمل آمده اکثر افرادی كه مشغول به چت كردن  هستند تقریباً در بازه‌ی 15-30 و به بالا هستند. فرهنگ درست چت کردن را نیاموخته اند. تبلیغات سایت های غیر مجاز را به هم می دهند، و عکس های مبتذل  را به دیگران معرفی می کنند، وباعث تحریک جنسی نسل جوان، فحشا و اغفال دختران جوان می شوند. واقعیتی که وجود دارد، استفاده نادرست از وب کم، که اعضای خودرا نشان می دهند، تا به این طریق نادرست ارضای جنسی شوند. این از آسیب های اجتماعی نوپدید می باشد، که باعث می شود، که جوانان ازدواج نکنند، و خود را از طریق مجازی ارضاء کنند.

2 – ویژگی های چت کردن در اتاق های گفتگو

3 –  روان شناسی چت و چت کردن و کاربران چت روم ها

4 –  آسیب شناسی چت كردن

منابع :
–  امیدوار،احمد و صابری،علی اکبر(1388)اعتیاد به اینترنت، نشر نی ،ص58
– برزگر،محمدابراهیموذکایی،محمدسعید (1389) خطرات و آسیب شناسی چت ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
– صادقی،حسن(1388) اینترنت و تاثیرات اجتماعی آن، مجله اصلاح تربیت، شماره 2
– شعاع كاظمی،مهرانگیز(1387) بررسی مقایسه ای رفتار چت کردن و رابطه آن با خود پنداره دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س) سال تحصیلی 86-85
– كمالی مقدم ، عبدالحسین (1389)،چت و اینترنت ، انتشارات دانشگاه امیر كبیر

پیشنهاد مطالعه:  فرار کودکان از خانه - فرزندپروری

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده پاک ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×