"> آسیب شناسی چت كردن-آسیب های اجتماعی نوپدید - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آسیب شناسی چت كردن-آسیب های اجتماعی نوپدید

مهکام مجله اینترنتی-آسیب های اجتماعی نوپدید-آسیب شناسی چت كردن

آسیب شناسی چت كردن یکی از موضوعات مهم در بین آسیب های اجتماعی نوپدید می باشد. که پدر و مادر ایرانی و در درجه بعد خود جوان ایرانی باید قبل از ورود به اتاق های گفتگوی اینترنتی یا همان چت روم ها آنرا بشناسد . تا بتواند بهتر تصمیم بگیرد که چه کند !

در سه  قسمت اول این سری مطالب یعنی1- آسیب های اجتماعی نوپدید چت کردن و اتاق گفتگو و اینترنت 2-  ویژگی های چت کردن در اتاق های گفتگو 3 – روان شناسی چت و چت روم صحبت کوتاهی داشتیم و حال می پردازیم به :

4 –  آسیب شناسی چت كردن

همزمان با ورود اینترنت و چت روم ها به زندگی انسانها  پدیده چت کردن واصطلاحات و فرهنگ خاص آن نیز بمانند سایر تولیدات عصر پست مدرن وارد فرهنگ جوانان و چت کنندگان شده است. پس به همین خاطر آسیب شناسی چت کردن نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

با توجه باینکه در ابتدای کامپیوتر و اینترنت در ایران فونت های و ابزاری های نوشتاری فارسی و ساز گار ی آنها با سیستم های عامل ( سیستمی که کامپیوتر ها تحت ان کار میکنند) محدود بود . نوشتن و تایپ کردن بصورت انگلیسی همراز با الفاظ فارسی صورت میگرفت.( فونوتیک ) که بنا به شوخ طبعی برخی نام فینگلیش به آن اختصاص داده شد و جائی را در فرهنگ ما باز کرد. امروزه علیرغم گسترش فونت های فارسی همچنان نحوه نوشتن انگلسی – فارسی در بین ۹۵ در صد افراد در دنیای چت کاربرد دارد. اصطلاخات مختصر چت که خلاصه کلمات انگلیسی آن می باشد و ظاهرا امروزه جزئی جدا نشدنی از آن بنظر میرسد.wb اصطلاحی بمعنی welcome back که هنگام ورود فردی به اتاق های گفتگو بعنوان احترام به آن شخص مطرح میشود ، از این نمونه هاست . کافیست سری به چت روم های فارسی بزنید تا نمونه های از این اصطلاحات را بکرار مشاهده کنید. بوطریکه متاسفانه در صورت تایپ فارسی در چت رومها ، انگ غیر حرفه های بودن و .. به شخص میزنند و مورد تمسخر قرار میدهند .

پیشنهاد مطالعه:  نقش خانواده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی ( قسمت اول)

انواع آسیب های ناشی از اینترنت

آسیبهای ناشی ازسوء استفاده ازاینترنت رادریك تقسیم بندی كلی می توان به چهار دسته تقسیم كرد.

  • آسیب های امنیتی وسیاسی
  • آسیب های اقتصادی
  • آسیب های اجتماعی 
  • آسیب های فرهنگی

تایپ فینگلیش در دراز مدت آسیب های جدی به خط فارسی خواهد زد. امری که اکثر اساتید زبان فارسی متفق القول بر این عقیده هستند . امروز وظیفه تمامی چتر های فارسی ، حفظ و گسترش خط فارسی در این عرصه از دنیائی مجازی است . شکستن تابو های قبل و تغییر فونت و بازگشت به خود مسلما در ابتدا سخت می باشند ولی بمنوظر حفظ ارزش های ایرانی بودن و حفظ خط فارسی و جلوگیری از ورود گزند به آن امری واجب می باشد. همانطور که وبلاگ های فارسی از سال های ۲۰۰۳ نقش مهمی در شناساندن خط و زبان فارسی در اینترنت انجان دادند و نشان افتخاری برای ما می باشند امید است چت روم های فارسی نیز امروزه با تغییر روند در نحوه تایپ ، قدم مهمی در این زمینه بر دارند.
بطور کلی اتاق های گپ-Chat Roomsچت روم ها مانند تمامی محیط های اجتماعی ـ فرهنگی دارای مضرات و حسنات مختلف هستند . که بی شک نقش مفید تری در عرصه اجتماعی ـ فرهنگی میتوانند بازی کنند. مخصوصا در فرهنگ های و سیستم های سیاسی که محدودیت بیشتری در اجتماعات مختلف افراد اعمال میکنند می توانند بستر مناسبی برای بسط تفکرات آزاد و گفتگوی راحت باشند.
چرا که اشخاص خارج از محیط محدود و خشک و دستپاگیر به بحث و گفتگو با هم میپردازند. و فارغ از بار شخصیتی که به دوش میکشند و جدا از انتظاراتی که اجتماع از آنان بمنظور ایفای نقش خود دارد حرکتی آزادانه انجام میدهند. امید است چت فارسی ؛ با برطرف کردن نواقص اندک خود ، جایگاه واقعی خود را بیابد .

پیشنهاد مطالعه:  10 راه ایجاد ارتباط خوب و سازنده با فرزندان

منابع :
–  امیدوار،احمد و صابری،علی اکبر(1388)اعتیاد به اینترنت، نشر نی ،ص58
– برزگر،محمدابراهیموذکایی،محمدسعید (1389) خطرات و آسیب شناسی چت ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
– صادقی،حسن(1388) اینترنت و تاثیرات اجتماعی آن، مجله اصلاح تربیت، شماره 2
– شعاع كاظمی،مهرانگیز(1387) بررسی مقایسه ای رفتار چت کردن و رابطه آن با خود پنداره دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا (س) سال تحصیلی 86-85
– كمالی مقدم ، عبدالحسین (1389)،چت و اینترنت ، انتشارات دانشگاه امیر كبیر

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده پاک ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×