"> چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟

چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟

چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟

خب این سوالی است که اگر جواب آنرا بیابیم به نظر می رسد مشکل نه تنها، دانش آموزان و دانش جویان، بلکه تمام افرادی که باید در زندگی چیزی بیاموزند و فراموش نکنند، حل می شد.

بشر برای پیدا کردن جواب سوال چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟ تحقیقات زیادی درباره فرآیند های پیچیده مغز که در یادگیری موثر است انجام داده.

چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟
چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟

چگونه مغز یاد می گیرد و فراموش نمیکند؟

اما در این مطلب به دو عامل مهم در یادگیری و به یاد سپردن مغز که از پژوهش های علمی بدست آمده اند اشاره می کنیم:

1-      یادگیری یعنی ایجاد ارتباطات جدید در مغز

مغز مانند یک مدار الکتریکی کار می کند. هر زمان که شما چیز جدید را یاد می گیرد، ارتباطات عصبی جدید بین نورون های مغز شما ایجاد می شود و شبکه  ارتباطات عصبی پیچیده تر و گسترده تر می شود.

مانند عبور بار الکتریکی در مدار، سیگنال ها عصبی نیز از گروهی از نورون ها به سمت گروه دیگر حرکت می کنند و بر پیچیدگی شبکه عصبی می افزایند. هر چه این سیگنال الکتریکی قوی تر باشد، ارتباط عصبی به وجود آمده نیز مستحکم تر می شود.

هر چه زندگی روزمره شما بیشتر شکل روتین و از پیش تعیین شده داشته باشد، شما بیشتر اثر ارتباطات مستحکم عصبی در مغزتان را درک می کنید.

برای مثال آماده کردن خودرو برای آغاز رانندگی، دوچرخه سواری و حتی راه رفتن کارهایی هستند که شما کمتر به چگونگی انجام آنها فکر می کنید.

پیشنهاد مطالعه:  دلیل اصلی گریه در کودکان

این کارها معمولا از روی عادت انجام می شوند اما باید بدانید که عادت چیزی نیست به جز یادآوری مسیرهای الکتریکی بین گروه هایی از اعصاب در مغز.

لذا هر چه میزان تکرار این ارتباطات بیشتر رخ دهد، مسیر عصبی به وجود آمده نیز قوی تر شده و کارها حتی بدون اینکه نیاز زیادی به فکر کردن فعال داشته باشد، خود به خود انجام می شود.

2-      ارتباطات عصبی بیشتر، یادگیری موثرتر

به همان میزان که قوت و شدت ارتباطات عصبی نقش مهمی بر یادگیری دارد به همان میزان نیز تعداد و کمیت این ارتباطات نقش تعیین کننده ای بر کیفیت یادگیری دارد.

به یاد سپردن یک داده تنها، شاید ممکن باشد اما مرتبط ساختن آن با شبکه ای از اطلاعات متناظر و شبیه می تواند درصد فراموش شدن آن را به حداقل برساند.

بنابراین مغز برای به یاد سپردن اطلاعات مختلفی که در طول روز کسب می کند، آنها را در ساختارها و طبقه بندی های قبلی ذهن قرار می دهد.

مغز ارتباطات عصبی را بین اجزای شبیه و متناظر ایجاد می کند به طوریکه یک دادۀ تنها در شبکه ای اطلاعات مرتبط قرار می گیرد و بر میزان موثر بودن یادگیری افزوده می شود.

برای مثال شما تصمیم می گیرید که تاریخ تولد بنجامین فرانکلین که در ژانویه سال 1706 به دنیا آمده است، را به ذهن بسپارید یا حفظ کنید.

 شما می توانید این گزاره را با ایجاد ارتباطات عصبی مختلف به یاد بسپارید:

مثلا ماه تولد او را با سپیدی مو و سپیدی برف ژانویه پیوند بزنید. یا سال 1706 را به یاد بسپارید زیرا مثلا خانه شما در خیابان شماره 170 است و شماره خط واحد خانه تا محل کار شما 6 است.

پیشنهاد مطالعه:  شخصیت خودشیفته | دکتر فرهنگ هلاکویی

ایجاد شبکه ارتباطی عصبی

حالا امکان به یاد سپردن تاریخ تولد بنجامین فرانکلین ساده تر می شود.  زیرا شما بین یک سری اطلاعات ظاهرا بی ارتباط، توانسته اید ارتباط برقرار کنید.

به این ترتیب یک خبر در مورد تاریخ تولد شخصی را به شبکه اطلاعات وسیعی که از پیش داشتید پیوند زده اید.

 بنابراین وقتی می خواهید تاریخ تولد او را به یاد آورید، شبکه های عصبی بیشتری به کمک شما می آیند تا تاریخ را دقیقا به یاد آورید.

منبع: ihoosh.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×