"> چقدر فاصله بین فرزند اول و دوم خانواده باشد - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

چقدر فاصله بین فرزند اول و دوم خانواده باشد

چقدر فاصله بین فرزند اول و دوم خانواده باشد

چقدر فاصله بین فرزند اول و دوم خانواده باشد

فاصله بین فرزند اول و دوم خانواده

فاصله بین فرزند اول و دوم خانواده در امر فرزندپروری هم به لحاظ زیستی و پزشکی و هم به لحاظ روانشناسی بسیار مهم می باشد .

زوج ها بعد از چالش بر سر این مسئله که فرزند دوم داشته باشند یا نه ؟ به این سوال باید جواب بدهند که بهترین فاصله بین فرزند اول و دوم شان چقدر باید باشد ؟ به راستی چه فاصله سنی بین بچه‌ها مناسب و ایده آل است ؟

متخصصان زنان و زایمان برای سلامت مادر و جنین و جلوگیری از تولد کودکان کم وزن و نارس ، فاصله بین بارداری اول و دوم را 24 تا 35 ماه (یعنی دو تا سه سال فاصله بین فرزند اول و دوم ) عنوان می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از تحقیقات روان‌شناسی نیز نشان می‌دهد بهترین فاصله سنی بین دو کودک کمتر از یک سال یا بیشتر از چهار سال است.

این فاصله سنی برای ارتباط کودکان با والدین‌شان، رقابت بین فرزندان و عزت نفس هریک از آنها، بهترین فاصله است . کودکان زیر یک سال، چون احساسی در مورد وضعیت منحصربه‌فرد خودشان در زندگی ندارند، پس به احتمال کمتری با حضور تازه‌وارد دچار مشکل می‌شوند.

همچنین کودکانی که بیشتر از چهار سال دارند، به میزان لازم، زندگی و شخصیت خودشان را شناخته و فرصت کافی برای لذت بردن از توجه خاص والدینشان را نیز داشته‌اند.

گرچه در مورد چگونگی فاصله سنی فرزندان، مادران نظرات متفاوتی دارند، برخی از داشتن دو فرزند با فاصله زیاد راضی و برخی ناراضی‌اند، عده‌ای از فاصله سنی کم فرزندانشان راضی نیستند و اما بعضی‌ها از فاصله سنی کمتر از یک سال و نیم هم ابراز رضایت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:  در دوران بارداری چه چیزهایی نباید خورد ؟

اندیشه فرزندآوری والدین ، قبل از انعقاد نطفه کودک، نقش بسیار مهم و اساسی در شخصیت، پرورش و تربیت کودک دارد. معمولا در مورد فرزند اول، زوج، با ذوق و شوق و میل درونی شدید اقدام به فرزندآوری می‌کنند که این احساسات مثبت در فطرت و شخصیت کودک تاثیر چشمگیری دارد.

همین تصور باید در مورد فرزند دوم هم رعایت شود، اگر فرزند دوم برای پرکردن خلأ تنهایی فرزند اول و پیشگیری از لوس شدن او به دنیا بیاید، وی همواره احساس طفیلی بودن می‌کند و هرگز نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را در زندگی پیدا کند ،

چرا که فرزند دوم برای خدمت کردن به فرزند اول پا به این دنیا گذاشته که این موضوع در زندگی فردی و اجتماعی و چگونگی تعاملات وی با دیگران اثرگذار خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است که والدین باید بدانند چرا به‌وجود فرزند دیگری در خانواده نیاز است!

منبع : چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم

مشاوره آنلاین مهکام

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×