"> چگونه رفتار فرزندانمان را تغییر دهيم ؟ فرزندپروری-مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چگونه رفتار فرزندانمان را تغییر دهيم ؟-فرزندپروری

چگونه رفتار فرزندانمان را تغییر دهیم ؟

آیا شما هم با این مشکل مواجه شدید که فرزند دلبند شما کاری یا کارهایی را انجام بدهد که شما دوست ندارید آن کارها را انجام دهد. در این گونه مواقع چکار باید بکنیم ؟ چگونه رفتار فرزندانمان را تغییر دهیم ؟ از چه اصولی باید در تغییر رفتار کودکمان پیروری کنیم ؟ در این مبحث به بررسی اجمالی اصول تغییر رفتار کودکان و نوجوانان می پردازیم ؟

چگونه رفتار فرزندانمان را تغییر دهيم ؟-فرزندپروری-www.mehcom.com

چگونه رفتار فرزندانمان را تغییر دهيم ؟-فرزندپروری-www.mehcom.com

مقدمه:

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی و دسترسی آسان کودکان به مراکز اطلاع رسانی، پدر و مادرها نقش الگوئی قدیم خود را تا اندازه زیادی از دست داده اند و کودکان از همان بدو تولد با الگوهای جذاب فراوانی آشنا می شوند که سعی دارند رفتار مورد نظرشان را به آنها تحمیل کنند.

در این میان چه بسیارند   پدر و مادرهایی که تلاش می کنند با استفاده از روش های بی ثمر و گاه نادرست تربیتی (مانند نصیحت کردن، تهدید و ارعاب واجبار یا تنبیه بدنی و…) فرزندشان را به سمت رفتارهای صحیح هدایت کنند، ولی متاسفانه این روش ها کار آیی چندانی ندارند و اولیا پس از مدتی نومید و درمانده شده و نمی دانند که چگونه با فرزندشان برخورد کنند ؟

اما زیاد نگران نباشید زیرا یک مساله تنها یک راه حل ندارد بهتر است راه حل های گوناگون را بررسی کنید و در آن میان بهترین راه حلی که می تواند مشکل شما را حل کند انتخاب نمائید. در این متن سعی شده است که با زبانی ساده تعدادی از این راه حل ها و روش های تغییر رفتار توضیح داده شود تا اولیاء بنا به ضرورت از آنها جهت اصلاح رفتار فرزندشان استفاده کنند.

اصول تغییر رفتار :

اصل اول – استدلال با کودکان

از هنگامیکه کودکان صحبت کردن را یاد می گیرند می توان با آنها استدلال کرد و نتایج احتمالی کارهای مختلف را به آنها گفت، در چنین مواردی باید از زبانی ساده و در خور فهم کودکان استفاده کنیم و یا اینکه از آنها بخواهیم خودشان نتایج کارهای مختلف را (مانند آتش بازی…) شرح بدهند.

اصل دوم – دادن پاداش به کودکان

اگر می خواهید رفتار مثبتی را در فرزندتان تقویت کنید بهتر است برای آن رفتار پاداشی را در نظر بگیرید به عنوان مثال اگر می خواهید فرزندتان به درس علاقه مند شود و وضع درسی اش بهبود پیدا کند، می توانید با دادن انواع پاداش های مادی و معنوی به فرزندتان او را به این کار تشویق کنید، یک لبخند، یک آفرین، یک کلام زیبا، یک خوراکی، مبلغی پول، رفتن به پارک، اندکی توجه به فرزند و… همه این ها پاداش هایی هستند که شما می توانید از آنها جهت ترغیب فرزندتان به سمت رفتار مورد نظر استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:  آموزش بهبود روابط با خواهر یا برادر پرخاشگر به فرزندان

اصل سوم – پاداش دادن به رفتار مغایر

اگر فرزندمان کاری منفی را انجام می دهد و ما نمی توانیم جلویش را بگیریم می توانیم به رفتار دیگری که مغایر رفتار منفی اش است پاداش بدهیم تا به تدریج رفتار منفی فرزندمان اصلاح شود، به عنوان مثال اگر فرزندمان به تمیزی اهمیت نمی دهد می توانیم اورا مسئول نظا فت خانه یا مدرسه کنیم تا دیدگاهش عوض شود.

اصل چهارم: اصل اشباع (خسته شدن از تکرار زیاد یک کار)

برخی از رفتارهای منفی نوجوانان را می توان با استفاده از این اصل اصلاح کرد، برای نمونه اگر فرزند شما عادت دارد یک ریز صحبت کند و به کسی مجال حرف زدن نمی دهد شما می توانید با استفاده از این اصل به او اجازه بدهید در یک روز پشت سر هم آنقدر صحبت کند که از صحبت کردن برای همیشه خسته و دلزده شود.

فقط توجه داشته باشید که از این اصل تنها برای از بین بردن رفتارهای منفی کم خطر و یا بی خطر استفاده کنید (مانند تمایل فرزندتان به خوردن یک نوع غذا، زیاد حرف زدن، شلوغ کردن  و…) و در رفتارهای منفی خطر ناک (مانند تمایل بچه ها به آتش بازی…) هرگز از این اصل استفاده نکنید.

اصل پنجم – اصل خاموشی

ما اگر بخواهیم رفتار زشتی را در فرزندمان از بین ببریم، می توانیم از این اصل استفاده کنیم، در این روش پس از اینکه کودک رفتار نادرستی را انجام داد ما او را مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار می دهیم، به طوری که کودک پس از انجام رفتار زشتش هیچ پاداشی را از جائی دریافت نکرده تا بتدریج رفتارش را ترک کند.

برای نمونه اگر فرزندمان به تازگی از دوستانش حرف های زشت و رکیکی را یاد گرفته و آنها را در منزل بکار می برد ما می توانیم هر بار که این سخنان زشت را برزبان می آورد روی خود را از او بر گردانیم و به حرفهایش گوش ندهیم و هنگامی که لحن سخنش را تغییر داد و مودبانه صحبت کرد به او توجه کنیم.

پیشنهاد مطالعه:  کودکان و فرزندانمان نیاز به محدودیت دارند-خانم جنت لنزبری

اصل ششم – دادن سرمشق یا الگوی مناسب به کودک

ما اگر می خواهیم فرزندمان را به انجام کاری مثبت ترغیب کنیم بهتر است الگو یا سرمشق مناسبی که آن کار را انجام میدهد و مورد قبول فرزندمان است را پیدا کرده و او را با فرزندمان آشنا کنیم  تا فرزندمان از او الگو برداری نماید.
بهترین سرمشق و الگو برای کودک پدر و مادر هستند،

پس اولیا باید در رفتار خود بسیار محتا ط باشند زیرا کودکان هوشیارند و کوچکترین اعمال آنها را به خاطر سپرده و الگو برداری می کنند لذا اگر ما می خواهیم فرزندمان کار مثبتی را انجام بدهد نخست خودمان باید آن کار را انجام بدهیم تا وی ما را سرمشق قرار داده و همانگونه عمل کند.

پس اگر دوست دارید فرزند تان به مطالعه و تحصیل اهمیت بدهد خود شما نیز ساعاتی از روزتان را به این کار (مطالعه کتاب یا روزنامه) اختصاص بدهید .

اگر می خواهید فرزندتان آداب معاشرت را رعایت کند خود شما نیز مبادی آداب باشید، همچنین سعی کنید فرزندتان را همیشه از الگوهای فاسد و بد (مانند دوستان ناباب، ارازل و اوباش خیابانی، باندهای خلاف کار و… ) دور نگهدارید، چرا که به

به قول سنایی غزنوی:
منشین با بدان که صحبت بد                             گر چه پاکی تو را پلید کند.

منبع : تغییر دادن رفتارهای کودکان و نوجوانان /نوشته جان دی   کرومبولتز،هان بی کرومبولتز ، ترجمه یوسف کریمی

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سبز- فرزندپروری

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی - خانواده خوشبخت-www.mehcom.com

تربیت فرزند و نیازهای روانی، عاطفی – خانواده آسمانی تربیت کودک ،تربیت فرزند ،چگونه بچه هایمان را تربیت کنیم،تربیت فرزند پسر، تربیت فرزند دختر ،تربیت فرزند در اسلام ،تربیت بچه ها، تربیت بچه ،چگونه فرزند تربیت کنیم ،چگونه فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه فرزند خود را خوب تربیت کنیم ،چگونه یک فرزند خوب تربیت کنیم ،چگونه بچه خوب تربیت کنیم … ادامه مطلب »

*********************************************

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان

چگونه والدین بهتری باشیم ؟ روش های ارتباط با نوجوان و جوان-www.mehcom.com

چگونه والدین خوبی باشیم ؟ راه های برقراری ارتباط با کودکان نوجوانان و جوانان (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین بهتری باشیم (خانم دکتر فردوسی پور)اورجینال چگونه والدین خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر خوبی باشیم ؟ چگونه پدر و مادر بهتری باشیم ؟ چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ روش های ارتباط … ادامه مطلب »

پیشنهاد مطالعه:  اصول تربیت کودک برای والدین

*********************************************

مجموعه پزشک کودک – پزشک فرزند خود باشید

مجموعه پزشک کودک - اورجینال-www.mehcom.com

مجموعه پزشک کودک- آیا شما هم دنبال پزشک کودکان خوب می گردید ؟ آیا شما دوست دارید که یک پزشک کودک همیشه به شما جواب بگوید ؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید اگر خدای ناکرده در انتهای شب روزهای خاص تعطیل بچه ای علائمی از بیماری بروز داد باید چه کاری انجام دهید ؟ ما به … ادامه مطلب »

*********************************************

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

مجموعه کامل آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی

آموزش تربیت فرزند از دکتر فرهنگ هلاکویی از تولد تا ۱۹ سالگی آموزش فرزندپروری موفق تربیت صحیح و اصولی کودک و نوجوان تربیت فرزندان از بدو تولد تا سه سالگی دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت کودک دکتر فرهنگ هلاکویی تربیت نوجوان ما برای بسیاری از چیزها هزینه می کنیم مثلا برای تفریح برای سرگرمی برای خوردن و … برای یادگیری بسیاری … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید-18 دی وی دی-www.mehcom.com

خرید آموزش خیاطی خانم عمرانی خرید آموزش خیاطی عمرانی ،خیاطی خانم عمرانی برنامه خانواده، خیاطی خانم عمرانی خانه ی مهر،خیاطی خانم عمرانی در شبکه جام جم ،خیاطی خانم عمرانی سیمای خانواده،خیاطی خانم سیما عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی جدید،آموزش خیاطی تصویری خانم عمرانی،آموزش خیاطی خانم عمرانی با  نمایش فیلم،آموزش خیاطی مبتدی،خرید سی دی آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی،خرید آموزش خیاطی خانم سیما … ادامه مطلب »

*********************************************

خرید اینترنتی آموزش بافتنی – زیبا بپوشید

خرید اینترنتی آموزش بافتنی

خرید اینترنتی آموزش بافتنی مزیت خرید اینترنتی آموزش بافتنی این است که با توجه به قیمت بالای پوشاک بافتنی با کمی هزینه برای خرید آموزش بافتنی براحتی می توانید با کمترین هزینه زیباترین ، قشنگ ترین لباس های بافتنی را برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید ببافید . در ضمن حتی می توانید با بافتن و فروختن تولیدات خودتان … ادامه مطلب »

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×