"> کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان

کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان

کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان

معرفی کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان

راهنمای روان شناختی پدر و مادر شدن

کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان تالیف دکتر عبدالوهاب سیمین ناشر ایلاف سال 1392

این کتاب از معدود کتبی می باشد که در زمینه بهداشت روانی زنان باردار نگارش شده است. که نگاهی روانشناختی به دوران بارداری دارد.

خواندن کتاب آرامش روان در بارداری و زایمان را به تمام زنان بارداری و همسران ایشان سفارش می کنیم. اما به منظور معرفی و شناخت آنچه در این کتاب خواهید خواند مقدمه این کتاب را در زیر آورده ایم:

بارداری می تواند اتفاق تازه ای در زندگی زناشویی باشد در بیشتر مواقع شنیدن خبر بارداری برای همسران تحول بزرگ و مثبتی هست و آینده ای را نشان می دهد که خانواده دو نفره شان تغییرات زیادی می کند.

با اینکه تصور داشتن کودک جدید و دوست داشتنی برای هر کسی خوشایند و دلپذیر هست و ممکن است که زن و شوهر برای بارداری تلاش زیادی کرده باشند اما شنیدن خبر بارداری حتما زندگی را گلستان نمی کند.

زن باردار زیر سلطه هورمون هایش قرار دارد و آنها می توانند خلقیاتش را براحتی دست کاری کنند او ممکن هست خیلی شاد با انرژی و با حوصله شود و یا می تواند عصبانی ، پرخاشگر ، نا امید ، مضطرب و پریشان باشد .

در این موقعیت ها واکنش ها و عملکرد همسر بسیار تعیین کننده هست . اگر زن باردار عصبی و ناراحت باشد همسر او باید بتواند شیوه ی تعامل درست با او را بیاموزد و گرنه روزهای خوش بارداری می توانند به بدترین دوران زندگی زناشویی شوند.

پیشنهاد مطالعه:  کتاب عشق ویرانگر نوشته پروفسور براد جانسون

مشکلات دوران بارداری فقط مربوط به هورمون های زنانه نیستند از زمانی که یک زوج خبر بارداری را می شنوند اضطراب و نگرانی ها شروع می شوند.

دلهره برای اینکه آیا آنها اصلا آمادگی روانی بچه دار شدن را دارند ؟ آیا آنها می توانند هزینه های فرد سومی را بپردازند ؟ و اینکه چه بر سر روابط دونفره آنها خواهد آمد ؟

حتی اگر زن و شوهر پیش از تصمیم بارداری به تمام این موارد فکر کرده باشند بازهم با شنیدن خبر بارداری با این موضوعات درگیر می شوند .

همه این موارد می تواند روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار بدهد و بدترین کاری که در این وضعیت می شود انجام داد این است که از موقعیت پیش آمده فرار کرد در حالی که با کمی صبر و ایجاد رابطه صمیمی می توان دوران بارداری را به روزهای شیرین زندگی تبدیل کرد .

مطالعه های متعدد نشان می دهد که وضعیت روانی مادر در دوران بارداری تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسمی و روانی نوزاد دارد.

بررسی ها نشان می دهند که وجود تنش ،اضطراب ، درگیری و آشفتگی در مادر باردار احتمال ابتلای کودک را در دوران بعد از بارداری به اختلالات مختلف افزایش می دهد.

جنین چنین مادرانی به احتمال بیشتری دچار وزن کم در موقع تولد و نارسی خواهند بود. و همین طور که می دانید وزن پایین موقع تولد و نارسی نوزاد زمینه ساز و مستعد کننده کودک برای آسیب های زمان زایمان است.

نقش همسر در بهداشت روان دوران بارداری

نقش همسر در بهداشت روان زن در دوران بارداری بسیار مهم است. بدلیل افزایش نیازهای عاطفی زن در دوران بارداری و افزایش احساس وابستگی در او و نیز بدلیل افزایش نگرانی های خاص مادر در دوران بارداری لازم است ،

پیشنهاد مطالعه:  دعا جهت پسر شدن جنین

حمایت ، توجه و محبت همسر در تمام دوران بارداری همراه زن باردار باشد تا تنش و اضطراب او کاهش یابد و زمینه برای رشد و نمو جنین فراهم شود.

بیشتر آموزش هایی که تا کنون در زمینه بهداشت بارداری صورت گرفته است فقط برای بهداشت جسمی و فیزیکی مادر و جنین بوده است و به اصل اساسی و مهم بهداشت روانی در دوران بارداری توجه کمتری شده است .

زن باردار بسیار شکننده و آسیب پذیر است سیستم های حمایتی برای خانم باردار بسیار ضعیف و ناکارآمد هستند . این در حالی هست که محققان آماده سازی ذهنی زن برای بارداری را بسیار بااهمیت می دانند.

تجربه نشان می دهد در مواردی که زن برای بارداری و زایمان آمادگی روانی لازم را به دست می آورد، نقش مادری خود را با شادمانی و آرامش خاطر بیش تری انجام می دهد.

اگر شما در چنین موقعیتی قرار داردی مطالعه این کتاب می تواند برایتان بسیار مفید باشد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×