"> چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی

چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی

یکی از اختلالات روانشناسی کودکان که متاسفانه شاید هنوز درمان قطعی برایش نداریم ، اختلال اوتیسم کودکان باشد . هر چند که نمی توان این بیماری را مهار کامل کرد اما می توان با رعایت یکسری نکات ، تحمل والدین و اطرافیان کودک اوتیسمی را افزایش داد تا با حاشیه های کمتری به کودک نیازمندشان رسیدگی کنند. در این مطلب چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی ارائه شده است که می تواند در افزایش تحمل والدین و اطرافیان این کودکان موثر باشد.

چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی

چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی

چند راهکار ساده برای بهبود شرایط خانواده های اوتیسمی

به طور معمول اوتیسم از 3 سالگی به بعد در کودکان قابل مشاهده است. با اینحال والدین در ابتدا کاملا با این بیماری بیگانه بوده و تمایلی به پذیرش این مشکل را ندارند. این قابل درک هست که هر پدر و مادری با رشد طبیعی کودک خود تا دو سالگی هرگز به این فکر نمی کند که ممکن است کودک دلبندش دچار عارضه ای این چنین باشد.

هنوز دلیلی برای بیماری و اختلال اتیسم مشخص نیست. کودک از 2 سالگی به بعد کم کم از جمع فاصله می گیرد، تمایل به انجام کارهای تکراری دارد، برای مثال یک برنامه ی تلویزیونی را بارها و بارها تماشا می کند. از اجتماع و مهمانی ها گریزان است.

غالبا پدر و مادرها با وقوع این بیماری خود را درمانده می بینند و آرزو می کنند بیماری فرزندشان کابوسی باشد که تمام شدنیست. این والدین دائما از خود می پرسند چرا ما؟ چرا کودک ما؟ اما این پرسش ها جز تلخکامی برایشان ارمغان دیگری نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه:  تقویت مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیسم با اپلیکیشن به من نگاه کن

از شما دعوت می کنم تا مقاله اتیسم در کودکان-علائم و نشانه های این اختلال را بشناسید  را مطالعه نمایید.

پذیرش و بالا بردن قدرت تاب آوری در این خانواده ها مفید ترین راهکار است.

والدین عزیز، اینکه به جنبه های منفی بیماری کودکتان بیندیشید و خود را قربانی شرایط بوجود آمده کنید ، جز ایجاد زندگی ای طاقت فرسا و ناراحت کننده برایتان عایدی نخواهد داشت. شما باید به خاطر داشته باشید کودک اوتیستیکتان کاملا وقایع را درک کرده و احساستان را می فهمد، پس سعی کنید خاطرات کودکی او را عذاب آور نکنید.

حال سوال اینجاست که شما عزیزانی که کودکی اوتیسمی دارید چگونه با شرایط خاص نگهداری او کنار بیایید؟

  1. شجاعانه بیماری فرزندتان را بپذیرید. اکنون او به شما نیازمند است پس محبت و عشق خود را از او دریغ نکنید. هزاران خانواده همانند شما در سراسر جهان با این بیماری روبه رو هستند. پس به این فکر کنید که تنها نبوده و میتوانید از تجارب آنان استفاده کنید.
  2. سعی کنید با خانواده هایی که همانند شما با این بیماری دست و پنجه نرم میکنند ارتباط داشته باشید.
  3. ورزش و کارهای پر جنب و جوش برای تخلیه ی انرژی کودک بسیار مفید بوده و روحیه ی او و به دنبال آن روحیه و حال شما هم بهتر خواهد شد.
  4. کلینیک های توانبخشی جسمی و ذهنی، رفتار درمانی، گفتار درمانی و… می توانند تاثیرات زیادی در بهبود عملکرد کودکان داشته باشند.
  5. از نزدیکان، دوستان و کسانی که درک درستی از اوتیسم دارند بهره ببرید. با آنها رفت و آمد داشته و از جمع ها دور نشوید. مطمئنا هستند افرادی که با جیغ کشیدنهای کودکتان، سر کوبیدن هایش به دیوار و… کنار آمده و رفتاری آزار دهنده از خود بروز ندهند.
  6. دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. فیلم ها ، کتابها، مقالات مفید و … کمک میکنند تا رفتار مناسبتری پیش بگیرید.
پیشنهاد مطالعه:  اگر فرزند اتیسمی دارید بخوانید ...

در نهایت باید اضافه کنیم، با اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد، اما میتوان با تشخیص صحیح و کمک به کودک با روشها و هدایتهای درست، او را برای ادامه ی زندگی ای بهتر پرورش داد.

شما می توانید مقاله 13 نکته مهم درباره گریه کودک اتیسم را نیز مطالعه نمایید.

شما می توانید از طریق لینک کودکان اوتیسم تمام مطالب سایت مشاوره آنلاین مهکام درباره اوتیسم را بخوانید.

نازنین بیات – کارشناس ارشد مشاوره

منبع: والدیار

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×