"> چگونه فراموش کنیم ? خاطرات بد زندگی ،دوستان و یا رابطه های نافرجام را
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه فراموش کنیم ? خاطرات بد زندگی ،دوستان و یا رابطه های نافرجام

چگونه فراموش کنیم  خاطرات بد زندگی ،دوستان و یا رابطه های نافرجامwww.mehcom.com

چگونه فراموش کنیم خاطرات بد زندگی ،دوستان و یا رابطه های نافرجامwww.mehcom.com

چگونه فراموش کنیم ؟

هر کسی بنا به دلایلی دوست دارد که قسمتی از خاطرات و وقایع تلخ و ناگوار زندگی خودش را فراموش کند . برخی از این شاید خاطرات مربوط به مرگ یکی از عزیزانش باشد یا خاطرات یک دوست ،نامزد و یا یک رابطه عشقی که حالا از بین رفته است. به هر دلیلی که بخواهیم قسمتی از حافظه را در دسترس نداشته باشیم باید طبیعتا یاد بگیریم که چگونه فراموش کنیم ؟

روابط انسانی دارای گستردگی بسیار است انسانها با یکدیگر مدام در تماس و تعامل هستند با یکدیگر آشنا می شوند روابط بسیاری شکل می‌گیرد این روابط بر زندگی تک تک طرفین تاثیرات خواه مثبت و یا منفی می‌گذارد و برخی نیز برای ساعاتی ارتباطاتی کوتاه با هم داشته و همانند رهگذری از کنار هم عبور می کنند . تاثیر وجود انسانها بر زندگی افراد چه خوب و چه بد انکار ناپذیر است . همین روابط سبب بوجود آمدن احساسات متفاوتی درون آدمی می‌گردد احساساتی از قبیل : عشق ، محبت ، خشم ، عصبانیت ، ترس و بسیاری هیجانات دیگر…. در این روابط برخی عشق می دهند و برخی دریافت می کنند و گاهی این ارتباط بین دو جنس مخالف است که منجر به ایجاد یک رابطه عمیق  عاطفی می گردد و گاهی نیز یک ارتباط ساده گاهی طرفین در کنار یکدیگر می مانند و برخی به دلایل متعدد و متفاوتی نمی توانند ارتباط شان را حفظ نمایند و در نهایت با تمام شدن تعدادی از این ارتباطات برخی تمامی سعی خود را می کنند آنچه رخ داده و یا حتی افرادی که با آنها در تعامل بوده اند را حال به هر دلیلی فراموش نمایند . برخی می خواهند  خاطرات تلخ و مسبب اش را فراموش کنند .

پیشنهاد مطالعه:  چه سوالهایی را در جلسه خواستگاری باید بپرسیم ؟

سوال اینجاست چرا برخی تلاش می‌کنند یکدیگر را فراموش کنند ؟ طبیعی است همه می خواهند خاطرات ناخوشایند خود را فراموش کنند ولی آنچه بدیهست خاطرات هیچگاه فراموش نمی شوند ، خاطرات حاصل از وقایع و رخ دادها و یا حضور افراد دیگر در زندگی گذشته فقط به ناخودآگاه ذهن آدمی فرستاده می شود و این بدین معنا نیست که فراموش می شوند بلکه فقط در پس ذهن آدمی پنهان شده و هر از گاهی با یک تلنگر برای فرد یادآوری می شوند . در هر صورت باید قبول کرد نمی توان چیزی را از ذهن پاک نمود هر خاطره ای خواه مثبت و یا منفی جایگاه خود را دارد ؟

نمی توان حافظه را پاک نمود . نیاز نیست فراموش کرد حتی نیاز نیست تلاش کرد شخصی و یا اشخاصی را به فراموشی سپرد واقعیت این است که آن افراد و وقایع در برهه ای از زندگی وجود داشته اند ولی هم اکنون به هر دلیلی نباشند .

برای کنار آمدن با خاطراتی که فرد نمی خواهد یادآوری شان کند راهکارهایی در ذیل ذکر می‌گردد:

اولین قدم : پذیرش واقعیت

باید بپذیرد طبیعی است هر فردی در زندگی خود با افرادی برخورد نماید که از آنان خاطرات ناخوشایندی برایش باقی بماند و یا در شرایطی قرار گیرد که نخواهد حتی یک بار دیگر آن را در ذهن تداعی کند اما مقاومت در برابر این خاطرات نه تنها کمکی نمی کند بلکه سبب برجسته و پر رنگ شدن آن می گردد .

دومین قدم : پیدا کردن نقطه قوت مسئله

بدیهیست همه انسانها یک سری خصایص مثبت دارند و همراه اش عادات منفی _ بهتر است بر ابعاد مثبت خاطرات تکیه کرد و یافتن نقاط و تاثیرات مثبت آن رابطه بر روی اخلاق ، رفتار و نحوه زندگی، توجه به آموخته ها و تجارت حاصل از رابطه دید و نگرش فرد را نسبت به خاطرات ناخوشایند اش دگرگون می نماید . بهتر است برای تمرین فرد یکی از خاطرات ناخوشایند را در ذهن خود تداعی و هم زمان نکات و تجربیات آموخته شده از آن فرد و یا واقعه را در ذهن خود جستجو و در نهایت بر روی کاغذی یادداشت شود .

پیشنهاد مطالعه:  زبان بدن و آشنایی بیشتر با آن

سومین قدم : شکر گزاری

و در نهایت شکر گزاری ، شاید برای برخی سوال پیش بیاید چرا باید در مقابل خاطرات بد و ناخوشاید شکرگزای کرد ؟ شاید جواب این باشد : شکر گزاری برای مقاومت و استقامت فیزیک و عاطفی فرد برای گذر از شرایط نامساعد و این که وی توانسته است با شرایط و یا افراد نامطلوب کنار آمده و در این راه تجربیات بسیاری را آموخته است . سپاس گزاری برای داشتن نعمت حافظه ای که به آدمی توانایی یادآوری بسیاری از مسائل را می بخشد تصور اینکه اگر خاطرات از بین می‌رفتند بسیاری از لحظات خوشایند ، لذت بخش و شادی آور نیز فراموش شوند جالب به نظر نمی‌رسد .

 چهارمین قدم :خاطرات ناخوشایند را رها سازید

تلاش برای فراموش کردن مقاومت ایجاد می کند و به دنبالش آزار روحی و فشارهای روانی ما ملزم نیستیم هیچ چیز را فراموش کنیم هر چه بیشتر تلاش شود خاطره ای فراموش شود روز به روز پر رنگ تر می‌گردد بهتر است خاطراتی را که نمی خواهید به حال خود رها سازید و هیچ اقدامی جهت فراموش کردن انجام ندهید . هر انسانی جایگاهی ویژه و خاص خود را در زندگی اطرافیان دارد . چرا باید جایگاه دیگران را از آنها بگیریم روح انسان آنقدر وسیع و بزرگ هست که بتواند آنها را به خاطر سپرده و نقاط قوت شان را برجسته سازد و از این تجربیان جهت ادامه زندگی بهره ببرد.

با کمی فکر متوجه می شوید در خا طرات ناخوشایند هم لحظات خوب و دوست داشتنی و حتی تحسین بر انگیز هم وجود داشته است .

پیشنهاد مطالعه:  ملاک های انتخاب همسر از نظر دکتر هلاکویی

ستاره حمیدی

مهکام اولین مجله اینترنتی آموزش خانواده -روانشناسی روابط دختر و پسر

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

  1. مهتاب گفت:

    خیلی ممنون از شما که این مطلب را تهیه کردید

×