"> گفتگو با کودک فرزندخوانده و سایرین در مورد فرزندخواندگی - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

گفتگو با کودک فرزندخوانده و سایرین در مورد فرزندخواندگی

گفتگو با کودک فرزندخوانده و سایر افراد فامیل در مورد فرزندخواندگی

توضیح فرزند خواندگی برای كودكان خردسال ، توضیح فرزندخواندگی برای كودكان سن مدرسه ،توضیح فرزندخواندگی به نوجوانان ،نكات كلیدی در توضیح فرزندخواندگی

بسیاری از این كودكان مایلند بدانند فرزند خواندگی چیست و به چه دلیل آن‌ها فرزندخوانده شده اند. توضیح دادن فرزندخواندگی برای کودک و گفتن موضوع فرزندخوانده بودن به وی یکی از کارهای دشوار برای والدین است.

بسیاری از والدین ترجیح می دهند راجع به این موضوع صحبت نكنند و برخی دیگر بخاطر سختی کار، گفتن مسئله فرزندخواندگی را به تعویق می اندازند.

بسیاری از والدین مایلند بدانند که در چه سنی بهتر است فرزندخواندگی را به کودک بگویند. محققین معتقدند موضوع فرزند خواندگی را در سنین پائین تر یعنی از حدود سه سالگی و در سن قبل از مدرسه، زمانی که کودک قادر به درک موضوع فرزندخواندگی باشد می توان با كودك درمیان گذاشت.

ولی این به این معنی نیست که در سن دبستان به کودک خود این موضوع را نگویند، در سنین بالای7 سال هم می توان موضوع فرزندخواندگی را با آن‌ها مطرح نمود.

ولی هرچه سن بالاتر رود سؤالاتی که بچه ها خواهند پرسید پیچیده تر می شود و سازگاری با این موضوع برای كودك دشوارتر خواهد بود. بطوری‌كه در دوران نوجوانی این دشواری‌ها بسیار زیاد خواهد بود.

گفتگو با کودک فرزندخوانده و سایرین در مورد فرزندخواندگی-www.mehcom.com

گفتگو با کودک فرزندخوانده و سایرین در مورد فرزندخواندگی-www.mehcom.com

چه‌كسی با كودك در این‌مورد صحبت كند و چگونه ؟

بهتر است کودک موضوع فرزندخواندگی را از شما بشنود تا از دیگران. بنابراین سعی كنید خودتان این موضوع را با او درمیان بگذارید. قبل از گفتن موضوع فرزندخواندگی به کودکتان زمان و مکان مناسبی را در نظر بگیرید.

مکانی که نسبتا خصوصی باشد و زمانی که کودک توجه کافی به شما داشته باشد و به اندازه ی کافی فرصت برای بیان موضوع یا پاسخگوئی به سؤالات احتمالی داشته باشید.

بیاد داشته باشید كه فرزند خواندگی یك پاسخ ایده‌ال به مشكلاتی نظیر نداشتن فرزند و یا بی‌سرپرستی كودك نیست بلكه راه حلی برای یك مشكل است. راه‌حلی برای حل مشكل والدینی كه صاحب فرزند نمی‌شوند و یا مایلند از كودكی مراقبت كنند و والدینی كه قادر به بزرگ كردن فرزند خود نیستند.

در عین‌حال به كودك نیز این امكان را می دهد كه یك خانواده با ثبات داشته باشد. همچنین فرزندخواندگی چیزی نیست كه والدین و كودك فرزندخوانده بخاطر آن شرمنده باشند یا خجالت بكشند.

فرزند خواندگی چیست ؟

به كودك بگوئید كه فرزندخواندگی به این معنا است كه والدین گاهی قادر نیستند مسئولیت بزرگ كردن فرزند خود را انجام دهند و پدر و مادر دیگری این مسئولیت را بر عهده می‌گیرند و دیگران می پذیرند كه اینها والدین این كودك باشند. این چیزی است كه برای تو اتفاق افتاده است.

چرا من فرزند خوانده شدم ؟

به این سؤال متناسب با سن كودك پاسخ دهید. اگر كودك اطلاعات بیشتری بخواهد خودش خواهد پرسید. دادن اطلاعات بیش از حد ممكن است كودك را بی قرار كند.

برای پاسخ دادن به این سؤال ابتدا توضیح دهید كه بطور كلی چرا كودكان به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند و سپس برای كودك خود بطور اختصاصی توضیح دهید كه چرا فرزندخوانده شده است.

دلیل اصلی این است كه والدین كودك قادر نبوده اند وظیفه‌ی بزرگ كردن او را انجام دهند. این ناتوانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد كه باید دید این دلیل در مورد این كودك خاص چه بوده است و همان را برای وی به زبان ساده توضیح داد. مواردی مثل:

· فوت والدین

· اعتیاد والدین

· كودك آزاری كه نشانه‌ی ناتوانی والدین است

· فقر و بیكاری

چرا شما مرا به فرزندخواندگی پذیرفتید ؟

اینجا نیز ابتدا توضیح دهید كه بطور كلی چرا افراد كودكی را به فرزندی قبول می كنند. افراد كودكی را به فرزندی قبول می كنند چرا كه می خواهند به او عشق بورزند و می خواهند این علاقه را به كودكی ابراز كنند كه خانواده ندارد.

برخی از این افراد ممكن است خودشان نتوانند صاحب فرزند شوند. فرزند خواندگی این امكان را می دهد كه افراد بتوانند والد شوند. در مورد جزئیات عقیمی به كودك اطلاعات ندهید.

پیشنهاد مطالعه:  تعامل فرزندخوانده با خواهر و برادر در خانواده

برخی افراد نیز می توانند خودشان صاحب فرزند شوند ولی ترجیح می دهند كودكی را به فرزندی بپذیرند. اطلاعات جزئی تر را می توانید با كودكان سن مدرسه یا نوجوانان مطرح كنید.

آیا والدین من می توانند بیایند و من را ببینند ؟

برخی كودكان ممكن است فكر كنند كه والدین اولیه‌شان دلواپس آن‌ها باشند و هر زمانی بخواهند برگردند و آن‌ها را با خود ببرند. كودكان ممكن است این نگرانی را داشته باشند كه آیا فرزند خواندگی دائمی است یا موقت.

در موارد دائمی برای كودك توضیح دهید كه فرزند خواندگی یك قرارداد دائمی است. وچنانچه فرزند خواندگی‌ موقت باشد باید كودك این را نیز بداند.

آیا من اگر بخواهم می توانم والدین اولیه‌ام را ملاقات كنم ؟

اگر كودك از شما خواست كه والد اولیه‌اش را ملاقات كند و شما آن‌ها رانمی شناسید. بیاد داشته باشیدكودك می تواند مثل هر بالغ دیگری والدین‌اش را ببیند و می توان در این راستا به او كمك كرد.

البته احتمال این درخواست خیلی اندك است. در این موارد برایش توضیح دهید كه وقتی بزرگ شود به او كمك خواهید كرد والدینش را پیدا كند هرچند احتمال موفقیت كم است.

اینكه به او بگویید به او كمك خواهید كرد اطمینان بخش است ولی ممكن است انتظار كشیدن برایش ناراحت كننده باشد.

آیا تقصیر من بوده است ؟

بسیاری از كودكان ممكن است تصور كنند بدلیل اینكه قابلیت‌هایشان كم است از سوی والد اولیه طرد شده اند. بهتر است در این مورد با كودك صحبت شود.

برای كودك مطرح كنید كه:

برخی بچه ها فكر می كنند تقصیر آن‌ها بوده است كه به فرزندی پذیرفته شده اند. ولی این تصمیم بزرگترها است و ارتباطی به بچه ها ندارد و به این خاطر است كه والدین اولیه قادر به مراقبت از كودك نیستند.

نكاتی در مورد گفتن مسئله فرزندخواندگی به كودك:

· ساده بگوئید

· وقتی خسته یا بی حوصله هستید راجع به این موضوع صحبت نكنید

· والدین اولیه را گناهكار قلمداد نكنید (او را بهترین والد دنیا نیز معرفی نكنید)

· در مورد والدین اولیه منفی نظر ندهید. (بد بودن را به رفتار نسبت دهید مثل مصرف مواد و نه به والدین)

· به سؤالاتش پاسخ دهید

· قبل از پاسخ به سؤالات مطمئن شوید كه چه چیزی را می خواهد بدانید.

· وقتی كودك علاقه ای به ادامه دادن ندارد سكوت كنید.

ممكن است كودك سؤالی نداشته باشد. می توانید بپرسید سؤالی داری و اگر ندارد معنی آن این نیست كه شما به درستی توضیح نداده اید. مكن است فعلا سؤالی نداشته باشد ولی در آینده بخواهد راجع به چیز‌هایی سؤال كند.

· برخی سؤالات پاسخی ندارند.

گاهی نمی خواهید پاسخ سؤالی را بدهید و یا اینكه پاسخ را نمیدانید. در صورتیكه پاسخ را نمیدانید این موضوع را به كودك بگوئید و اگر نمی خواهید پاسخ بدهید به او بگوئید كه در حال حاضر نمی توانید در این مورد صحبت كنید و وقتی بزرگتر شد برایش توضیح خواهید داد.

گفتگو با سایر كودكان در مورد فرزندخواندگی

گاهی لازم است با سایر كودكان یا دوستان كودك مسئله فرزند خواندگی مطرح شود. در این موارد ابتدا با خود كودك صحبت كنید و اینكه مایل است چگونه این موضوع مطرح شود.

گاهی كودكان فرزند خوانده مایلند سرنوشت خود را برای همه توضیح دهند به همین دلیل لازم است در جریان تمام جزئیات مربوط به والدین بیولوژیك مثل تجاوز جنسی و … قرار نگیرند. اگر گفتن برخی جزئیات موجب سرزنش كودك نزد همسالانش می شود این جزئیات را مطرح نكنید.

زمانی‌كه كودك دیگری را نیز به فرزندی قبول كرده اید

وقتی فرزند دیگری را به فرزندی قبول می كنید فرزند اول ممكن است تصور كند مورد پذیرش شما نبوده است. برایش توضیح دهید كه او اولین عضو خانواده است و داخل قلب شما جا دارد ولی قلب شما جای اضافه برای عضو دیگری نیز دارد.

قبل از آمدن كودك دوم برای كودك اول توضیح دهید كه وقتی اولین بار به خانه شما آمده است چقدر خوشحال بوده اید. ممكن است مختصری حسادت وجود داشته باشد. سعی كنید اوقات اختصاصی با فرزند اول داشته باشید

پیشنهاد مطالعه:  شباهت‌ها و تفاوت‌های کودکان فرزندخوانده با سایر كودكان

اگر كودك غیر فرزندخوانده نیز دارید

لازم است این فرزندان در مورد فرزندخواندگی اطلاعات متناسب با سن داشته باشند. لازم نیست تمام جزئیات اطلاعات كودك فرزندخوانده را در اختیار سایر فرزندان قرار دهید.

گاهی این كودكان در دعواهایشان كودك فرزندخوانده را سرزنش می كنند. بیاد داشته باشید این رفتار از روی عصبانیت است و لازم نیست نگران بشوید.

اشتباهات رایج والدین

· والدین اولیه‌ی تو را به فرزندخواندگی دادند چون خیلی دوست داشتند و می خواستند خوب رشد كنی

· تو را به فرزندخواندگی دادند چون فقیر بودند

· خدا خواست تو یه فرزندخوانده شوی

· تو برای فرزند خواندگی انتخاب شدی

توضیح فرزند خواندگی برای كودكان در سنین مختلف

توضیح فرزند خواندگی برای كودكان خردسال

برای كودكان 3 یا 4 ساله به زبان ساده بگوئید كه والدین او قادر به بزرگ كردنش نبودند و شما این مسئولیت را پذیرفته اید. شاید بخواهد بداند در اولین ملاقاتتان چه اتفاقی افتاده است و یا چگونه به خانه شما آمده است.

ممكن است مجبور شوید ماجرا را چندین بار تكرار كنید. بیاد داشته باشید تأكید كنید كه او مثل سایر كودكان به دنیا آمده است و وقتی این اتفاق افتاده است والدینی دیگر مسئولیت بزرگ كردنش را عهده دار شده اند و شما این والدین هستید.

كودكان خردسال فرزند خواندگی را به این دلیل كه شما آن را خوب می دانید خوب خواهند دانست.

توضیح فرزندخواندگی برای كودكان سن مدرسه

صرفا داستان فرزندخواندگی برای شان كافی نیست و ممكن است بخواهند بدانند چرا والدین شان قادر به بزرگ كردن آن ها نبودند. این كودكان ممكن است نگران باشند كه شما آن ها كاملا به عنوان فرزند نپذیرفته باشید.

این كودكان ممكن است باورهای نادرستی در مورد فرزند خواندگی داشته باشند كه لازم است به آن‌ها پرداخته شود. معمولا این كودكان سؤالات بیشتری دارند.

توضیح فرزندخواندگی به نوجوانان

نوجوانان بیشتر از كودكان قضاوت می كنند و ممكن است این باور را پیدا كنند كه والدین اولیه‌شان بد بوده اند. باید به آن ها یادآور شد كه خود نوجوان مقصر نیست.

دانستن فرزندخواندگی و سازگاری با این موضوع برای نوجوانان دشوار است به اندازه‌ای كه برخی متخصصین توصیه می‌كنند تا پایان نوجوانی به آن‌ها گفته نشود ولی چنانچه ناچار به گفتن بودیم موارد زیر كمك كننده است.

به نوجوان توضیح دهید كه در یك دنیای ایده‌ال والدین كودكان خود را بزرگ می كنند و دنیای ایده‌ال نیست و گاهی بهتر است برخی كودكان را والدینی دیگر بزرگ كنند.

توضیح دهید كه شما از اینكه او را به فرزندی پذیرفته اید خوشحال هستید. نوجوان شما در حال رشد و شكل گیری هویت است و ممكن است گاهی اعلام كند كه والدین اولیه‌اش از شما بهتر هستند.

بیاد داشته باشید كه مشابه چنین اظهاراتی را خیلی از نوجوانان به والدین خود می گویند و اختصاص به فرزندخوانده ها ندارد.

گاهی نوجوان از والدین اولیه‌ی خود ایده‌ال سازی می كند و یا برعكس آن‌ها مجرم در نظر می گیرد. این بخشی از تفكر سیاه و سفید دوران نوجوانی است و نباید شما را نگران كند.

نكات كلیدی در توضیح فرزندخواندگی

· والدین قبلی افراد نرمالی هستند

· فرزند خواندگی تقصیر كودك نیست

· افراد كودكان را به دلایل مختلفی به فرزندی می پذیرند

· كودكان نیاز دارند كه فرزندخواندگی متناسب با سن‌شان برای‌ آن‌ها توضیح داده شود.

· توضیح فرزند خواندگی كاری نیست كه در یك جلسه انجام شود. گاهی لازم است در طول زمان به آن پرداخته شود.

· كودكان ممكن است در این خصوص خیلی كنجكاو باشند و گاهی احساس غمگینی كنند كه احساساتی نرمال هستند.

صحبت در مورد فرزندخواندگی با دیگران

اطلاعات پایه‌ای را برای افراد فراهم كنید. بسیاری از افراد نمیدانند فرزندخواندگی چیست باید برای آن ها توضیح داد كه:

· فرزندخواندگی پایدار است

· قانونی است

· روش مناسب دیگری برای داشتن خانواده است

· برخی جنبه های آن خصوصی است

· بسیاری از فرزندخوانده‌ها بخوبی بزرگ می شوند

توضیح فرزندخواندگی برای بستگان و دوستان

برخی از بستگان نگرش منفی راجع به فرزند خواندگی دارند. بیاد داشته باشید شما طرفدار فرزندتان هستید. اگر فرزند شما را نادیده می گیرند در این مورد با آن‌ها صحبت كنید و اگر لازم شد ارتباطتان را محدود كنید.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه با کودک بیش فعال برخورد کنیم ؟

برخی بستگان تصور می كنند اجازه دارند تمام اطلاعات را داشته باشند به آنها گوش زد كنید كه برخی موضوعات خصوصی هستند .

ممكن است فرزند شما را پسرخوانده یا دخترخوانده صدا بزنند برایشان توضیح دهید كه شما ترجیح می دهید از پسر یا دختر استفاده شود.

صحبت با معلم و سایر مربیان

معمولا این افراد می دانند چگونه با این موضوع برخورد كنند ولی چنانچه در مواردی متوجه شدید نگرش منفی وجود دارد با آن‌ها در این مورد صحبت كنید و چنانچه اصلاح نشد در صورت لزوم نسبت به تغییر معلم یا مربی اقدام كنید

نویسنده :

دكتر جواد محمودی قرائی

فوق تخصص روان‌پزشكی كودك و نوجوان

منبع:iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق-اصول تربیتی کودکان فرزندخوانده

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×